Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: 1 efter 1 kommer breven...  (läst 14721 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Patrik1
Hero Member

Antal inlägg: 1704

« skrivet: Mars 31, 2010, 18:28:12 »

från kronofogden... med beslut att målet avskrivs pga att sökanden har återkallat ansökan..   Grin

Det kanske kommer en smäll senare, men just nu så känns det fint...  3 av 5 st bestridan återkallade än sålänge.

Vad kan ske senare.. nån som vart med om det ?
Loggat

Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
kenny555
Hero Member

Antal inlägg: 1109

« Svara #1 skrivet: Mars 31, 2010, 18:40:20 »

Det brukar alltid vara så att de flesta give up.Tro mig det kommer alltid 1 som anser tvärtom dvs en del ger sig
sällan utan anser att inget ska preskriberas.Allt beror lite på hur mycket du har att komma med,men genrellt brukar
de flesta lägga sig ner och ge sig vad jag sett av mina preskriberade skulder som jag fått bort.
Det gäller oftast att inge ett bra förtroende till inkassobolagen och övertyga dom att klart jag never fått något från er typ.
Men jag vet själv känslan av att få en massa brev som man vet kommer preskriberas,Numera är det lugnt att gå och hämta
posten,värre var det för 12 månader sedan då ville jag inte ens gå nära brevlådan:)Nu gör jag det med glädje för jag vet att ingen kan
leka med mig längre pga FR som hjälpt mig otroligt mycket
Loggat
Patrik1
Hero Member

« Svara #2 skrivet: Mars 31, 2010, 18:48:28 »

Jag kör kort & gott att det är preskriberat... sen får dom ju några veckor på sig att svara på min presk-invändan. Men då återkallar dom det tydligen.
Loggat

lasseh
Sr. Member

Antal inlägg: 292

« Svara #3 skrivet: Mars 31, 2010, 23:45:54 »

Men om inkasso drar tillbaka kravet utan att det går via tingsrätten, dvs ingen dom på preskription fastställs, så kan dom hävda senare att skulden inte är preskriberad. Och det kan nog gå år innan kravet dyker upp igen. Det är ett trick dom kör. Men då får man bestrida igen. Att dom vid ett bestridande drar tillbaka kravet så att ärendet inte hamnar i TR tyder på att inkassot inte har bevisning på prekavbrott, men vill inte erkänna det.
Loggat
kenny555
Hero Member

« Svara #4 skrivet: Mars 31, 2010, 23:55:50 »

Det som alltid är att rekommendera är att begär ett skriftligt besked från inkassobolaget
Då har du iallafall lite mer kött på benen ifall dom mot förmodan skulle återkomma med krav
Loggat
Nightmare
Hero Member

Antal inlägg: 1384

« Svara #5 skrivet: April 01, 2010, 00:33:58 »

Jag har sparat min mail historik. Kan dom komma dragandes med deras datalistor så kan jag komma dragandes med min mail backup.
Loggat
larses60
Hero Member

Antal inlägg: 923

« Svara #6 skrivet: April 13, 2010, 18:57:17 »

Patrik1 har du bestridit genom kfm eller har du kort o gott vänt dig till inkasso? Jag själv vågar inte vända mig direkt till inkasso då jag är rädd att det är presk-brytande. Hur kan man bestrida en skuld hos inkasso o hävda att man inte fått nåt brev på 3 år av dem? Menar att om jag inte fått brev av dem så vet jag ju inte om att jag har nån skuld...
Loggat
Patrik1
Hero Member

« Svara #7 skrivet: April 13, 2010, 19:04:53 »

Patrik1 har du bestridit genom kfm eller har du kort o gott vänt dig till inkasso? Jag själv vågar inte vända mig direkt till inkasso då jag är rädd att det är presk-brytande. Hur kan man bestrida en skuld hos inkasso o hävda att man inte fått nåt brev på 3 år av dem? Menar att om jag inte fått brev av dem så vet jag ju inte om att jag har nån skuld...

Vissa har jag bestridit när dom skickat in till kronofogden.. en skuld till IJ har jag bestridit till dom och sen till KFM när dom skickat dit trots tvisten.

En skuld som blivit preskriberad är preskriberad tills jag erkänner skulden och att jag är införstådd med att den är det med. Sen kan dom skicka 12000 brev om den skulden efter det. Den är fortfarande preskriberad. Det är så inkassona jobbar.. hoppas på folks okunskap. Men så fort man bestrider att den är preskriberad så brukar dom ge sig eller fuska sig till att preskavbrott skett i TR.
Loggat

kenny555
Hero Member

« Svara #8 skrivet: April 13, 2010, 19:31:58 »

Allt går ju att bestrida bara man har lite kött på benen.Kan man hävda att man inte sett röken av något
brev så ska dom ju bevisa att du fått brev.Men hur ska man bevisa det??Jo dom andvänder sig av en gammal dom från 1800 talet
som kommer att utnyttjas av inkassobolagen hela livet.Men när jag talade med DI så påstod Meurling att det fanns en kvinna
som även hade en adress skriver i sverige undkom skulder pga hon hade befunnit sig i Tyskland.På något vis gick det inte att bevisa.

Patrik1//Har du med fått in den känslan att det är tom skoj att gå till brevlådan numera)Smiley
Jo visst kommer något bakslag alla inkassobolag är inte medgörliga,jag har fått 2 i baken men kunnat kommunicera med dom
och gjort upp en bra deal till slut.
Men bakslagen är de skulder som är presktid på 10 år dom är lite mer svåra att komma ur
Loggat
Patrik1
Hero Member

« Svara #9 skrivet: April 13, 2010, 19:38:52 »

Kenny555 : Ooooooh ja... ser faktiskt fram mot det nu. Fick ett brev från KFM idag om att Målet avskrivs. Skojarna drog tillbaka det fasten dom hade 2 veckor till på sig att svara på min preskinvändan.  Nu är det bara 2 preskinvändningar kvar hos KFM.. alla har dragit tillbaka det.
Loggat

kenny555
Hero Member

« Svara #10 skrivet: April 13, 2010, 19:42:10 »

Bra bara vässa klorna.Var bestämd när du talar med någon det hjälper många ggr,
Jag har faktiskt varit stor i truten när det gäller man har lärt sig oerhört mycket på FR.
Så ex när jag ringer så ifrågasätter jag många ggr deras sätt att arbeta+att jag påpekar vilka skitstövlar dom är.
Jag hatar deras policy tyvärr för jag vet vilka rötägg det sitter på värpstolarna.
Loggat
Patrik1
Hero Member

« Svara #11 skrivet: April 13, 2010, 19:46:45 »

Det är endast tack vara FB och er här som jag har lyckats preska bort ganska mkt.. annars hade jag nog fan betalat. Har 2 månader kvar på löneutmätningen.. sen ska jag betala in det jag VET inte är preskat direkt så dom inte skickar in det till KFM. ( Småskulder ) Sen blir det mer donation till FB från min sida.

Jag är inte skuldfri än.... men från KFM är jag det snart. =)
Loggat

Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: