Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Äntligen friiiiiii  (läst 4861 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Cc
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 119


« skrivet: Januari 02, 2022, 14:35:10 »

Den 30/12-21 va min sista dag på min skuldsanering.  Äntligen efter 5 års slit är jag fri. En sån underbar känsla. Känns nästan overkligt.  Det jag saknat mest under min sanering är en bil. Visst har det gått bra att promenera, cykla och åka buss inom stadsgränserna. Men nå längre utflykter har det inte blivit.  Så nu äntligen ska jag köpa mig en bil. Har dessvärre inte pengarna som krävs, och måste ta ett billån. Känns lite läskigt att ansöka om lån. Inte för att jag inte ska klara att betala lånet. För det vet jag att jag fixar. Utan är lite orolig att jag inte ska få lånet.  Att man ska finnas på nån svart lista, eller nåt sånt.
Känns iallafall otroligt skönt att känna sig fri igen. Har levt i skuldträsket sen 2003. Tog mig många år innan jag ansökte om sanering.  Å nu är jag äntligen klar.
Loggat
Singelmamma1971
Jr. Member
**
Offline Offline

Antal inlägg: 80


« Svara #1 skrivet: Januari 02, 2022, 17:38:23 »

Så härligt!!!

Jag har drygt en månad kvar och två betalningar kvar Huh??

Har du kollat om nåt syns på en kreditupplysning, typ uc?
Jag vill också köpa bil men behöver ta lån men vet inte om jag kommer våga be dom göra en kreditupplysning på bilfirma så småningom men dom har ju bäst ränta när jag kollar...

Berätta gärna hur det går med lånet när det är dags Huh??
Loggat
Master69
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 149


« Svara #2 skrivet: Januari 03, 2022, 11:39:55 »

Den 30/12-21 va min sista dag på min skuldsanering.  Äntligen efter 5 års slit är jag fri. En sån underbar känsla. Känns nästan overkligt.  Det jag saknat mest under min sanering är en bil. Visst har det gått bra att promenera, cykla och åka buss inom stadsgränserna. Men nå längre utflykter har det inte blivit.  Så nu äntligen ska jag köpa mig en bil. Har dessvärre inte pengarna som krävs, och måste ta ett billån. Känns lite läskigt att ansöka om lån. Inte för att jag inte ska klara att betala lånet. För det vet jag att jag fixar. Utan är lite orolig att jag inte ska få lånet.  Att man ska finnas på nån svart lista, eller nåt sånt.
Känns iallafall otroligt skönt att känna sig fri igen. Har levt i skuldträsket sen 2003. Tog mig många år innan jag ansökte om sanering.  Å nu är jag äntligen klar.

Så härligt att höra, bara att gratulera, nu är näsan ovan vattenytan igen. Unna dig något.
Loggat

We shall fight in the media, we shall fight in the halls of politics, we shall fight injustice, we shall fight a flawed system, I am not one, we are legion, we shall never surrender.
Cc
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 119


« Svara #3 skrivet: Januari 03, 2022, 15:55:35 »

Idag var jag på en bilfirma och köpte en bil. Det var inga problem alls med att få billånet. Superskönt.
En annan sak jag undrar bara. När jag kollade på min UC så står det att jag har 5 krediter. Trodde att allt skulle vara borta när saneringen va klar? Är det för att det sista som betalas ut till mina fordringsägare görs i februari? Betalar ju in till ett konto hos kronofogden, som gör utbetalningar 1 gång/år. Eller måste man själv ringa och säga upp gamla krediter?
Loggat
R-MW
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 27


« Svara #4 skrivet: Januari 03, 2022, 17:58:48 »

Blev klar med min skuldsanering vid årsskiftet och jag har så svårt att ta in att det äntligen är över och att jag är fri? Inga skulder kvar och ett helt rent uc så otroligt overkligt! Jag har ingen aning om vad detta nya skuldfria liv kommer att innebära men under tiden jag vänjer mig vid tanken på att livet fått en nystart så ska jag bara försöka njuta av känslan Smiley
Loggat
marika71
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 203


« Svara #5 skrivet: Januari 03, 2022, 19:38:26 »

Härligt  Grin

Jag har 20 dagar kvar sen jäklar :-)
Loggat
Singelmamma1971
Jr. Member
**
Offline Offline

Antal inlägg: 80


« Svara #6 skrivet: Januari 03, 2022, 20:35:58 »

Idag var jag på en bilfirma och köpte en bil. Det var inga problem alls med att få billånet. Superskönt.
En annan sak jag undrar bara. När jag kollade på min UC så står det att jag har 5 krediter. Trodde att allt skulle vara borta när saneringen va klar? Är det för att det sista som betalas ut till mina fordringsägare görs i februari? Betalar ju in till ett konto hos kronofogden, som gör utbetalningar 1 gång/år. Eller måste man själv ringa och säga upp gamla krediter?

Men så sjukt härligt!! Då vågar man hoppas på en fungerande bil haha

Får jag fråga hur mycket du tog i lån? Behövde du ha 20 procent själv?

Grattis till bilen!
Loggat
Cc
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 119


« Svara #7 skrivet: Januari 04, 2022, 04:54:48 »

Idag var jag på en bilfirma och köpte en bil. Det var inga problem alls med att få billånet. Superskönt.
En annan sak jag undrar bara. När jag kollade på min UC så står det att jag har 5 krediter. Trodde att allt skulle vara borta när saneringen va klar? Är det för att det sista som betalas ut till mina fordringsägare görs i februari? Betalar ju in till ett konto hos kronofogden, som gör utbetalningar 1 gång/år. Eller måste man själv ringa och säga upp gamla krediter?

Men så sjukt härligt!! Då vågar man hoppas på en fungerande bil haha

Får jag fråga hur mycket du tog i lån? Behövde du ha 20 procent själv?

Grattis till bilen!

Jag lånade 80 000. Jag hade 20 000 själv som jag fick ut från jobbet för att jag hade komp att ta ut i pengar.
Loggat
marika71
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 203


« Svara #8 skrivet: Januari 24, 2022, 05:47:31 »

Vart tittade ni att skulderna har försvunnit? UC?
Loggat
ivkej
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1677


« Svara #9 skrivet: Januari 24, 2022, 14:34:29 »

Vart tittade ni att skulderna har försvunnit? UC?

Jag tecknade båda på UC och Bisnode, och kollade att allt var borta.
UC kostar 49 kr i månaden, så kan du hela tiden kolla din UC score, och om någon tar en kreditupplysning på dig.
Bisnode kostar (tror jag) ca 140 kr pr år, och de har mest vanliga kreditkort som Bauhaus, Jula och liknande som kunder.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
marika71
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 203


« Svara #10 skrivet: Januari 24, 2022, 20:40:15 »

Var enligt UC helt  grön :-D

Men bisnode hittade jag inte vart jag kunde ta upplysningen. Hjälp?
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: