Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Låna bil en dag under löneutmätning/skuldsanering  (läst 5545 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Yvo
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 19


« skrivet: Juni 13, 2022, 22:22:04 »

Hej
Är det så, att om jag får låna dotterns killes bil och köra hem henne, kan bilen bli tagen då av kronofogden?
Varför ska vi med skulder inte kunna låna kompis/grannes bil för att få göra ärenden? Handla? Doktorn
Enstaka tillfällen.
Men bil får man äga själv om den inte är värd mer än 15000 eller?
Hur är det.
Jag blev så glad att kunna köra henne  men samtidigt orolig. Är inte hos krono än  men snart.
Har läst om sånt här.
Vill inte bli utsatt för att bilen blir tagen och tänker i framtiden.



Loggat
Litetjagstoraskulder
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 8


« Svara #1 skrivet: Juni 19, 2022, 09:48:57 »

Jag har haft bil hela mitt vuxna liv. Trots många år med löneutmätning och nu skuldsanering. Behöver den för att ta mig till jobbet. Man får behålla pengar för drivmedel samt underhåll även om det är jättelite jämfört med vad det kostar OM du har behov utav det. Men låna bil, ja. Om kronofogden träffar på sig körandes i någon annans bil så kan dem väl kanske ställa frågan, men slår man reg. Nr ser man att den ägs av någon annan.
Ska nog ganska mkt till innan något sådant sker. Dem brukar inte följa efter dig utan kan evt. Dyka upp på ditt arbete eller knacka på hemma för att du inte undertecknat och sänt tillbaka delgivning mm. Men dem jagar inte dig som på tv. Hade du däremot hamnat hos kronofogden och dem vill driva in pengar kan dem kräva att du säljer ditt hus eller din bil om dem täcker dina skulder. Det bästa är att om du vet vart det är påväg  så ta kontakt och prata med dem. Är det mycket skulder du har?
Loggat
Yvo
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 19


« Svara #2 skrivet: Juni 21, 2022, 09:38:59 »

Hej
Jo närmare 900 000
Har betalt av 5 och bytt till billigare boende.
Går på öppen vården pga anhörig och medberoende.
Mådde dåligt, son som spelade och jag konsumerade och köpte resor, möbler hjälpte till hans problem. Blev helt förstörd sitter i skuldfällan sedan förra året, fick avslag första gången på skuldsanering. Nu börjar delgivningar och ev löneutmätning nästa månad.
Fyller 60
Vill kunna gå i pension vid 68 men kunna spara lite innan.
Vet inte hur jag ska få dem att föestå, jag blev helt sjuk, manipulerad. Trodde han skulle betala tillbaks påstod att han hade en vinst. Vet bättre nu, kan knappast anmäla en spelberoende sjuk son, som lider och har själv skulder.
Hur skrev du ansökan?
Hur lång tid tar det att bli fri skulder dår man en plan för löneutmätning också ?
Tack för svar
Loggat
KassaKon
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1128


« Svara #3 skrivet: Juni 30, 2022, 14:51:12 »

Löneutmätning pågår ju tills hela skulden är betald. Förmodligen tills du dör med tanke på summan och din ålder, om du inte råkar ha väldigt hög inkomst, låg hyra och låga räntor på skulderna (men har du det kommer du ju inte heller kunna få skuldsanering). Någon särskild avbetalningsplan får man ju inte, utan det dras så mycket som det går. Du får behålla till hyran och ditt förbehållsbelopp plus mediciner och sånt. Går att räkna på kronofogdens hemsida.
Loggat
Yvo
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 19


« Svara #4 skrivet: Juli 02, 2022, 00:04:28 »

Det känns ju uppmuntrande, värt att leva?
Jag blir ju pensionär
Och det sägs max 10-15 år.
Jag är också så skuldsatt att det inte kommer bli bättre, allstå detta, eller hur resoneras kring detta insolvent
Måste jag ev ha ett spelberoende för att lyckas???
Hur ska jag annars lyckas, kommer inte ge mig  betalt skulder, bytt till mindre lägenhet, har gjort allt jag kan.
Det
krävs att gäldenären är insol- vent och så skuldsatt att han inte inom överskådlig tid kan betala sina skulder.
Loggat
Litetjagstoraskulder
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 8


« Svara #5 skrivet: Juli 09, 2022, 19:44:02 »

Jag hade efter många års löneutmätning strax under 800 000 kr kvar i skulder. I den takten hinner man knappt betala räntan. Att få godkänt en skuldsanering handlar just om att om man inte kan betala sina skulder inom rimlig tid så blir man beviljad. Jag ringde runt till alla inkasso bolag, csn, försäkringskassan och tog reda på ganska exakt vad jag hade. Vände mig sedan till en ekonomisk rådgivare på kommunen. Det är gratis och anonymt. Hon gav mig råd och hjälpte mig fylla i allt och dubbelkolla. Sedan  skickade jag in. Tog ca 8 månader innan jag fick svar om så kallad inledande. En handläggare ringde och ställde lite frågor, sedan var det bara att vänta ett par månader till. Sedan fick jag beviljat.
Loggat
Yvo
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 19


« Svara #6 skrivet: Juli 23, 2022, 21:19:11 »

Hur gammal är du då?
Hur uppkom dina skulder?

Det påstås vara skäligt hela tiden?
Är man i en traumatisk sits och gör dumma saker är det väl skäligt.
Loggat
Litetjagstoraskulder
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 8


« Svara #7 skrivet: Oktober 13, 2022, 19:54:29 »

Förlåt, helt missat att svara.
Mina skulder uppkom av att jag som ensam inkomsthavare och medberoende försökte ta hand om min föredetta i nästan 10 år. Jobbat och slitit och aldrig haft skulder eller lån till att bli vräkt och inte ha råd med mat, el, osv.. ställde mig även som firmatecknare åt en vän mot villkoret att min sambo då skulle få jobb men slutade med att jag fick böter för att jag ej deklarerat korrekt. En smäll på 180000 kr direkt som växte snabbt samtidigt som vi ej hade råd att leva typ. Tog kredit 2 ggr på 10000 till mat och besin mm och på den vägen är det. (Min "vän" tog 3 månaders hyra och åkte och köpte knark medans jag blev vräkt) 10 år och ett barn senare lämnade jag mitt ex. Jobbade och tjänade ärliga pengar överallt för att kunna klara av löneutmätningen. 2019 gav jag upp när både KFM och arbetsgivare gång på gång ifrågasatte varför jag inte ansökte om skuldsanering.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: