Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Ny här - behöver råd  (läst 4662 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
irmali
Newbie
*

Antal inlägg: 15

« skrivet: Maj 31, 2009, 11:50:42 »

Jag begärde nyss ut ett skuldsaldo hos samtliga inkassobolag där jag "eventuellt" har skulder. Det börjar droppa in brev nu allt eftersom. Jag ser fram emot att ta tag i det här med skulderna, men vill förstås inte betala i onödan. Men är helt ny på det här med preskription så jag har en fråga.

I skuldsammanställningen från PBK Inkasso finns endast en skuld med. Den uppkom 2009 och är alltså ny. Inget mer att nämna om den skulden. Men jag vet att jag har två andra skulder, gamla skulder, hos samma inkassobolag. De fanns inte med i sammanställningen. Frågan är nu om de saknas för att de är så gamla eller om de har valt att skicka ut en sammanställning för varje skuld, så att jag får fler brev om de gamla skulderna nästa vecka.

Jag misstänker att de två gamla skulderna är presbriberade. Vad tror ni:

Skuld nummer 1 är från Bokus. Den faktura som jag inte betalade skickades ut den 3/3-2005, skulle varit betald 17/3-2005. Därefter skickades påminnelser, två stycken och senare ett inkassokrav. Efter det skickades den till KFM som gjorde ett föreläggande 11/8-2005 och därefter ett utslag 31/8-2005. KFM har kommit fram till att jag saknar utmätningsbara tillgångar så jag har aldrig någonsin haft någon utmätning därifrån. Det som hände därefter är att jag fick ett brev från PBK inkasso den 21/9-2005 och ett brev till den 21/9-2006. Dessa brev var bara påminnelser på skulden från deras efterbevakningsgrupp. Har inte fått något brev sedan 2006 så vida inget kommit bort i posten. Har flyttat flera ggr sedan dess.

Skuld nr 2 är från Adlibris. Den rör flera fakturor. Första fakturans förfallodag var 9/2-2005 och sista fakturans förfallodag var 9/3-2005. Påminnelser och inkassokrav skickat under våren 2005, därefter inlämnat till KFM. KFM gjorde ett föreläggande 5/7-2005 och ett utslag 28/7-2005. Underrättelse om sökt utmätning 19/8-2005. Efter det har jag fått inkassokrav från PBK Inkasso i april 2006 och nu i maj 2009.

Tror ni att jag ska ansöka om preskribering för dessa två?
Loggat
Phantera
Hero Member

Antal inlägg: 715

« Svara #1 skrivet: Maj 31, 2009, 12:56:20 »

Du ansöker inte om preskribering du hävdar att de är preskriberade, sen är det upp till inkassobolaget att bevisa motsatsen.
Vet du med dig om att du inte fått några brev så hävda preskribering och kräv bevis på att de skickat till din folkbokföringsadress.
Jag vet att PBK inte är så duktiga på det, jag får själv brev till adresser som jag bodde på för 5-10  år sen. PBK skickar envist breven till den gamla adressen trots att de blivit upplysta om att jag flyttat sedan länge.
Loggat

Brottas inte med en gris. Grisen tycker det är roligt och du blir bara smutsig
irmali
Newbie
*

Antal inlägg: 15

« Svara #2 skrivet: Maj 31, 2009, 17:58:59 »

Även för det ärende där jag har fått brev både 2006 och 2009?
Loggat
Callemaja
Hero Member

Antal inlägg: 1110

« Svara #3 skrivet: Maj 31, 2009, 19:42:07 »

Så länge du inte har fått några krav så har du ingen skuld att ta hänsyn till.
Det är bara slöseri med tid att spekulera i kravens vara eller icke vara.
Avvakta om de kommer och ta ställning till saken då. Som min advokat säger: man får ta ett helvete i taget.

Du verkar ha bra ordning i dina papper och det är bra. Men hävdar du preskription på någon skuld så är det borgenären/inkassobolaget som ska styrka att preskriptionsavbrott har skett. Du ska inte med ett ord röja vad du har i bevisväg, förstått!!
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: