Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Preskiberat eller inte  (läst 3459 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
dumle
Hero Member

Antal inlägg: 579

« skrivet: Oktober 28, 2011, 11:45:37 »

Mannen har fått bevakningsbrev från visma collectors. Där är bla två besöksavgifter till sjukhuset, besöksdatum 20080731 och 20080803, faktura datum från 080806 och 080826. Är det preskiberade avgifter? De skriver: genom utsändande av detta brev har avbrott i pres skett, varför en ny pres tid löper. Man ska komma med invändningar muntligt eller skriftligt. Kan man hävda presk på dessa två?
Loggat
noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2924

raising hell against injustice

« Svara #1 skrivet: Oktober 28, 2011, 12:08:22 »

Preskription!
Sjukvårdsavgifter är 3 år. Visma kan bara hoppa och sk*ta i den här frågan. De har missat med två månader.
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
Taxi1963
Sr. Member

Antal inlägg: 315

« Svara #2 skrivet: Oktober 28, 2011, 12:12:04 »

Tror att preskriptionstid räknas från förfallodatum för fordran, och den kan ju vara senare än fakturadatum, se upp med detta. På denna skuld borde preskriptionen vara 3 år, har påminnelser skickats förut? Och isåfall hur många?
Loggat
dumle
Hero Member

Antal inlägg: 579

« Svara #3 skrivet: Oktober 28, 2011, 20:36:58 »

Jag får prova med preskibering, kommer faktiskt inte ihåg om de skickat ut påminnelser, det lär de väl vara snabba med och upplysa om. Hur formulera jag ett mejl till de på bästa sätt för att hävda preskibering?
Loggat
Taxi1963
Sr. Member

Antal inlägg: 315

« Svara #4 skrivet: Oktober 28, 2011, 21:08:48 »

kollade lit på nätet, hittade att region skåne har förfallodatum ca 25 dagar efter fakturadatum, om detta är vanligt så vore ju tiden ok.
Du kan isåfall skriva så här:
Ang ert brev om påstådd skuld med ärendenr***** så vill jag hävda att denna är preskribrad då preskriptiontiden på fordran mot konsument är tre år (preskriptionslagen 2§). Skulle ni inte anse att fordran är preskriberad så vill jag att ni översänder kopior av gäldenärsjournal, ev påminnelser, utslag, originalfaktura, och om skulden överlåtits överlåtelsekedja och denutionsbrev, med andra ord, alla handlingar i ärendet. Detta snarast då ni enligt DIs allmänna råd snarast skall besvara gäldenärens frågor. Vill också påminna att då jag invänt mot skulden skall ni enligt DIs allmänna råd om inkasso enligt god inkassosed om ni vill gå vidare med detta ärende driva målet i tingsrätt och ej genom kronofogden.
M.v.h. **********
Loggat
noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2924

raising hell against injustice

« Svara #5 skrivet: Oktober 28, 2011, 21:41:05 »

kollade lit på nätet, hittade att region skåne har förfallodatum ca 25 dagar efter fakturadatum, om detta är vanligt så vore ju tiden ok.
Du kan isåfall skriva så här:
Ang ert brev om påstådd skuld med ärendenr***** så vill jag hävda att denna är preskribrad då preskriptiontiden på fordran mot konsument är tre år (preskriptionslagen 2§). Skulle ni inte anse att fordran är preskriberad så vill jag att ni översänder kopior av gäldenärsjournal, ev påminnelser, utslag, originalfaktura, och om skulden överlåtits överlåtelsekedja och denutionsbrev, med andra ord, alla handlingar i ärendet. Detta snarast då ni enligt DIs allmänna råd snarast skall besvara gäldenärens frågor. Vill också påminna att då jag invänt mot skulden skall ni enligt DIs allmänna råd om inkasso enligt god inkassosed om ni vill gå vidare med detta ärende driva målet i tingsrätt och ej genom kronofogden.
M.v.h. **********

Jag tror det skiljer från landsting till landsting. Den jag bor i har 30 dagars förfallodatum, tror jag.
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: