Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Har jag avbrutit preskriberingen?  (läst 8793 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Alfakrull
Newbie
*

Antal inlägg: 1

« skrivet: November 24, 2009, 14:47:08 »

Hej,

tack för ett mycket intressant forum.

För en vecka sena fick jag brev ifrån IJ om en skuld på ca 47000 som jag drog på mig 1997, där dom "erbjöd" frysning av räntan om jag började betala av på skulden.
Till saken hör att det är första brevet någonsin jag får av dom, och jag hade helt glömt av den skulden. (Jag har bott utomlands och har varit svår att få tag på)

Jag har läst en del om preskription och den skulden borde väl rimligtvis vara avskriven vid det här laget?
Jag har inga anmärkningar hos KFM eller UC.

Tyvärr så loggade jag in på deras hemsida med lösenord som var medskickat på räkningen (innan jag hittade det här forumet), har jag gjort bort mig och
avbrutit preskriptionen?

Vad är bäst att göra, vara kall och bortse från räkningen?

Tacksam för svar
Loggat
petterniklas
Hero Member

Antal inlägg: 810

« Svara #1 skrivet: November 24, 2009, 14:59:24 »

det har gått tolv år sen, skulden uppkom. 10 års preskription på skadestånd och näringsidkare (om du haft företag). 3 år på konsumentrelaterade skulder. Nej du har inte brutit någon preskription pga av du logga in på deras hemsida 12 år efter skulden uppkom.

Maila dem genast och hänvisa till preskription, då är fodran tvistig och dem får inte lämna den till KFM då. Så det lär bli tingsrätten.

Till tingsrätten kommer dem begära ett utlåtande ifrån dig, begär MUNTLIG förhandling. Alltid bättre rådsmannen får se dig.
Var bara saklig i din framställan, att posten inte kommit dig tillhanda pga av diverse grejer.  Så hade jag gjort och det har gått bra hittills.
Loggat

Skuldfri efter 20 år...
britt
Hero Member

Antal inlägg: 683

« Svara #2 skrivet: December 03, 2009, 21:52:09 »

Jag fick en fråga om presk,tid på kommunala skulder,sophämtning.
Jag har för mig att det ska vara 3 år.Nu är jag osäker.
Om jag inte minns alldeles fel har jag läst en dom om den saken.
Kan någon hjälpa mig.
Loggat
QuentinT
Newbie
*

Antal inlägg: 15

« Svara #3 skrivet: December 12, 2009, 23:14:28 »

Hej

om du gav mig lite mer uppgifter vad som egentligen hänt, dvs fakta, kan jag kanske hjälpa dig med ett riktigt svar.

Hejdå

QuentinT

Hej,

tack för ett mycket intressant forum.

För en vecka sena fick jag brev ifrån IJ om en skuld på ca 47000 som jag drog på mig 1997, där dom "erbjöd" frysning av räntan om jag började betala av på skulden.
Till saken hör att det är första brevet någonsin jag får av dom, och jag hade helt glömt av den skulden. (Jag har bott utomlands och har varit svår att få tag på)

Jag har läst en del om preskription och den skulden borde väl rimligtvis vara avskriven vid det här laget?
Jag har inga anmärkningar hos KFM eller UC.

Tyvärr så loggade jag in på deras hemsida med lösenord som var medskickat på räkningen (innan jag hittade det här forumet), har jag gjort bort mig och
avbrutit preskriptionen?

Vad är bäst att göra, vara kall och bortse från räkningen?

Tacksam för svar
Loggat
Macke
Newbie
*

Antal inlägg: 16

« Svara #4 skrivet: Januari 25, 2010, 17:22:00 »

det har gått tolv år sen, skulden uppkom. 10 års preskription på skadestånd och näringsidkare (om du haft företag). 3 år på konsumentrelaterade skulder. Nej du har inte brutit någon preskription pga av du logga in på deras hemsida 12 år efter skulden uppkom.

Maila dem genast och hänvisa till preskription, då är fodran tvistig och dem får inte lämna den till KFM då. Så det lär bli tingsrätten.

Till tingsrätten kommer dem begära ett utlåtande ifrån dig, begär MUNTLIG förhandling. Alltid bättre rådsmannen får se dig.
Var bara saklig i din framställan, att posten inte kommit dig tillhanda pga av diverse grejer.  Så hade jag gjort och det har gått bra hittills.

Läste precis i en annan tråd att det inte godtas som skäl till att man inte har mottagit krav att man har bott utomlands. Vad säger du om det?
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: