Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Sparkonto utomlands - Pågående skuldsanering  (läst 508 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Spenat
Jr. Member
**

Antal inlägg: 51

« skrivet: Oktober 23, 2021, 11:53:18 »

Hej alla!

Jag har ett sparkonto utomlands. Tydligen är det inget som kfm upptäckt. Är det något dom kan komma att se ens?
Haft kontot i flera år utan något problem. Haft löneutmätning i flera år också, och har nu skuldsanering.

Vad jag vet så kan väl inte kfm kolla ens transaktioner vad som händer på ens svenska konto? Det är därifrån jag flyttar pengarna utomlands.
Anledningen till att jag har kontot är för en flytt nästa år.
Bör jag vara orolig?  Huh?

Ni andra som kan och vill spara undan lite pengar. Lägg dom i madrassen!

Loggat

/ Spenaten
Master69
Full Member

Antal inlägg: 124

« Svara #1 skrivet: Oktober 23, 2021, 14:54:11 »

KFM kan kolla vad som händer på ditt svenska bankkonto, det har jag blivit utsatt för. Men nu har du ju skuldsanering och då tror jag att så länge du sköter den, så bryr dom sig inte o kommer inte heller att kolla själva bankkontot. Nu beror det ju lite på vart du har ditt konto i utlandet, är det inom EU så kan det vara så att den banken är tvungna att skicka ränteuppgifter till SKV, och då blir det plötsligt väldigt synligt eftersom dom samarbetar rätt så tight med KFM. Jag har själv konto i ett EU land o den banken skickar ett utdrag om året till SKV med ränteuppgifter samt saldot på kontot.
Loggat

We shall fight in the media, we shall fight in the halls of politics, we shall fight injustice, we shall fight a flawed system, I am not one, we are legion, we shall never surrender.
Spenat
Jr. Member
**

« Svara #2 skrivet: Oktober 23, 2021, 16:31:40 »

KFM kan kolla vad som händer på ditt svenska bankkonto, det har jag blivit utsatt för. Men nu har du ju skuldsanering och då tror jag att så länge du sköter den, så bryr dom sig inte o kommer inte heller att kolla själva bankkontot. Nu beror det ju lite på vart du har ditt konto i utlandet, är det inom EU så kan det vara så att den banken är tvungna att skicka ränteuppgifter till SKV, och då blir det plötsligt väldigt synligt eftersom dom samarbetar rätt så tight med KFM. Jag har själv konto i ett EU land o den banken skickar ett utdrag om året till SKV med ränteuppgifter samt saldot på kontot.

Tack för svar.
Kontot jag använder mig av är inom EU, men det är ingen vanlig bank. Och dom är inte skyldiga att lämna ut såna uppgifter, så det borde med andra ord vara lugnt.

Började med att spara i madrassen, och det är väl min sista lösning också. Drygt bara att ha med sig så mycket kontanter till tex Forex för att växla till Euro. Kontot har jag haft länge och det har inte varit ett ljud om det.
Är väl bara att hoppas på det bästa och om Kfm kommer på mig, ja då är det så. Tack igen
Loggat

/ Spenaten
Singelmamma1971
Jr. Member
**

Antal inlägg: 58

« Svara #3 skrivet: Oktober 23, 2021, 16:39:39 »

Jag sparar cirka 500:- i månaden nu under skuldsaneringen, ingen som sagt nåt om det Smiley Jag känner att bufferten kan gå till sparande om det går... jag lever väldigt sparsamt så jag kan ha en buffert att ha så jag aldrig någonsin kommer hamna i skiten igen.
Loggat
Spenat
Jr. Member
**

« Svara #4 skrivet: Oktober 23, 2021, 16:43:43 »

Jag sparar cirka 500:- i månaden nu under skuldsaneringen, ingen som sagt nåt om det Smiley Jag känner att bufferten kan gå till sparande om det går... jag lever väldigt sparsamt så jag kan ha en buffert att ha så jag aldrig någonsin kommer hamna i skiten igen.

Ja exakt. Jag lever väldigt sparsamt jag med. Men hur spar du dessa kronor då? Är det kontant eller är det på ett konto?
Man kan ju inte riktigt spara hur mycket som helst på sitt svenska konto känner jag, lite riskabelt väl?
Loggat

/ Spenaten
Singelmamma1971
Jr. Member
**

Antal inlägg: 58

« Svara #5 skrivet: Oktober 23, 2021, 17:48:03 »

Jag sparar på banken, månadsspar i fonder.

Har för mig att kontot inte kollas vid skuldsanering? Nu är det frågan om cirka 50 000:- då fonderna ökat och min skuldsanering snart är slut. Dom som har kortare betalningstid lär ju kunna spara en hel del under dom sista två åren av skuldsaneringen.
Loggat
Spenat
Jr. Member
**

« Svara #6 skrivet: Oktober 23, 2021, 18:06:40 »

Jag sparar på banken, månadsspar i fonder.

Har för mig att kontot inte kollas vid skuldsanering? Nu är det frågan om cirka 50 000:- då fonderna ökat och min skuldsanering snart är slut. Dom som har kortare betalningstid lär ju kunna spara en hel del under dom sista två åren av skuldsaneringen.

Ofan. Så pass mycket ändå utan att kfm är på dig. Intressant. Trodde dom var lika hårda som vid löneutmätning att man inte kan ha några sparade pengar alls på kontot. Tack, bra att veta. Även om det nu kanske inte gäller alla, haha.
Loggat

/ Spenaten
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: