Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Kronofogdens bedömning "uppenbart oriktig" - brottsoffer får 120 000  (läst 6132 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
intrumcleaner
Hero Member

Antal inlägg: 2174

« skrivet: April 17, 2015, 03:12:51 »

Kronofogdens bedömning "uppenbart oriktig" - brottsoffer får 120 000 i skadestånd

Kronofogden gjorde en "uppenbart oriktig bedömning" i samband med en utmätning från en bankkonto som gjordes efter ett bedrägeri. Staten ska därför betala skadestånd till brottsoffret med 120 000 kronor.

http://www.dagensjuridik.se/2015/04/kronofogdens-bedomning-uppenbart-oriktig
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
Fattig Menrik
Full Member

Antal inlägg: 151

« Svara #1 skrivet: April 19, 2015, 12:28:32 »

KFM har utan utmätning gett banken till uppdrag att överföra SEK 10.000 till deras konto.
Det var mer än en månadslön; jag hade sparat den för att ge pengarna till en borgenär.

Banken vill inte ge pengarna tillbaka, fast de saknar mitt samtycke och underskrift till överföringen.

Vad gör jag med det här?
Någon som har erfarenhet med den här slags av organiserad brottslighet?

Finns det rättslig grund för KFM att agera på detta viset utan rättssäkerhet?

Loggat

Socialdepartementet : "...det skulle vara slöseri med skattebetalarnas pengar att låta lagrådet undersöka om den blivande lagen är laglig"

"Jag har jobbat ett helt liv, betalat skatt, trott på politiker och pensionsystemet.
Nu när leveransen ska ske kommer inga pengar!" Hebbe
larses60
Hero Member

Antal inlägg: 923

« Svara #2 skrivet: April 20, 2015, 05:33:57 »

Ja om du läser andra trådar i ämnet så ser du att kfm tar från kontot om du har mer än förbehållsbeloppet där. Detta gör de utan att tala om det innan...men efteråt får du besked om det. Att ge till en borgenär är ju att missgynna de andra borgenärerna eftersom det som tas från dig i en utmätning delas upp mellan borgenärerna i procent beroende på hur stora skulderna är till var och en.

Så rådet är bara det att man ska ta ut pengarna så fort som möjligt och lägga dem i madrassen. Sen kan ju alltid din förälder, syskon eller annat ha pengarna på sitt konto om det går. Men bäst föredrar jag nog cash hemma
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: