Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Domen Ö 643-06  (läst 13053 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
wade
Full Member

Antal inlägg: 155

« skrivet: April 22, 2009, 11:52:14 »

Domen Ö 643-06

I denna dom som inkassobolagen gärna hänvisar till står det bl a.

”Bolaget har vidareåberopat kopior av sju av breven som uppges vara hämtade ur en automatiskt genererad datafil med brev som sänts till Posten för utskrift och befordran”

Jag förstår inte riktigt var ifrån denna automatiska datafil kommer, är den genererad från Postens data lagring eller är den från inkasso bolagets egna datalistor (inkassosystem)?
Om den är från deras egna listor så är ju inte tredje part inblandad  och då måste ju värdet av denna dom minskat betydligt???
Loggat
Callemaja
Hero Member

Antal inlägg: 1110

« Svara #1 skrivet: April 22, 2009, 16:39:41 »

Om den är från deras egna listor så är ju inte tredje part inblandad  och då måste ju värdet av denna dom minskat betydligt???

Det är precis tvärtom. Genom att Posten har tagit emot och skickat dessa brev så blir det ett starkt bevis för att breven sänts iväg. Frågan som helt riktigt följer är huruvida breven kommit fram. Svaret vet vi ju............
Loggat
wade
Full Member

« Svara #2 skrivet: April 26, 2009, 10:15:36 »

Ja, om inkassobolaget bevisligen kan visa att brev har avsänts till posten (med preskriberingsavbrytande innehåll). Som sagt svaret vet vi ju....…

Vad jag funderar på är om inkassobolaget som jag kämpar mot (ärendet på väg till tinget) enbart kan hänvisa till denna dom och så förstås till deras datalista?
Jag tycker att de rimligtvis måste kunna visa upp samma bevis som gjordes i domen Ö 643-06
Loggat
wade
Full Member

« Svara #3 skrivet: April 26, 2009, 11:23:07 »

I denna dom så talas det ju om ”automatiskt genererad datafil”.
Är denna datafil från inkassobolagets dator eller  från Posten?
Loggat
Callemaja
Hero Member

« Svara #4 skrivet: April 26, 2009, 22:52:04 »

Från inkassobolaget och posten kan intyga att de tagit emot, skrivit ut och sänt iväg dessa krav.
Loggat
wade
Full Member

« Svara #5 skrivet: April 27, 2009, 09:28:47 »

I domen står det ”brev som sänts till Posten för utskrift och befordran”

Men att ”posten kan intyga att de tagit emot, skrivit ut och sänt iväg dessa krav”, det kan jag inte hitta i domen.
Loggat
praxisbert
Newbie
*

Antal inlägg: 37

« Svara #6 skrivet: April 27, 2009, 16:17:16 »

I domen står det ”brev som sänts till Posten för utskrift och befordran”

Men att ”posten kan intyga att de tagit emot, skrivit ut och sänt iväg dessa krav”, det kan jag inte hitta i domen.

Jag förmodar att (utan att ha alla detaljer) så köper inkassobolaget tjänsten frn posten att skriva ut och skicka fakturan till mottagaren.
materialet som presenterades måste vara ett sorts elektroniskt kvitto på att posten har mottagit filen och därav kan inkasso hävda att posten har utfört det uppdrag som inkassobolaget betalar för.
Loggat
britt
Hero Member

Antal inlägg: 683

« Svara #7 skrivet: April 28, 2009, 15:02:01 »

Jag har funderat på om det överhuvudtaget är någon mening att hävda preskribtion.
Kfm verkar gå helt och hållet på borgenärens påståenden.
De behöver inte ens visa några brevkopior,visar upp en datalista som ser märklig ut.
En tioåring har gjort det bättre.Den domen har ställt till det ordentligt.
Numera behöver Inkassobolagen bara påstå.Sedan överklagar man till en Tingsrätt,men hamnar hos en helt annan.
Märkligt.
Loggat
Callemaja
Hero Member

« Svara #8 skrivet: April 28, 2009, 15:29:24 »

Jag har funderat på om det överhuvudtaget är någon mening att hävda preskribtion.
Kfm verkar gå helt och hållet på borgenärens påståenden.
De behöver inte ens visa några brevkopior,visar upp en datalista som ser märklig ut.
En tioåring har gjort det bättre.Den domen har ställt till det ordentligt.
Numera behöver Inkassobolagen bara påstå.

Håller fullständigt med dig Britt.

Det står i domen att man ska tro på inkassobolaget när de påstår att de skickat dessa krav.
Ja det tror fan det när Posten kan vidimera att de sänt ut brev. OCH, detta gäller ju bara detta fall och denna dom, men ändå går både inkassobolag, fogden och en del tingsrättsdomare på att nu gäller nya regler. Vilket det inte gör.
Nobelpris till den som kan övertyga nämnda instanser att det inte räcker!
Loggat
britt
Hero Member

Antal inlägg: 683

« Svara #9 skrivet: April 28, 2009, 15:38:46 »

Det behövs väl att någon orkar köra hela vägen.Då först får man väl se om det är de regler som ska gälla.
Kfm är då så ordenligt in i ändan på Inkassobolagen.Så är det med deras opartiskhet.
Jag tror att de har ett standardbeslut som de bara skriver under.
Jag har ett ärende som ligger hos Tingsrätten nu.Få se hur det går.
Men de har väl också skygglapparna på.Vilken idiot som helst ser att det är infogat på datalistan.
Men man bör ha lite bättre än ledsyn.
Loggat
Phantera
Hero Member

Antal inlägg: 715

« Svara #10 skrivet: April 28, 2009, 16:30:51 »

Uppsala tingsrätt godtog urkundsförfalsking, datalistor och påstådda skickade brev som bevis. Alektum kunde t om skicka in mallar på hur ett breven skulle kunna ha sett ut. Några mallar gällde inte ens ärendet utan var påhittade dokument. Detta godtog alltså Uppsala tingsrätt, tyvärr fick vi inte resning i ärendet. Så helt klart sitter domstolarna i knäet på KFM och inkassobolagen.
Loggat

Brottas inte med en gris. Grisen tycker det är roligt och du blir bara smutsig
wade
Full Member

« Svara #11 skrivet: Juni 08, 2009, 11:07:34 »

Förlorade som väntat i Tinget..
Jag kan nu överklaga till Hovrätten och undrar då om det kommer att bli stora kostnader för mig om jag gör detta?
Detta ärende är et FT mål och ärendet avgjordes på handlingarna i Tinget.
Kan målet också avgöras på handlingarna vid Hovrätten??
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #12 skrivet: Juni 08, 2009, 13:56:00 »

Min erfarenhet är att det är mycket svårare att vinna ett mål om det avgörs på handlingarna.

För att slippa "avgörande på handlingarna" så är det lämpligt att tex kalla ett vittne. Har man inget egentligt vittne att komma med får man väl ha lite fantasi och komma på en bra ursäkt för det....

Först och främst så drar sig ofta inkassobolagen för muntliga förhandlingar och det är inte ovanligt att man hoppar av målet.
Detta kan vara för att man vet med sig att det man påstår inte är särskilt hållbart vid en muntlig förhandling, dessutom så kan det vara av kostnadsskäl man drar sig ur.

Vid en överklagan till Hovrätten brukar man ha begränsade möjligheter att inkomma med nya bevisuppgifter (tex vittne).
Det är oftast bara om nya omständigheter framkommit och man rimligen inte kunde åberopa detta tidigare.
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
wade
Full Member

« Svara #13 skrivet: Juni 08, 2009, 18:27:02 »

Nej, inga nya omständigheter har kommit fram.
Jag kan inte bevisa att Inkassobolaget inte har skickat kravbrev eller något annat med preskriberingsavbrytande innehåll, hur ska man kunna bevisa detta.
Jag vet ju att det inte har kommit något sådant till mig, men att bevisa det….
KFM och Tinget har ju bara mitt ord på detta och det räcker ju inte…
Men från Inkassobolagen räcker det ju med en datalista så går ju KFM och Tinget på deras linje
Trodde att bevisbördan skulle vara högre från Inkassobolagens sida, men som sagt, myndigheterna verkar ha lagt ribban ganska lågt.

Om jag nu överklagar till Hovrätten och förlorar där, hur blir det med rättegångskostnaderna?
Någon som vet om dessa kan bli stora?
Loggat
emigrerat
Sr. Member

Antal inlägg: 447

Borgenärer catch me if you can

« Svara #14 skrivet: Augusti 13, 2009, 17:06:47 »

fan jag ska borja med ett excell ark over alla brev jag far och producera mina egna datalistor om det behovs
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: