Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Snart hamnar vi hos kronofogden...  (läst 558 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
nytidnystrid
Newbie
*

Antal inlägg: 21

« skrivet: Juni 26, 2022, 14:11:26 »

Jag och min man har fortfarande inte hamnat hos kronofogden, dock lever vi på lånade pengar som snart är slut, och då är det oundvikligt.
Vad händer när vi väl hamnar hos kronofogden? Hur mycket pengar får ett par utan barn kvar att leva på per månad?
Tar de allt av minsta lilla värde? Tex en bil för 15.000:-?
Kommer de hem till en oannonserat?
Jag är så jäkla rädd för hur det kommer bli Huh??
Loggat
ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1647

« Svara #1 skrivet: Juni 26, 2022, 16:15:15 »

På kronofogden hemsida https://www.kronofogden.se/nagon-har-ett-krav-mot-dig/kravet-ar-faststallt---du-ska-betala-eller-gora-nagot/du-foretaget-kan-inte-betala/berakna-ditt-forbehallsbelopp kan du beräkna ditt förbehållsbelopp, och se hur mycket du får ha kvar av din lön.
För att kronofogden skall utmäta ska det finnas ett vist värde, och en bil till 15 000 kr brukar inte vara något som utmätas.
Vanligen har man altid någon kontakt med fogden innan de kommer, om de kommer alls, om inte det känns som du har något av värde, då kommer de troligen nöja sig med löneutmätning.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
nytidnystrid
Newbie
*

Antal inlägg: 21

« Svara #2 skrivet: Juni 26, 2022, 17:46:11 »

På kronofogden hemsida https://www.kronofogden.se/nagon-har-ett-krav-mot-dig/kravet-ar-faststallt---du-ska-betala-eller-gora-nagot/du-foretaget-kan-inte-betala/berakna-ditt-forbehallsbelopp kan du beräkna ditt förbehållsbelopp, och se hur mycket du får ha kvar av din lön.
För att kronofogden skall utmäta ska det finnas ett vist värde, och en bil till 15 000 kr brukar inte vara något som utmätas.
Vanligen har man altid någon kontakt med fogden innan de kommer, om de kommer alls, om inte det känns som du har något av värde, då kommer de troligen nöja sig med löneutmätning.

Ok! Tack för ditt svar Huh?Huh???
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: