...jag vill gärna gå fram och söka till skullsaneri [...] sedan är om jag hitta en bättre jobb måste jag betalad mer til dem eller om jag eller min sambo jobba extra

Målsättningen med ett beslut om skuldsanering är att skapa en definitiv lösning på den skuldsattes skuldproblem. Det finns dock en möjlighet att ompröva och ändra avbetalningsplanen om den skuldsattes betalningsförmåga minskar eller ökar.
Jag måste förklara lite kring det här, för jag vet inte hur mycket bakgrundskunskap du har.
Hur mycket man ska betala varje månad i en skuldsanering bestäms enligt samma regler som för löneutmätning. Med hjälp av dessa regler räknar man ut hur mycket den skuldsatte kan betala till sina fordringsägare, med hänsyn till den skuldsattes inkomst, skatt, hyra mm. Det man ska behålla kallas ens förbehållsbelopp och det som man måste betala till sina skulder kallas disponibelt belopp.
Den generella riktlinjen för
försämring av ekonomin är 500 kr mindre i disponibelt belopp. Det kan vara en hyreshöjning, dyrare dagisplats eller något annat på din utgiftssida men det kan också vara att du har fått lägre lön eller blivit arbetslös/sjuk. Om försämringen är mindre än 500 kr är riktlinjen att man inte ska bevilja någon omprövning, men man gör så klart en helhetsbedömning. Det är riktlinjer och inget annat.
I den andra riktningen finns
förstärkningar av inkomsten. Då är det 4000-5000 kr netto i förbättrad inkomst som är gränsen för att ompröva beslutet. För de allra flesta så följer årets löneförhöjning ofta av lite högre hyra och dyrare bensin, så med denna ganska höga riktlinje är det meningen att det bara i undantagsfall ska bli omprövningar med högre avbetalningsplaner.
Många som har fått skuldsanering söker omprövning av sina beslut för ganska små inkomstökningar. Det gör de dels eftersom de vill göra rätt för sig, men kanske också eftersom det finns en regel som säger att om man själv begär omprövning av beslutet kan inte kronofogden förlänga avbetalningsplanen.
Om det däremot är fordringsägarna, de som du är skyldig pengar, som begär en omprövning för att inkomsten blivit bättre så finns det en möjlighet att förlänga betalplanen. Detta gäller särskilt om man länge har haft en högre inkomst utan att anmäla det. Fordringsägarna kontrollerar regelbundet skuldsaneringsgäldenärers taxerade inkomst, men det är ett års eftersläpning på det, så om någon fått t ex 8000 kr mer varje månad i ett helt år är det stora belopp som fordringsägarna gått miste om. Detta kompenserar man då genom att förlänga betalplanen.