Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Alektum tar skuld till Tingsrätten!!!  (läst 2488 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
SaraJ
Newbie
*

Antal inlägg: 7

« skrivet: Juli 29, 2021, 22:11:09 »

Hej igen!

Jag har försökt bestrida en skuld som är hos Alektum genom att två gånger få ett GDPR-utdrag men ej fått det. Utan fick ett en skuldspecifikation (tror jag att det är) dvs inte ett sådant jag fick från Gothia inkasso.

Detta var för ett par månader sedan.

Sedan tog de det till KFM där jag bestred det och de har nu i sista stund dragit tillbaka och informerat KFM att de tar det vidare till Tingsrätten.
Jag har försökt hitta här på fattiga-riddare om just ett sådant ärende och mall för detta men kan ej hitta det. Hjälp behövs!!!

Fråga 1. Vad kan jag göra för att få ett GDPR-utdrag? är det lag på att de måste ge mig det om jag begär det?

Fråga 2. Hur brukar Alektum göra när de tar ärenden till Tingsrätten? Vad kan jag förvänta mig?

Fråga 3. Ska jag ta kontakt med Alektumoch bestrida det där samt informera om att det ej har gett mig mitt GDPR-utdrag?

Alla tips tas emot.

Tack//Sara
Loggat
SaraJ
Newbie
*

« Svara #1 skrivet: Juli 31, 2021, 08:31:20 »

Jag hade verkligen behövt hjälp med ovan!! Har någon varit med om detta?
Tack//Sara
Loggat
herkules
Full Member

Antal inlägg: 134

« Svara #2 skrivet: Juli 31, 2021, 10:17:39 »

Skicka ett meddelande till  ivkej  han kan nog hjälpa dig Smiley
Loggat
SaraJ
Newbie
*

« Svara #3 skrivet: Juli 31, 2021, 12:39:36 »

Tack ska göra det!
Loggat
ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1637

« Svara #4 skrivet: Juli 31, 2021, 17:50:24 »

Sitt lugnt i båten, till Alektum gör nästa drag, men spara all dokumentation.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
roggan
Hero Member

Antal inlägg: 518

« Svara #5 skrivet: Augusti 09, 2021, 10:47:07 »

Sitt lugnt och avvakta. hoppas du har sparat från Alektum att de inte kan ge ut GDPR (vilket är lag på, förutsatt att de har uppgifter)
om det går till TR får du ett brev om att du ska yttra dig i vad du anser. meddela då att förvägras GDPR och att du genom detta förhindras att kontrollera om uppgifterna stämmer.
Om du får ut data utskick där de påstår att de skickat ut brev och att presk då har avbrutits....kontrollera då klockslag...(jag menar att de är tveksamt att skicka brev på natten.)
Loggat

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.
Balder
Jr. Member
**

Antal inlägg: 55

« Svara #6 skrivet: Augusti 21, 2021, 15:02:14 »

Ja jag vann till slut över Alektum krävdes 3 st tingsrätts handlingar och två prövningstillstånd från hovrätten. Var jag till slut vann och nu är stämning inlämnad till tingsrätten var jag kommer kräva skadestånd för mina kostnader.
Loggat
SaraJ
Newbie
*

« Svara #7 skrivet: Oktober 11, 2021, 10:32:49 »

Jag vill igen tacka alla som gett mig råd speciellt Balder. Jag vann nu eftersom Alektum drog tillbaka sitt ärende samt bad om att skriva av det. Jag bestred detta mål genom att svara med mina bevis och de backade. Vilket jag trodde att de skulle göra men visst var det några veckor av oro. Jag har fattat att företag som Alektum förväntar sig och hoppas att man sticker huvudet i sanden så att de vinner och får tredskodom mot en. Icke så nicke, här Smiley 

Nu är ju frågan om jag ska skriva till de och begära att de tar bort mig från deras register.

Med vänliga hälsningar,
Sara
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: