Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: När två äger skulden, men bara den ena får skuldsanering.  (läst 5622 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
kikki58
Jr. Member
**

Antal inlägg: 61

« skrivet: Februari 19, 2012, 19:06:12 »

Hej
Jag unrar om någon kan svara på en fråga. Min sambo och jag sökte skuldsanering på vår skuld som vi hade kvar på huset, min sambo fick skuldsanering men inte jag pga jag ägde lägenheten som vi flyttade till. Vi flyttade dit tillsammans med våra 2 barn, han fick inte stå för lånet pga skulder. Frågan jag har nu är min sambo fick skuldsanering på skulden som var kvar på huset men inte jag. vi är sambo så dem räknade ihop våra inkomster, märkligt. Men ialla fall, nu har åren gått skuldsaneringen är klar för min sambo och vi har betalt 130000 kr.
Men jag har skulden kvar på 900.000 kr. Kan detta vekligen vara möjligt.
Loggat
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #1 skrivet: Februari 19, 2012, 21:34:07 »

Ja tyvärr är det så med solidariskt betalningsansvar. Total vinstlott för gäldenärer som inte kan förlora, annat än om båda parter genomgår skuldsanering. Självklart borde det vara så att man får dela skulden i två lika stora halvor i och med saneringen så att del av skulden verkligen saneras.

Säg att skulden var ca 1 miljon, din make sanerade sina skulder och i och med det ca 100 tkr av den specifika skulden. Återstoden kan gäldenären kräva från dig i sin helhet. Ca 900 tkr.

Nu har du ett annat utgångsläge om du söker skuldsanering själv eftersom i princip hela skulden är kvar och du nu står ensam för den.
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
kikki58
Jr. Member
**

Antal inlägg: 61

« Svara #2 skrivet: Februari 21, 2012, 23:23:51 »

Tror du att man kan söka ackord. Hur mycket ska man erbjuda om skulden är på 900 000 kr ink ränta.
Kapital beloppet är 294 000 kr. Tänkte kanske erbjuda 20% på kapitalet, skulden är sen 1998. Sålde huset men fick inte såldt för vad det var värdt. Fick en skuld på 360 000 kr efter försäljning. Hur går man tillväga om man vill göra ackord. Skulden ligger hos lindorf.
Snälla är det någon som vet hur man går tillväga, kan man göra det själv eller ska man anlita någon jurist el dylikt Huh? Huh? Huh? Huh? Huh?
Loggat
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #3 skrivet: Februari 22, 2012, 10:11:29 »

Du kan göra själv. Erbjud ackordsbetalning med en viss procent av totala skulden (kapital och ränta). Markera tydligt att skulden ska anses vara fullt betald efter genomförd betalning.
Begär svar inom 10 dagar.

Vet inte vad som är rimligt. Kanske samma som du skulle betala vid en skuldsanering?
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: