Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Många frågor ????  (läst 2197 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
s51737
Newbie
*

Antal inlägg: 15

« skrivet: Oktober 20, 2011, 10:21:55 »

Hjälp jag mår skitdåligt  pga av våra skulder –mitt fel jag är sjuk men min sjukdom godtars ej av f-kassan . Har lån på från början 320000+139000 men nu senast med räntor var det uppe i 370000+149500 Ränterna bara tickar och tickar  Vi betalar  1000+500 på lånen nu men det känns ju meningslöst  (en droppe i havet ) men vi kan ju inte betala mer .
Vi kommer ju ALDRIG att kunna betala av dessa skulder  med denna räntan .
Vi är 53 respektive 50 år gamla  man känner sig ju värdelös att man inte kan betala hur kommer våran framtid att se ut? leva på vatten o bröd när man blir gammal
Vi har en inkomst nu på 25000:- per månad hyra 8500;. Och 4 personer i hushållet
Ska vi låta det gå till kronofogden eller inte ?
Kan man söka skuldsanering på dessa skulder ?
Det känns  som om man aldrig kan köpa /göra något nu man är pantad
Jobba utomlands ? kan man ev ta jobb i Norge  får dom reda på det då  har ev något på gång ?
Har en egen  firma som jag kanske kan jobba extra med kommer ev kronofogden att ta dom pengarna?

Många frågor hoppas någon kan svara
Kram på er alla  Smiley
myranemma@tele2.se
Loggat
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #1 skrivet: Oktober 20, 2011, 11:06:55 »

Ni kan ju först och främst beställa tid hos kommunens budget- och skuldrådgivning. Det är en bra början.

Normalbeloppet 7500 kr/mån för makar plus 2700 kr per barn över 6 år (2700 * 2) (om det var barn i hushållet) ger 12900 kr
Ni kanske har barnbidrag att lägga till inkomsterna?
Hyra 8500 + 12900 ger 21400 kr och det kanske ska vara fler utlägg som plussar på - mediciner, resor till arbetet men inte så mycket mer.
Säg 250 för vård och mediciner till 1 pers och 600 kr för busskort. 22250

Betalningsutrymme 2750 (till skulder)

Nu är det inte hela sanningen eftersom betalningsutrymmet beräknas inte lika för makar utan fördelas så förmodligen skulle den som har intäkter från FK har ett litet betalningsutrymme, eller noll och den med inkomst ett större.
Om det är den av er med FK som äger skulderna kan det vara en fördel för er då denne har mindre pengar. Har ni båda tagit lån eller står som solidariskt betalningsansvariga kommer borgenären att kunna kräva er bägge.

Det verkar ju som du säger att räntorna kommer att öka på lånet hela tiden. Kan man kontakta långivare för att frysa räntan?

Men som sagt, skuld-/budget rådgivning kan fixa en budget till er och hjälpa till med fundering kring skuldsanering. Skuldernas storlek spelar ingen roll. Det är återbetalningsförmågan.
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: