Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Datalista igen...  (läst 8330 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
wade
Full Member

Antal inlägg: 155

« skrivet: Mars 24, 2009, 18:40:01 »

Efter många års tystnad har XX – Inkasso vaknat till liv igen och har skickat krav som uppstod i början av år 2000, och preskriberings tiden är 3 år.
Jag har bestridet deras krav och nu har det varit hos KFM och ska nu upp i tingsrätten
XX-Inkasso har som bevis om preskriberings avbrott en datalista om utskick av brev.   
Jag undrar om detta räcker för att de ska vinna målet??
Loggat
Callemaja
Hero Member

Antal inlägg: 1110

« Svara #1 skrivet: Mars 24, 2009, 22:01:36 »

Det borde inte göra det. Men den förbannade domen från HD, våren 2007 gör att  allt i preskriptionsväg slås sönder.
Har man en vettig tingsrätt så borde det inte vara ett problem. Men frågan är om de vågar ta ett eget beslut.
I den dom man nuförtiden lutar sig emot så kunde inkassobolaget få ett vittne som kunde intyga att krav hade sänts iväg, nämligen Posten. Ja, då blir ju det hela riktigt och det var det som HD baserade sitt beslut på.

Det är ju orimligt att ett inkassobolag ska kunna hänvisa till egna listor och använda det som ett bevis. Javisst, bevis, men ett svagt sådant. Kan ett oberoende vittne styrka att krav sänts iväg så är det OK.
Loggat
roggan
Hero Member

Antal inlägg: 518

« Svara #2 skrivet: Mars 25, 2009, 08:44:05 »

Kanske kan man hänvisa till denna dom trots att den är gammal...ja gammal 2002....

Dom som dom anser jag...eller..?

Dom att hänvisa till:

Enbart den omständigheten att kravbrev vid flera tillfällen sänts till gäldenärens
folkbokföringsadress utan att komma i retur innebar inte att borgenären styrkt
preskriptionsavbrott. - Betalning som skett på grund av löneutmätning har inte ansetts
medföra ett återupplivande av en redan preskriberad fordran.

Domstol Svea hovrätt
Målnummer ÖÄ5424-01
Avdelning 1
Referat RH 2002:66
Avgörandedatum 2002-02-08
Lagrum 3 kap. 21 § utsökningsbalken (1981:774)
5 § 1 och 2 och 7 § 2 st. preskriptionslagen (1981:130)
Rättsfall NJA 1996 s. 809
Loggat

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.
wade
Full Member

Antal inlägg: 155

« Svara #3 skrivet: Mars 25, 2009, 10:02:29 »

Tack för svar.

Jag tycket att det är märkligt att detta inkassobolag fortsätter att driva det här ärendet.
De vet ju genom andra skulder jag har och deras försök att driva in dem att jag lever på en låg förtidspension och inte har några som helst tillgångar och det finns inga utsikter till att min situation kommer att förändras, så de kommer ju aldrig att få in några pengar om de vinner i tingsrätten, dessutom är ju denna skulden mindre än ett halvt basbelopp så de måste ju betala för sin del av rättegångskostnaderna.
Jag ska ju då betala min del av rättegångskostnaderna men det kommer ju bra att bli ännu ett ärende för KFM…???

Men för att återgå till vad jag nu ska göra om denna ”datalista”.
Jag måste skriva till tinget, kan jag hävda att datalistan inte är tillräckligt bevis för preskriberingsavbrott har skett?
Vet någon vad som händer vid tingsrätten, kommer jag och ett ombud för inkassobolaget att kallas dit eller avgörs ärendet utav våra insända skrivelser.
Loggat
tintus
Newbie
*

Antal inlägg: 3

« Svara #4 skrivet: Mars 27, 2009, 19:33:09 »

Hej! Har varit på en förhandling i Attunda tingsrätt i onsdags. Lindorff försöker sätta mig i personlig konkurs, trots att mina skulder är så stora från förra fastighets krisen (92) att det bara akumulerar ännu mer skulder. Domaren ogillade deras ansökan pga dåligt underlag, då kom Lindorff`s jurist med en bunt "bevis" på krav brev. Domaren bestämde om en ny tid den 22 april och gav mig rådet att skaffa en advokat, hmmm, vilken advokat ska jag anlita?
Jag har hela tiden hävdat att skulderna är preskriberade.
Har någon kännedom om bra jurist, som är intresserad att hjälpa överskuldsatta?
Snälla hjälp!
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #5 skrivet: Mars 27, 2009, 19:42:11 »

Om du hävdar att skulderna är preskriberade och har fog för ditt påstående så föreligger en tvist.
Därmed faller konkursmöjligheterna.

Tyvärr kan jag inte ge något råd på någon bra jurist eller advokat i din del av landet.
Kanske någon annan har några bra tips?
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Callemaja
Hero Member

Antal inlägg: 1110

« Svara #6 skrivet: Mars 28, 2009, 00:06:10 »

Det är ju så att domaren har skyldighet att vägleda  parterna om det så behövs i ett mål.

Har han sagt att du borde skaffa en advokat så vore det korkat att inte följa det rådet. Han ser att du behöver den hjälpen för att du ska kunna ta tillvara på dina intressen.

Du borde också kolla om du har rättsskydd via hemförsäkringen eler kolla om du kan få rättsskydd via det allmänna.
Loggat
tintus
Newbie
*

« Svara #7 skrivet: Mars 28, 2009, 10:35:11 »

Tack för svaret, jag vet att jag måste skaffa en juridisk hjälp. Problemet är vem? Det finns tusentals jurister i Stockholm. Det finns en risk att jag inte hittar en som vill verkligen hjälpa mig, som har tid att engagera sig i en fattig mans hopplösa situation.
I oktober 2008 kom det också ett krav från Alektum på en påståd skuld från 1987!!! Någon skuld från EnterCard Sverige AB på 6 161 skr. Alektum kräver mig på ränta från 95 01 01 till 08 10 20. Sammanlagt 45 624 skr. Har ringt Alektum direkt om detta och bestred skulden. Bad Alektum om underlaget till kravet 2 gånger utan resultat. De har skickat ett till brev med samma krav och sedan är det tyst. Nu kommer Alektum att kunna bevisa att de skickade kravet, men jag kan inte bevisa att jag beströd deras krav. Hur i helsike har de uppgifter om mig? Tar de skuldsattas personer uppgifter från UC och sedan försöker skicka krav på vad som helst! Det är obegripligt!
Loggat
Leffa
Hero Member

Antal inlägg: 2156

« Svara #8 skrivet: Mars 28, 2009, 19:11:48 »

Per Nilsson i Uppsala kan vara en jurist för dig.. Jobbar mycket med våra frågor. Ska återkomma med adress och telefon till honom.. Sedan när det gäller juridisk hjälp är det inte lätt att få.. Har du lön över 200 000kr så lär du inte få mycket till rättshjälp sedan måste tvisten vara två år hos de flesta försäkringsbolag för att dem ska gå in och betala.. Kolla mycket noga innan du ger dig in i det här för det kan bli en mycket dyr historia och det vet inkasso...

Att domare rent ut säger att du ska ha juridisk hjälp har aldrig en tanke på att det kan kosta en jävla massa pengar,, En jurist tar runt 1300kr i timmen..

Kolla med Per Nilssson

http://www.wikingjuridiska.se/2546/sekundarportal.htm
Loggat
tintus
Newbie
*

« Svara #9 skrivet: Mars 28, 2009, 19:48:49 »

Tack för svaret Leffa, jag har förtidspension långt under 200 000, har skrivit till Per Nilsson om råd ,,,
Det bästa, eller värsta är att Lindorff påstår att jag har tagit ett tredje lån på dåvarande bostadsrätten, vilket är inte sant. Tingsrätten ska skicka protokol från förhöret, hoppas det står om detta. Lindorff har inte en åning om mina lån, de bara köpte skulden och driver den in absurbum.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: