Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hur står man ut med att känna sig så värdelös?  (läst 3450 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
nytidnystrid
Newbie
*

Antal inlägg: 22

« skrivet: Juli 04, 2022, 18:39:16 »

Är det fler som känner sig så jäkla värdelösa? Hur hanterar man det? Jag och min man har tagit en massa dåliga beslut och nu har det kommit ikapp oss. Vi kunde ha haft det bra ställt men istället är vi nu månader ifrån utmätning pga idiotiska beslut.
Vi klarar inte att skammen att berätta det för familj och vänner. Alla vi känner har tagit smarta och kloka beslut och har det riktigt gott ställt nu med pengar på banken, sommarstuga, fina bilar etc...Jag känner mig så fruktansvärt värdelös, dum och skamsen. Och värst av allt, vi kommer aldrig hinna ställa detta tillrätta. Jag är 50 år och vi kommer ha skulder till vi dör. Barn och barnbarn kommer inte kunna få vår ekonomiska hjälp, det känns för jävligt Huh?Huh?Huh?Huh? Hur orkar man fortsätta kämpa?
Loggat
Cc
Full Member

Antal inlägg: 119

« Svara #1 skrivet: Juli 05, 2022, 21:42:13 »

Förstår känslan. Satt också fast i skuldträsket, och kände sån skam över att inte kunna sköta min ekonomi som alla andra. Min räddning va detta forum, där jag kände att jag kunde lätta mitt hjärta utan att bli dömd. Jag ansökte om skuldsanering,  och har nyligen blivit klar.
Har ni provat att ansöka om skuldsanering? Det blev min räddning.
Loggat
bellabus
Sr. Member

Antal inlägg: 274

« Svara #2 skrivet: Juli 06, 2022, 08:40:03 »

Min räddning var också forumet, och att därefter prata med folk runt om kring, vilket gjorde att jag kunde släppa skammen. Jag ansökte om skuldsanering när den nya lagen kom, som gav mig en större möjlighet än tidigare att få det, och blev skuldfri 8/6. Mitt råd är, släpp skam och skuld, den begränsar bara, du ÄR inte din ekonomi!
Loggat
Master69
Full Member

Antal inlägg: 149

« Svara #3 skrivet: Juli 06, 2022, 19:31:09 »

Alla tar dåliga beslut, jag tog också några, o sedan kommer dom förr eller senare ifatt en. Forumet är en stor källa till kunskap o stöd, har hjälp mig mycket. Men som andra säger, ta tag i skiten NU innan det helt går över styr, det går att komma in på rätt väg igen och det finns hjälp att få, låt inte skammen ligga som hinder, bara att bita i det sura äpplet, ta tjuren vid hornen, och jag lovar dig att det finns en väg ut.
Loggat

We shall fight in the media, we shall fight in the halls of politics, we shall fight injustice, we shall fight a flawed system, I am not one, we are legion, we shall never surrender.
hallonpaj80
Jr. Member
**

Antal inlägg: 54

« Svara #4 skrivet: Juli 18, 2022, 17:24:24 »

Känner igen känslan...men finns en väg ut. Ansök om skuldsanering. Det räddade oss ur skuldträsket.
Loggat
Kaffekakan
Jr. Member
**

Antal inlägg: 60

« Svara #5 skrivet: Juli 29, 2022, 15:37:41 »

Ny tid ny strid

Mycket empati till dig, från mig i vart fall.

Som med allt i livet, utan undantag, sitter det i huvudet. Hemma har jag printat ut Muhammed Alis kommentar, "You don´t lose if you get knocked down, you lose if you don´t get up".

Folk brukar kasta sig över dessa kommentarer, att så lätt är det inte, man kan inte generalisera, alla kan inte
vara lika starka som en världskänd idrottsman, det är lätt att säga när man har många miljoner på banken, bla bla bla. Men det sk--er jag i. Det är ändå sant, det Ali sade, oavsett hur folk reagerar på det. Allt sitter i huvudet.

Nu är jag stark i skrivande stund. En annan dag, vecka eller månad, kanske jag är deprimerad och sårbar. Men med
största sannolikhet kommer jag inte vara det. Det gäller att hitta verktyg för att hålla näsan ovanför vattenytan. Ett verktyg som fungerar för en person, fungerar inte för en annan person. Ett helt annat verktyg fungerar för den personen osv. Men det finns verktyg för alla.

Om du blir illa berörd av min text, eller om du blir inspirerad av min text, oavsett så kommer min text från mitt hjärta, med goda intentioner. Ingen kan kräva något annat av mig eller av vilken person som helst. Eller om någon tycker det är floskler, det rör mig inte i ryggen överhuvudtaget.

Du är inte värdelös, jag är inte värdelös, glöm aldrig det.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: