Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Starta inkassobolag  (läst 8980 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Melker
Newbie
*

Antal inlägg: 11

« skrivet: April 13, 2008, 12:17:30 »

Hej!

Fick en idé - skulle det vara möjligt att starta ett Inkassoföretag som sysslar med följande:

Köper skuldstockar för en billig penning, sedan kontaktar man gäldenärerna och säger "Hej din skuld är avskriven"
Verksamheten skulle bedrivas via frivilliga donationer.  Cheesy

Vad tycker ni om min idé?
Loggat
Phantera
Hero Member

Antal inlägg: 715

« Svara #1 skrivet: April 13, 2008, 12:30:45 »

Snarare att man köpte upp stockar och erbjöd den skuldsatte en uppgörelse på det man köpte stocken för + någon slant till lön osv.

Undrar om ett inkassobolag som värnade om gäldenären skulle uppskattas? Tror Intrum och Lindorff skulle göra allt för att skjuta en i sank.
Loggat

Brottas inte med en gris. Grisen tycker det är roligt och du blir bara smutsig
Melker
Newbie
*

« Svara #2 skrivet: April 13, 2008, 12:50:18 »

Ja det kanske skulle vara enklare. Som jag har förstått det kan gamla skulder säljas för så lågt som 5-10 % av "värdet"
Du har förmodligen rätt i att många skulle bjuda på motstånd, men jag roas av tanken på en liknande verksamhet.
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #3 skrivet: April 13, 2008, 13:10:36 »

En annan variant som jag funderat över mycket är om man inte skulle kunna starta ett (utländskt?) bolag eller organisation som helt enkelt köper upp våra skulder!!

Problemet är att skulderna lär ju inte bli betalda så bolaget eller organisationen kommer ju rätt snabbtr att bli försatt i konkurs.

Jag menar, kan inkassobolagen köpa upp fordringar mot oss, så borde väl vi kunna sälja vidare våra skulder? Grin

Bara en idé.... Wink

Editering: Förtydligande
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
kent12345
Jr. Member
**

Antal inlägg: 60

« Svara #4 skrivet: April 13, 2008, 13:11:30 »

Gillar också tanken på att använda deras egna metoder mot dem! Men de skulle väl tyvärr ganska snart vägra att sälja till ett gäldenärsvänligt inkassoföretag!
Loggat
Melker
Newbie
*

« Svara #5 skrivet: April 13, 2008, 13:34:24 »

Är inte så säker på att de skulle vägra sälja till ett gäldenärsvänligt inkassoföretag, jag menar de får ju ändå sina pengar när de säljer skuldstockarna, sen vad som händer efter det bör vara ointressant. Inkassoföretag vill en sak och det är att tjäna pengar!

Loggat
stefan_h
Newbie
*

Antal inlägg: 45

« Svara #6 skrivet: April 13, 2008, 22:56:29 »

liknade takar har jag haft.
mvh
Loggat

Har man bara tur behöver man inget förstånd.

http://www.annonsvara.se/
skane_mattias
Newbie
*

Antal inlägg: 5

« Svara #7 skrivet: April 15, 2008, 11:08:43 »

Hehe,
Jag har faktiskt tänk på just den igen, eller rättare sagt att köpa de skulder man har själv.. Men är det någon som vet hur det går till när de säljer skulderna?

Hur går min skuld från ena bolaget till nästa, till nästa o.s..v
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #8 skrivet: April 15, 2008, 11:55:30 »

Jag jobbar just nu med en liten utredning om och hur det skulle vara möjligt att göra ett sådant upplägg.

Vi kan nog räkna med att stöta på stort motstånd och problem, men med argument liknande inkassobolagens handel så bör man nog hitta något kryphål.

Tyvärr hinner man inte med allt....
Jag kämpar snart dygnet runt med en massa skrivelser, överklagningar och liknande för egen del och som ombud.
Man har inte speciellt mycket fritid längre. FR går hela tiden uppåt i en spikrak kurva sedan ett par veckor, vilket givetvis är väldigt roligt.
Tyvärr blir man lite "tagen på sängen" eftersom vi inte riktigt var beredda på detta. Shocked

Så om någon/några känner sig ha tid och kunskap att undersöka en omvänd handel med skulder så blir jag mycket tacksam.
Annars så kämpar jag på så mycket jag hinner!
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: