Sidor: 1 [2]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Fri från Fogden men inkasso jagar mig. snälla ge mig råd!  (läst 20683 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
skuldfri
Newbie
*

Antal inlägg: 8

« Svara #15 skrivet: April 29, 2011, 10:54:14 »

tack för svar!

jag har 2 frågor här

1, Om en skuld kommer in till kronofogden, att jag blir delgiven via kronofogden, kan den sedan gå tillbaks till inkasso?

Inkasso företaget skriver nu till mig att jag tidigare blivit delgiven denna skuld via kronofogden

klistrar in

"Dessutom har fordran ett utslag då ni tidigare har delgivits skulden av kronofogdemyndigheten, skulden är därmed fastställd och kan därför lämnas för utmätning om ni inte betalar eller kontaktar oss för en avbetalningsplan."

Skulden är ifrån 2003

2, Enligt domstolen så ska det räcka med att inkasso kommer med deras databas utskick, är det sant?
då kan ju vem som helst fiffla just för att kamma in pengar, känns ju helt sjukt

dom skriver attt dom skickat ut 13 brev fårn 2003-2011 till min folkboförda adress, jag har bott ihop med min syster i ca 4 år och det var hon som tog hand om posten då den kom, jag tror inte hon skulle undanröja något för mig

är det någon som skulle kunna  ge tips så vore jag tacksam

Mvh

Skuldfri
Loggat
larses60
Hero Member

Antal inlägg: 923

« Svara #16 skrivet: Maj 02, 2011, 17:49:50 »

Ja varför ska inte inkasso följa lagen och sluta förfölja folk med preskiberade skulder...de fular sig för att tjäna pengar med falska listor och annat.
Loggat
noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2924

raising hell against injustice

« Svara #17 skrivet: Maj 02, 2011, 19:28:02 »

Ja varför ska inte inkasso följa lagen och sluta förfölja folk med preskiberade skulder...de fular sig för att tjäna pengar med falska listor och annat.

Därför att enligt inkasso finns det inga preskade skulder. Bara trilskande gäldenärer.
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
vemvet?
Newbie
*

Antal inlägg: 4

« Svara #18 skrivet: Maj 14, 2011, 23:40:29 »

Noctumlux, jag tycker att du många ggr är helt ute o cyklar i dina inlägg. Roll Eyes Bitter mot inkassobolag, jotack det framgår klart men är det egentligen inkassobolagens fel att det finns skulder. TÄNK nu efter innan du svarar
Loggat
noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2924

raising hell against injustice

« Svara #19 skrivet: Maj 15, 2011, 00:45:37 »

Noctumlux, jag tycker att du många ggr är helt ute o cyklar i dina inlägg. Roll Eyes Bitter mot inkassobolag, jotack det framgår klart men är det egentligen inkassobolagens fel att det finns skulder. TÄNK nu efter innan du svarar

1: Inkasso kunde sköta sig snyggare för att folk ska kunna överhuvudtaget bli skuldfria. Istället mjölkar de på olika sätt en som hamnat i skiten.

2: Jag lämnar egna åsikter, inte råd som är huggna i sten.

3: När jag lämnar råd, så ser jag till att ta fram fakta innan jag lämnar råd. T ex tittar genom vad som har skrivits tidigare på forumet, vad det står i förarbeten, lagtexter, förordningar och domar.

4: Jag ger råd och åsikter som har hjälpt mig att bli skuldfri.
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
Nightmare
Hero Member

Antal inlägg: 1384

« Svara #20 skrivet: Maj 15, 2011, 10:12:11 »

Det är absolut inte ikassobolagens fel att det finns skulder, dom bara förvärrar läget för dom redan skuldsatta avsevärt, utan pardon eller någon som helst eftertanke på konsekvenserna för gäldenären, utan allt handlar om det egna bolagets resultat. Det fanns ett begrepp som kallades ocker förut men det miste sin betydelse när avtalsfriheten infördes men för den sakens skull så innebär ju inte det att moralen ska gå samma väg.
Loggat
lola-72
Newbie
*

Antal inlägg: 30

« Svara #21 skrivet: Maj 15, 2011, 10:47:05 »

Det är absolut inte ikassobolagens fel att det finns skulder, dom bara förvärrar läget för dom redan skuldsatta avsevärt, utan pardon eller någon som helst eftertanke på konsekvenserna för gäldenären, utan allt handlar om det egna bolagets resultat. Det fanns ett begrepp som kallades ocker förut men det miste sin betydelse när avtalsfriheten infördes men för den sakens skull så innebär ju inte det att moralen ska gå samma väg.

Mycket bra skrivet!!!! Självklart ska man ta ansvar för att man dragit på sig skulder, men alla har olika anledningar till att dom hamnat i skuldträsket, och ALLA borde få en rimlig chans att ta sig därifrån också...
Loggat
roggan
Hero Member

Antal inlägg: 518

« Svara #22 skrivet: Maj 15, 2011, 10:58:37 »

Det är helt rätt att man ska kunna slippa från skulder, lagar är till för att följas....men det kan man inte anse att inkassobolag gör eftersom de kör en "fuling" att kräva in preskriberade skulder, som de dessutom vet är det.

Är vemvet från inkasso?
Loggat

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.
Sidor: 1 [2]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: