Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hur nya kan skulder vara för att få skuldsanering?  (läst 5715 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jimmy Palm
Newbie
*

Antal inlägg: 1

« skrivet: Maj 16, 2013, 10:39:13 »

Hej,

Mitt namn är Jimmy och jag har drivit företag (enskild firma) mellan 2005 och i september 2012 gick jag i personlig konkurs.

Jag har skulder på över 3 miljoner kronor. Detta är en helt vanlig konkurs och alla skulder har uppkommit i samband med min konkurs 2012.

Nu har jag läst på och anser mig ha "okej" koll på skuldsanering osv. Men jag har varit i kontakt med budget och rådgivnings konsulenten i min kommun men där fanns det inte mycket kunskap.

Men hon sa en grej som jag reagerade på och det var att skulderna var för nya. Hon hade folk som hade skulder från 2010 som även ansågs vara för nya.

Alltså vad gäller med skuldernas ålder? Kan dom anses "för" nya?

Jag har inget företag idag, men har fast arbete osv.
Loggat
hebbe
Full Member

Antal inlägg: 133

Yrkespessimist

« Svara #1 skrivet: Maj 16, 2013, 11:17:56 »

Ja, skuldsanering, tycks vara väldigt svårt. Ny utredning pågår.

Det är dina borgenärer (fordringsägare) som avgör. Därför brukar jag säga till överskuldsatta - ta kontakt med alla dina borgenärer och hör med dem. Under förutsättning att ni alla går med på skuldsanering kommer jag att ansöka. Det är ju bortkastad tid att ansöka och sedan få nej ?

Frågan är ju också vad får dina borgenärer idag, och hur ser framtiden ut ?

För nya skulder, ja, dina skulder har inte "vuxit till sig" nog mycket ännu ! Anl är att när någon får sin ansökan godkänd så måste skulden tas upp som en kundförlust och isb m d vill borgenären att den skall vara riktigt "fet". Det man förlorar på karusellerna tar man igen på, eller om det var tvärt om. Borgenärer som känner sig förfördelade försöker som regel krångla till det för gäldenären i syfte att försvåra eller att få saneringen upphävd.

Några grundläggande frågor som de vill ha svar på är : vad har du använt pengarna till, och vad har du gjort för att kunna betala tillbaka lånen ? Avbetalningsplaner, ackordsförsök mm.

Sist men inte minst vill KFM gärna ha ett följebrev ! ( Man kan tycka att en åttasidig ansökan skulle räcka)! Men icke!

För min personliga del inhandlar jag numera två trisslotter varje gång jag tänker tanken; skuldsanering, nej!

h
Loggat
intrumcleaner
Hero Member

Antal inlägg: 2174

« Svara #2 skrivet: Maj 16, 2013, 11:42:14 »

Hej Jimmy och välkommen till FR, ta aldrig skuldrådgivares råd som 100% sanning (det samma gäller tjänstemän på KFM samt DI). Eftersom deras påståenden i vissa fall inte visat sig stämma överens med de lagar och regler som gäller (så dubbelkolla allt!).

Om du tittar på Kronofogdens hemsida så finns följande att läsa om skuldsanering och fordringas ålder,

Hur gamla måste skulderna vara för att jag ska kunna få skuldsanering?

Skulderna behöver inte vara gamla för att man ska kunna få skuldsanering. De kan vara nya.

Kronofogden ska alltid göra en totalbedömning av den sökandes personliga och ekonomiska förhållanden. Skuldernas ålder har i denna bedömning fått en mindre betydelse i och med lagändringen. Hur och varför en skuld har uppkommit har dock en stor betydelse.

Ny och löpande skuldsättning ska inte leda till att en ansökan om skuldsanering avslås, om allt annat talar för en skuldsanering. Om personen som söker har fått nya skulder utan att kunna råda över det så bör det inte tala mot skuldsanering. Personen kan till exempel ha dragit på sig skulder genom oförstånd, fysisk eller psykisk ohälsa eller har andra ursäktliga skäl.

Om du inte har kunnat betala underhållsstöd under en pågående löneutmätning ska du ändå kunna få skuldsanering. Normalt bör inte heller saneringslån tala emot skuldsanering. Med saneringslån menas att du har lagt om lån till en bättre ränta för att täcka andra dyrare småskulder Sjukvårdsavgifter som du inte kunnat betala är också en typ av skuldsättning som inte ska hindra en skuldsanering. Vid totalbedömningen ska Kronofogden även ta särskild hänsyn till personens behov av ekonomisk rehabilitering.
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #3 skrivet: Maj 16, 2013, 11:58:48 »

Låter för mig som att skulder på 3 mille från en konkurs 2012 gör dig kvalificerad. Oavsett ålder på skulderna. Tycker dessutom du verkar ganska klok som tidigt insett att det inte finns mycket alternativ men den information du fick var undermålig.
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: