Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Skuldsanering 3 år  (läst 3691 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Orolig mamma
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 38


« skrivet: December 15, 2021, 11:06:46 »

Hej
Jag fick brev från budgetrådgivare som undrade hur det gått med betalning nu under min skuldsanering. Jag gör ev min sista betalning nu i januari.
Jag sa att det gått bra men att jag fått bättre lön men att jag ej omprövat det då jag inte längre har flerbarnstillägg och inte heller 2 barnbidrag (har fyra barn). Sen har min man löneutmättning på 8700 nu istället för 7200 som han hade innan.
Tror ni jag blir av med min skuldsanering och får börja om igen?
Loggat
Singelmamma1971
Jr. Member
**
Offline Offline

Antal inlägg: 80


« Svara #1 skrivet: December 15, 2021, 14:52:18 »

Va inte orolig men det är svårt när man börjat grubbla...

Du har ju inte "lurat" nån på pengar, det hade blivit samma summa ändå om jag tolkar det rätt. Du kan ha upp till 4000:- bättre utan att skicka in omprövning (om nu summan är samma fortfarande)

Loggat
Litetjagstoraskulder
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 8


« Svara #2 skrivet: Februari 25, 2022, 17:12:11 »

Förlåt, men blev nyfiken... har själv förkortad betalningsplan. Dvs 3 år men sen har man dem här sista 2 åren efteråt innan man är fri. Men måste jag skicka in omprövning efter 3 år? Jag har redan nu en väldigt bra inkomst men vet också att jag kan förhandla upp dem ganska rejält om allt rullar på som det ska i några år. (Har inte lagt energi på löneförhandling då skuldsaneringen är nog med huvudbry). Vad jag förstått så ska jag bara fortsätta som vanligt fast utan
att betala dem sista 2 åren?
Loggat
JediMaster
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 16



« Svara #3 skrivet: Mars 16, 2022, 08:59:45 »

Förlåt, men blev nyfiken... har själv förkortad betalningsplan. Dvs 3 år men sen har man dem här sista 2 åren efteråt innan man är fri. Men måste jag skicka in omprövning efter 3 år? Jag har redan nu en väldigt bra inkomst men vet också att jag kan förhandla upp dem ganska rejält om allt rullar på som det ska i några år. (Har inte lagt energi på löneförhandling då skuldsaneringen är nog med huvudbry). Vad jag förstått så ska jag bara fortsätta som vanligt fast utan
att betala dem sista 2 åren?

Hej, ja precis som du säger, du behöver inte göra nånting, och bara fortsätta leva som vanligt. Men vad du behöver veta är att under resterande åren, om din ekonomiska förutsättningar skulle förbättras avsevärt så kan borgenären överklaga och kräva att du betalar mer. Själv är jag i mitt andra år och har ett år kvar. Under tiden har jag undvikit att pressa löneförhöjningar eller strategisk byte av arbetsgivare för att höja min lön. Allt det där får vänta tills skuldsaneringen är helt över för min del.
Loggat

May the force be with you, always!
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: