Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: 55 år och problem  (läst 7358 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
thuglife
Jr. Member
**

Antal inlägg: 60

« skrivet: Oktober 14, 2011, 16:50:06 »

Har några frågor och hoppas någon kan hjälpa till med sin kunskap att besvara dem.

- En släkting som är 55 år som sedan 2010 varit arbetslös har fått ersättning från akassa, men den är snart slut, vad händer då?
Hon har har jobbat och betalat skatt och aldrig haft en anmärkning eller ett saldo hos inkassobolagen.
Nu har personen väldigt svårt att få jobb och beredd på att ta vad som helst, arbetsförmedlingen gör ingenting och de byter handläggare hela tiden, det är en cirkus.

Det finns ett banklån som släktingen är orolig för det är ett lån som det är 155 000 kr kvar på. De vill ha 3500 kr i månaden med ränta.
Men det är i princip omöjligt att överleva på det som blir kvar då kassan in är cirka 8000 kr i månaden idag och då har man även en son att försörja samt betala hyra på 6000 kr i månaden utan el.

Ja hur gör man? Låta allt gå till kronofogden? För det finns ändå ingenting som de kan mäta ut.
Loggat
RonjaRövardotter
Full Member

Antal inlägg: 238

Hemsida
« Svara #1 skrivet: Oktober 14, 2011, 17:02:02 »

Arbetsförmedlingen är ju inte mycket att hänga i julgranen precis.

Är släktingen fullt arbetsför så är ju tipset at själv dra i de kontakter man själv har som kan tänkas leda till ett jobb, eller själv söka så många jobba det bara går genom de sajter som finns och tillhandahåller jobb.

Loggat

http://moneyfighting.bloggplatsen.se

FFF-Full Fart Framåt mot skuldfriheten.
thuglife
Jr. Member
**

« Svara #2 skrivet: Oktober 14, 2011, 17:17:30 »

Arbetsförmedlingen är ju inte mycket att hänga i julgranen precis.

Är släktingen fullt arbetsför så är ju tipset at själv dra i de kontakter man själv har som kan tänkas leda till ett jobb, eller själv söka så många jobba det bara går genom de sajter som finns och tillhandahåller jobb.

Hej Ronja. Det är precis vad släktingen gjort sedan första dagen man blev akassa stämplad. Personen i fråga har sökt väldigt många jobb framförallt i restuarange branschen men de anställer självfallet bara unga mestadels som är billiga att anställa.
Likadant med flera olika andra branscher om du inte har en högskuleutbildning eller liknande som släktingen inte har.
Loggat
RonjaRövardotter
Full Member

Antal inlägg: 238

Hemsida
« Svara #3 skrivet: Oktober 14, 2011, 17:59:43 »

Det är fruktansvärt tråkigt att det ska behöva vara på det sättet, bara för att att man är något äldre (55 är ingen ålder tycker jag) så ska man inte bli dissad för ett jobb, men jag vet att så ser det oftast ut i verkligheten.

Men jag antar att släktingen har jobbat med något innan arbetslösheten, många gånger går erfarenhet före utbildning. Och det är väldigt populärt med uthyrningsföretagen, där kan släktingen också anmäla att denne finns att tillgå.

Edit: En annan grej är ju att tala med banken omgående för att kanske kunna göra något åt lånet, få amortera mindre under tiden exempelvis.
Loggat

http://moneyfighting.bloggplatsen.se

FFF-Full Fart Framåt mot skuldfriheten.
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #4 skrivet: Oktober 14, 2011, 18:39:56 »

Men det är i princip omöjligt att överleva på det som blir kvar då kassan in är cirka 8000 kr i månaden idag och då har man även en son att försörja samt betala hyra på 6000 kr i månaden utan el.

Ja hur gör man? Låta allt gå till kronofogden? För det finns ändå ingenting som de kan mäta ut.
Ja vad gör man? Själv, i min situation har jag resonerat som så att man helt enkelt inte kan göra mer än man har råd till. Sedan får det gå som det vill med resten. Man kan ju inte trolla.

Lånet på 155' med en amporteringstid på 20 år till 7% ränta så är det nere på 1600 i månaden. Din släkting får prata med banken, förklara situationen, förhandla bra ränta, lång amorteringstid.

Istället för arbetsförmedlingen finns det bättre sätt till att hitta jobb. Ringa och presentrera sig. Sedan skicka ansökan, ett snyggt sammanställt CV. Arbetsgivaren får ett igenkännande intryck och det spelar stor roll. Sök allt! Kommer kosta en del frimärken och telefonsamtal men förhoppningsvis ska det ge resultat.

Prioritera utgifterna. Hyra, el, mat, ...
Det som kommer sist har man helt enkelt inte råd med. Inkasso är svin. Struntar själv blankt i dem - andra får givetvis avgöra vilket som är bäst, inkasso eller kfm. Kfm räknar i vart fall på ett förbehållsbelopp, det gör inte inkasso.

Bostadsbidrag?

En historik som visar att man varit skötsam medborgare spelar tyvärr ingen roll.
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
runa
Full Member

Antal inlägg: 243

« Svara #5 skrivet: Oktober 16, 2011, 12:07:21 »

ett annat tips är ju att ta CV:en i en näven ett gott humör och sedan göra besök hos arbetsgivare, gå runt och knacka dörr , om det inte finns ett fast jobb så kanske som timmis, vården är ju ett ställ där det alltid finns behov av folk.
Loggat

valet är ditt Guds general eller djävulens korpral
thuglife
Jr. Member
**

« Svara #6 skrivet: Oktober 21, 2011, 00:47:23 »

ett annat tips är ju att ta CV:en i en näven ett gott humör och sedan göra besök hos arbetsgivare, gå runt och knacka dörr , om det inte finns ett fast jobb så kanske som timmis, vården är ju ett ställ där det alltid finns behov av folk.
Personen i fråga har redan gjort detta och så fort det visar sig att man är 55 år så är det ingen som anställer.
Är det verkligen så? Har moderaterna satsat på de unga och skitit totalt i de som är över 26 om man självfallet inte har akademisk utbildning.
Jag vet personligen miljardkoncerner som har "nolltolerans" mot äldre arbetskraft och det är så jävla fel.
Loggat
Taxi1963
Sr. Member

Antal inlägg: 315

« Svara #7 skrivet: Oktober 21, 2011, 04:39:23 »

bor hon i större stad så skulle jag tipsa om taxi. Här i stockholm kan du va 75. har du bara leg får du jobb. Och taxi leg kan nog af hjälpa till med
Loggat
thuglife
Jr. Member
**

« Svara #8 skrivet: Oktober 22, 2011, 17:10:32 »

bor hon i större stad så skulle jag tipsa om taxi. Här i stockholm kan du va 75. har du bara leg får du jobb. Och taxi leg kan nog af hjälpa till med
Personen i fråga skulle gärna ta ett taxi jobb. Innehar körkort men hur dumt det än låter, så kan personen i fråga ej köra bil. Då måste man gå trafikskola etc för att lära sig allt.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: