Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: hot om konkurs  (läst 6597 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
nina37
Newbie
*

Antal inlägg: 3

« skrivet: Februari 22, 2013, 21:01:59 »

hej allihopa

har hängt här på forumet i 5 år det bästa forum som finns.men mitt första inlägg.
jag har hafft utmätning i 5 år har även några skulder på bevakning.

det jag behöver hjälp med är detta med konkurs.fick i veckan ett brev från nordinkasso där dom hotar med att ansöka om konkurs om jag inte betalar skulden inom 5 dagar.
summan är liten för en konkurs anser jag.men kan dom ansöka om detta?
jag upplever hela brevet som bara hot och otrevligt.erbjudande om avb har dom aldrig skickat utan dom vill ha in hela skulden.och det har aldrig aldrig varit någon annan som sänt sådanna här brev.endast nord inkasso.
och jag kan inte betala pga utmätningen men betalar även banklån vid sidan om utmätningen.vad tror ni kan hända.

lite rörigt inlägg men hoppas ni kan förklara detta med konkurs.och om det är någon som varit med om att det har hänt.

tack för hjälpen
Loggat
nillsson
Hero Member

Antal inlägg: 725

« Svara #1 skrivet: Februari 23, 2013, 10:38:49 »

Personlig konkurs förändrar i sak ingenting om du inte har något.förvaltaren stänger dina konton,men där har du ju inget.Varför betalar du på banklån vid sidan om?

Jag har erfarenhet från pers.kk och bolags kk
Loggat
nina37
Newbie
*

« Svara #2 skrivet: Februari 23, 2013, 13:15:11 »

hej nilsson

tack för svaret.summan dom vill ha in är 2700 kr,och det är ett smslån men står inget i räkningen vilket det rör sig om.men jag gissar.jag hamnade i smslåne karusellen.tyckte det var liten summa för en konkurs.verkar som de inte får något via utmätningen.kf drar kanske redan max vad de får ta så inkassot drar till med drastiska metoder för att få in pengarna.så lite orolig är man ändå att jag blir försatt i konkurs.

jag har banklån med min man därför betalar jag vid sidan om andra lån.han får betala redan mer här hemma än vad jag gör och har sina lån och krediter.men han sitter inte i samma situation som jag gör.utan sköter sina lån o räkningar.men risken är att hamnar i problem om jag låter han betala hela summan på banklånen.vet inte hur man kan lösa detta.men visst jag lever låångt under existensminimum.och vet inte hur länge till detta kan fortsätta och hur länge man orkar.så just nu lever man på barnbidraget plus lite till.
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #3 skrivet: Februari 23, 2013, 16:48:50 »

Enligt god inkassosed får man inte hota med rättslig åtgärd om man verkligen inte avser att fullfölja åtgärden.

Tycker att det låter konstigt om man skulle söka någon i personlig konkurs för en summa av 2700kr,
med tanke på att det utöver de sedvanliga kostnaderna hos KFM för BF och utsökning, tillkommer en ansökningsavgift för konkurs på 500kr.
Därutöver riskerar sökanden att bli betalningsskyldig för 10% av basbeloppet (dvs 4450kr) om tillgångarna vid en konkurs inte täcker konkurskostnaderna!

Vid en personlig konkurs så är det inte så vanligt att det finns så mycket att få ut av konkursgäldenären då denne, förutom förmodligen dåligt med pengar, har rätt till ett beneficium för sig och sin familj.
Det innebär tex att i ett normalt hem (möbler, kläder osv) undantas.

I mina öron låter detta som ett tomt hot, för man riskerar ju inte att drabbas av ännu mer kostnader om det ursprungliga beloppet är så litet som det du berättar om.
Men å andra sidan kan dom ju söka i konkurs bara för att jävlas också..... :/
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
nina37
Newbie
*

« Svara #4 skrivet: Februari 23, 2013, 17:03:07 »

tack admin

jo mina känslor säger mig att det är tomt hot.jag fnissa faktiskt när jag öppnade brevet och tänkte jo säkert.och skulle de vilja försöka så finns det ju inga tillgångar att hämta.kfm gör ju tillgångsutredning tror jag det hette och det finns inget.hemma finns en platt tv som är 6 år playstation 3 som är 2 år köpt på rea.
tack o lov så äger min gubbe bilen o står på honom den 12 år.så den är inte min.så den kan dom ju inte ta.så nej det finns ju inget.så det skall bli kul se om nått händer.

tack för era svar känner mig mycket lugnare.
Loggat
larses60
Hero Member

Antal inlägg: 923

« Svara #5 skrivet: Februari 23, 2013, 17:37:41 »

Personlik kk har de hotat mig med många gånger utan att det hänt någonting.....allt har bar gått till kfm och där har de fått ställa sig i kön för att få nån krona av min löneutmätning. Att leva under existensminimum har jag gjort i ca 20+ år, men det funkar med tillfälliga andra jobb, släkt o vänner som ställer upp...även om det faktiskt varit förbannat jobbigt men en vacker dag så kanske vi får absolut presk efter 15 år, och då är jag i stort sett skuldfri (undra hur det känns??).
Loggat
nillsson
Hero Member

Antal inlägg: 725

« Svara #6 skrivet: Februari 23, 2013, 18:22:17 »

Du nämner släkt och vänner,vill inte de också få tillbaks sina utlånade
pengar.
Loggat
larses60
Hero Member

Antal inlägg: 923

« Svara #7 skrivet: Februari 23, 2013, 20:08:31 »

Att ställa upp handlar väl inte bara om pengar...låna bil, bli skjutsad, få lite mat, kläder....finns mycket övrigt och som jag skrev hjälpa och inte låna
Loggat
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #8 skrivet: Februari 23, 2013, 22:41:24 »

Enligt god inkassosed får man inte hota med rättslig åtgärd om man verkligen inte
Om Admin ursäktar så avslutar jag meningen men vad ag tycker fattas.

Enligt god inkassosed får man inte hota med rättslig åtgärd om man verkligen inte gör verklighet av hotet.

Att använda skrämselmetoder är förkastligt och hur dumt den än kan låta, eftersom man utsatts för hotet, kan man anmäla sånt till DI.
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #9 skrivet: Februari 24, 2013, 00:10:03 »

Enligt god inkassosed får man inte hota med rättslig åtgärd om man verkligen inte
Om Admin ursäktar så avslutar jag meningen men vad ag tycker fattas.

Enligt god inkassosed får man inte hota med rättslig åtgärd om man verkligen inte gör verklighet av hotet.

Att använda skrämselmetoder är förkastligt och hur dumt den än kan låta, eftersom man utsatts för hotet, kan man anmäla sånt till DI.
Tack så mycket för uppmärksamheten! Smiley
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: