Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Delgivningsförsök av Kronofogden  (läst 16384 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« skrivet: Maj 04, 2010, 10:16:43 »

Igår kväll var jag och min sambo iväg en sväng och ungarna var ensamma hemma.

När vi kom hem strax efter nio så hade just en delgivningsman från KFM varit på besök och frågat efter min sambo (ett tvistligt och faktiskt helt oriktigt ärende).
Då hon inte var hemma så förklarade delgivaren från fogden att han kom från Kronofogden och skulle lämna lite papper och gav därpå en lapp med stora bokstäver "Kronofogden" på och en del efterföljande text till vår tioåriga son!!

Blir riktigt förbannad och kommer under dagen att söka kontakt med denna idi*t! Angry
Vet att det egentligen inte finns något i lagen som uttryckligen säger att man inte får lämna sådana meddelanden till barn, och det står visserligen inte heller att man inte får skandalisera gäldenären (i motsats till inkassolagen tex).
Men nog tycker jag att man går över normala mänskliga gränser när man gör på detta vis!

Vem vet, kanske nu tioåringen går runt på skolan och berättar att Kronofogden var till oss sent igår kväll och sökte hans mamma....
(av just risken för detta håller jag pojken hemma idag som "sjuk" för att det ska "rinna ut" Cry)

Nej, rent ut sagt: Vilken jävla idiot! Angry
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
corner
Hero Member

Antal inlägg: 1464

« Svara #1 skrivet: Maj 04, 2010, 10:30:01 »

Vet du, precis samma sak hände mig för ett par år sen, en av KFMs delgivningsmän gick på min elvaåriga dotter och gav henne en lapp om att mamma skulle ta kontakt. Man undrar ju om han var frisk i huvudet?? Använda sig av en elvaårig flicka när inte jag är hemma???

Men man ska orka ringa och fråga dagen efter vad de håller på med också....
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #2 skrivet: Maj 04, 2010, 10:42:32 »

Pratade just med denna delgivare som faktisk insåg sitt "övertramp" och lovade att ta till sig detta för framtiden.

Nåja, nån nytta kanske man gjorde idag genom att bespara att någon annan råkar ut för samma sak....
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
kenny555
Hero Member

Antal inlägg: 1109

« Svara #3 skrivet: Maj 04, 2010, 12:07:48 »

VIDRIGT gjort av denna person.Jag hade reagerat på samm vis och ringt snabbare än kvickt och förklarat
ett och annat.Jag kan bara ana hur glad du var när du fick tag på personen ifråga Grin Grin
Loggat
lisen65
Newbie
*

Antal inlägg: 31

« Svara #4 skrivet: Maj 04, 2010, 17:52:42 »

Min omynmdige son, han är 17 år, fick skriva på mina delgivningspapper för några veckor sedan. Kan det vara riktigt! Bara för att han skrivit på kan det ju inte rent juridiskt betyda att jag är delgiven. Han kan ju ha slängt dem, eller som tonåringar tenderar, glömt att ge mig dem... Huh?
Loggat
Mats A
Hero Member

Antal inlägg: 748

« Svara #5 skrivet: Maj 04, 2010, 18:17:21 »

Din som kan väl inte skriva på DINA delgivningar?
Loggat

Welcome To My Nightmare ;-)
lisen65
Newbie
*

Antal inlägg: 31

« Svara #6 skrivet: Maj 04, 2010, 18:24:57 »

Ja han skrev ju inte på själva delgivningspappren, men han kvitterade att han tagit emot sådana papper som skulle lämnas vidare till mig. Jag menar bara att det kan väl knappast vara en garanti för att delgivningpappren verkligen kommer i min hand om någon annan kvitterar att de tagit emot dem. I synnerhet inte en omyndig person!
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #7 skrivet: Maj 04, 2010, 21:02:09 »

Surrogatdelgivning kan ske genom vuxen person som tillhör hushållet, vilket inte kan vara fallet med en 17-åring.
Loggat

Patrik1
Hero Member

Antal inlägg: 1704

« Svara #8 skrivet: Maj 04, 2010, 21:14:03 »

Surrogatdelgivning kan ske genom vuxen person som tillhör hushållet, vilket inte kan vara fallet med en 17-åring.

När är man vuxen enligt lagen egentligen då?  Finns det nån sån ens?
Loggat

Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #9 skrivet: Maj 04, 2010, 22:21:23 »

Borde väl rimligtvis vara 18 år, eller?
Loggat

Patrik1
Hero Member

Antal inlägg: 1704

« Svara #10 skrivet: Maj 05, 2010, 06:10:47 »

Jo, det håller jag med om. Men samtidigt är man straffmyndig vid 15.   Och du får inte handla ut på systemet förren du är 20. Därför jag undrade lite om vuxengränsen.  Wink
Loggat

Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2924

raising hell against injustice

« Svara #11 skrivet: Maj 05, 2010, 06:55:54 »

Jo, det håller jag med om. Men samtidigt är man straffmyndig vid 15.   Och du får inte handla ut på systemet förren du är 20. Därför jag undrade lite om vuxengränsen.  Wink
Och vissa krogar har åldersgränser
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: