Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: för hög hyra  (läst 5108 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Leffa
Hero Member

Antal inlägg: 2156

« skrivet: Maj 03, 2010, 09:17:13 »

Läst någonstans att för hög hyra kan stoppa en skuldsanering. Jag hyr ett hus idag och är då ensam med två växelvis boende barn. Huset har en yta på runt 110 kvm boyta och en kallhyra + uppvärmning på runt 7300kr. I mitt fall så kan jag inte få någon lägenhet på orten av två skäl. Det ena att jag har betalningsanmärkning och även en skuld både hos elverket samt hos bostadsbolaget.

Själv anser jag att hyreskostnaden är ganska normal men hur ser skuldsaneringsteamet på det här med boendekostnaderna? Sedan hur många dagar per år får man dra av för resor till och från jobbet? Visst är det 22 dagar i månader x 11 månader.

I slutet av veckan åker min ansökan in för nu är jag trött på allt vad inkasso heter

Leif
Loggat
Gadreel
Hero Member

Antal inlägg: 821

Hemsida
« Svara #1 skrivet: Maj 03, 2010, 09:34:18 »

Det är en normal hyra.
Loggat
Gadreel
Hero Member

Hemsida
« Svara #2 skrivet: Maj 03, 2010, 09:39:15 »

22 dagar i 11 månader är rimligt.
Loggat
Leffa
Hero Member

« Svara #3 skrivet: Maj 03, 2010, 09:57:58 »

Vad skulle vi göra utan er. Både du och Varinder år helt fantastisk. Nu ska jag plita ihop min skuldsaneringsansökan därefter ska jag försöka att börja leva ingen. Som jag ser det har jag bara slösat tid och fem år med skuldsanering ger trots allt frid i själen vilket inte löneutmätning gör. Den stora skillnaden mellan att få tillstånd en uppgörelse som jag har jobbat med och skuldsanering är att man får tillbaks sin kreditvärdighet tidigare men blir det för dyrt så är det knappast någon idé. Som jag ser det så har jag alla fall inte råd men några större utsvävning då uppgörelse ofta blir dyrare än just skuldsanering.

I sommar ska jag faktiskt försöka att leva lite och det har jag inte gjort dem senaste åren. Jobbigt att kasta bort år efter år med en meningslös kamp. Jag vet inte hur mycket jag kan tacka admin och gänget  och inte minst osjälviska personer som Gadreel och Varinder.
Loggat
Leffa
Hero Member

« Svara #4 skrivet: Maj 03, 2010, 10:33:59 »

Jag har letat runt efter en tråd där det säga att man ska få behålla ca 300 - 400kr för oförutsedda utgifter stämmer det? Om de stämmer. Är det en fast summa eller är den flytande? Måste man begära det eller går det på automatik?

Ursäkta att jag bombardera med frågor men vill få det klart under min lediga vecka Grin

Loggat
fattigriddare
Hero Member

Antal inlägg: 871

« Svara #5 skrivet: Maj 03, 2010, 12:22:33 »

Vad skulle vi göra utan er. Både du och Varinder år helt fantastisk. Nu ska jag plita ihop min skuldsaneringsansökan därefter ska jag försöka att börja leva ingen. Som jag ser det har jag bara slösat tid och fem år med skuldsanering ger trots allt frid i själen vilket inte löneutmätning gör. Den stora skillnaden mellan att få tillstånd en uppgörelse som jag har jobbat med och skuldsanering är att man får tillbaks sin kreditvärdighet tidigare men blir det för dyrt så är det knappast någon idé. Som jag ser det så har jag alla fall inte råd men några större utsvävning då uppgörelse ofta blir dyrare än just skuldsanering.

I sommar ska jag faktiskt försöka att leva lite och det har jag inte gjort dem senaste åren. Jobbigt att kasta bort år efter år med en meningslös kamp. Jag vet inte hur mycket jag kan tacka admin och gänget  och inte minst osjälviska personer som Gadreel och Varinder.

Jag håller med dig Leffa, det är fantastiskt bra med dessa två på forumet! (plus många andra förstås)

Sen vill jag önska dig lycka till med din ansökan Leffa, håller verkligen tummarna, för jag vet ju hur du har kämpat i motvind med dina försök till uppgörelser!
Du är värd en sanering nu!  Smiley
Tänk om din ansökan kunde hamna på Gadreels bord...
Loggat
Leffa
Hero Member

« Svara #6 skrivet: Maj 03, 2010, 13:07:09 »

Ja nu är det definitiv klart att jag söker. Fick svar från Marginalen i dag och även dem verkar vilja ha hela kapitalbeloppet. Bara dessa två villa ha över 200 000kr tillsamman och de här det inte ens halva beloppet som jag har skulder. Skulle alla kräva samma betalning hamnar vi på en rund lite summa på över halv miljon. Idag har jag ett utrymme på 999kr i löneutmätning.

Så tror regeringen att det går att tala förstånd med inkasso Grin Grin Grin
Loggat
Gadreel
Hero Member

Hemsida
« Svara #7 skrivet: Maj 03, 2010, 14:05:56 »

Vid skuldsanering så finns det en praxis att lägga till en buffert för oförutsedda utgifter. Den bufferten är flexibel men många sätter den till 300 kr. Eftersom bufferten är flexibel är det inte lätt att få till stånd någon praxis där man t ex kommer överens om att alltid ta hänsyn till barn. Det skadar aldrig att uttryckligen upplysa om att man behöver en högre buffert, och förklara varför.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: