bellabus
|
|
« skrivet: Juni 14, 2022, 10:34:33 » |
|
Har under min skuldsanering haft problem med att de skulder (på gamla fordon) hos transportstyrelsen ligger kvar, trots att de ingår i saneringen. Nu när min sanering är avslutad, ligger de FORTFARANDE kvar på transportstyrelsens hemsida, trots att min betalplan upphörde ett år innan saneringen gjorde det. Kontaktade dem och de menar att det är upp till mig att kontakta kronofogden... Upplyste dem om att detta är lagvidrigt, att de registerför en skuld som inte finns längre, och att jag vill prata med deras jurist. SÅ, gott folk, kolla upp hur det ser ut även hos Transportstyrelsen!!!
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Nyx
|
|
« Svara #1 skrivet: Juni 15, 2022, 08:40:22 » |
|
Dåligt. Kronofogden kan ju inte gå in i deras system och ändra något, det måste ju transportstyrelsen ordna.
Jag antar att de har något sätt man kan begära ändring av uppgift, jag hoppas det löser sig och ser fram emot en positiv rapport.
|
|
|
Loggat
|
Kronoinspektör KFM (Inga svar jag gör här är i egenskap av tjänsteman) Före detta inkassohandläggare
Förespråkare för en större reform i skuldindustrin Varit borta från forumet en längre tid på grund av personliga skäl
|
|
|
bellabus
|
|
« Svara #2 skrivet: Juni 15, 2022, 10:59:53 » |
|
Moment 22... transportstyrelsen menar att de "inte vet om" när någon haft skuldsanering och att det är kronofogdens skyldighet att meddela dem detta. Jag har stridit som en idiot och försökt förklara att de rimligen måste ha meddelats redan när jag fick inledande, att skulderna ingick i min skuldsanering, att det inte handlar om eftersläpning av inbetalningar (då min betalplan avslutades för ett år sedan) och att de därmed har felaktiga uppgifter i sina register. Det är som att prata med en vägg... och hänvisas tillbaka till kronofogden, där jag också fått prata med tre olika personer, som tycker att jag kan maila DEM om problemet, eller skicka in mitt beslut om skuldsanering till transportstyrelsen... själv hävdar jag att detta är ett systemfel, och inte ett fel för mig som person, som jag ska åtgärda! Det FINNS ingen skuld kvar, och således ska det inte heller finnas uppgifter om en skuld!!! Bad handläggaren på transportstyrelsen att kontakta kronofogden, vilket han vägrade, bad handläggaren på kronofogden att kontakta handläggaren på transportstyrelsen, vilket hon vägrar... HELT SJUKT!!!! Vid en ev felparkering har alltså polisen rätt att transportera bort mitt fordon, då det ser ut som att jag har oreglerade gamla skulder, trots att de inte existerar. Detta gäller, såklart, inte bara mig!!! Vill ha bort skulderna NU, inte om ett par veckor...
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
ivkej
|
|
« Svara #3 skrivet: Juni 16, 2022, 18:48:17 » |
|
Ser endast möjlighet att du anmäler till JO, samt polisanmäler Transportstyrelsen för förtal, då de hävder att du har skulder, som du bevisligen inte har. Det är ju inte dig som skall behöva lägga tid på myndigheternas inkompetens.
|
|
|
Loggat
|
Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
|
|
|
Janne59
Newbie
Antal inlägg: 21
|
|
« Svara #4 skrivet: December 12, 2022, 12:28:31 » |
|
Alla "har fått meddelande" när du fick skuldsanering, detta annonseras nämligen i POIT( Post och inrikes tidningar). Det är upp till den som bevakar en skuld att hålla koll.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
ivkej
|
|
« Svara #5 skrivet: December 12, 2022, 14:53:31 » |
|
Hur gick det, fick du bort skulderna, eller var det för att det var några veckor kvar på din sanering, att alla skulder inte var borttagen?
|
|
|
Loggat
|
Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
|
|
|
bellabus
|
|
« Svara #6 skrivet: December 14, 2022, 13:51:05 » |
|
Nej, inte fått bort, de hävdar att de kommer att ligga kvar iaf året ut...
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
ivkej
|
|
« Svara #7 skrivet: December 14, 2022, 16:07:56 » |
|
Mycket lustigt beteende, din betalplan är avslutad för 1½ år sedan, om jag minns rätt, och din skuldsanering för ½ år sedan, åter om jag minns rätt. Alla skulder och anmärkningar skall vara borta samma da, 5 år efter du beviljades skuldsanering, om inte annat står i skuldsaneringsbeslutet om att betalplanen skall vara mera än 5 år. Tycker absolut det ska vara ett fall där du kräver ett skådestånd från JK på 5000 kr, för att transportstyrelsen felaktigt medvetet registrerat en skuld på dig, som inte finns, alltså ett brott mot GDPR.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|