Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Skuldsanering vid bestående äktenskap versus skilsmässa  (läst 5026 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
perskusin
Newbie
*

Antal inlägg: 3

« skrivet: Maj 29, 2013, 15:04:41 »

Nu är PoorMan tillbaka igen, men nu under ordnade förhållanden. Grin
Nytt alias eftersom forumet ändrat utseende mm sedan år 2010 och jag inte hittade mina inloggningsdata.
Nu har jag en fråga som rör kusin Per.

Han har skulder tillsammans med sin fru. Femmiljoneretthundratusen! Rätt så avsevärt belopp. Både gemensamma skulder och skulder som var och en dragit på sig.

Nu skall de skiljas. Äktenskapsförord från äktenskapets begynnelse för 15 år sedan. Allt tillskrivet hustrun.
De är inte vänner. Snarare rätt så förbannade på varandra.  Evil. Varför vet jag inte. Kanske någon av dem anser att den andre/a förköpt sig på något sätt. Roll Eyes

Fråga ett: Kan Per ansöka om skusan inom äktenskapet för sina personliga skulder samt sin del av de gemensamma skulderna utan att hustrun ansöker?
Fråga två: Kan han göra detsamma efter skilsmässan?
Dum följdfråga: Måste båda söka i det fall de har gemensamma skulder?

Finns det någon på forumet som har kunskap eller kontakter som kan svara på frågorna så är de välkomna med ett svar.
Alla andra kan ju fundera på varför parterna hysa agg till varandra.

Hälsningar PoorMan/Perskusin
Loggat
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #1 skrivet: Maj 29, 2013, 15:24:17 »

Citat
Fråga ett: Kan Per ansöka om skusan inom äktenskapet för sina personliga skulder samt sin del av de gemensamma skulderna utan att hustrun ansöker?
Ja, skuldsaneringen är personlig. Även om all egendom tillfaller hustrun gör det nödvändigt inte hans skuldsituation bättre.

Citat
Fråga två: Kan han göra detsamma efter skilsmässan?
Ja. Det är nog ingen dum idé att klara av den biten först så att inga nya dyra skulder uppkommer under resans gång som då inte ingår i skuldsaneringen p.g.a. att uppkommit i efterhand.

Citat
Dum följdfråga: Måste båda söka i det fall de har gemensamma skulder?
Nej men det kan nog vara en fördel om bägge gör det. Man kan ju lugnt säga att den som inte söker drabbas skoningslöst av de skulder där det finns solidariskt betalningsansvar.

Så hur osams man än är vore det mänskligt att bjuda med den andre på tåget.
Bostadslån ingår inte. Skulder som är tvistiga ingår inte heller.
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
Mondeo
Full Member

Antal inlägg: 211

49 år

« Svara #2 skrivet: Maj 30, 2013, 19:44:18 »

Hej

Kan meddela att skulderna delas rakt av, men det finns en passus här. Hur var skulderna när dom skrev äktenskaps förordet, för detta kommer att spela in i delning av skuld.

Sedan nästa sak vem har dom  skulder på pappret.

Att skilja sig är dyrare än att vara fortsatta gifta, har dom gått till diakon eller äktenskapsrådgivare. Inget i detta är heligt när det gäller att rädda så mycket undan att det ska behövas hamna på Kronofogden, vilket kommer bli ännu dyrare.

Mitt personliga är jaga iväg dom antingen till äktenskapsrådgivare eller en diakon. Bägge personer kan hjälpa till att lösa upp detta.Frågan är vad det är i botten som gör att dom vill gå skilda vägar. Tror mig veta att det är någon bagatell som triggat igång detta beteende   
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: