Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: KFM's avsaknad av logik är total  (läst 5260 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Master69
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 149


« skrivet: Juli 16, 2021, 14:55:33 »

Jahapp, nytt förbehållsbelopp har räknats fram på löneutmätningen och jag ska få behålla 0 kronor per månad, hur det går ihop med två minderåriga hemma, samt utgifter på 20 papp i månaden, övergår mitt förstånd. Ville jag överklaga så hänvisade dom till tinget, det är helt bizzarro.
Loggat

We shall fight in the media, we shall fight in the halls of politics, we shall fight injustice, we shall fight a flawed system, I am not one, we are legion, we shall never surrender.
herkules
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 154


« Svara #1 skrivet: Juli 16, 2021, 16:05:46 »

Har dom anställt sommarjobbare på KFM  Angry Angry  Ja man har ibland fått väldigt konstiga uträkningar från KFM man undrar om dom kan matematik där .. överklaga direkt till tinget annars ingen ide att jobba
Loggat
Master69
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 149


« Svara #2 skrivet: Juli 16, 2021, 17:18:08 »

Nä precis, vilket jag förklarade till dom. Har inga problem med att betala av på mina skulder, det är bara jag som rår för dom. Men att jag ska behöva gå till socialen för att få pengar till mat o hyra pga noll kvar av lönen, det övergår mitt förstånd. Total avsaknad av logik, kommer helt klart att överklaga o om
Det på nått sätt fanns en väg att ge denna ”sommarjobbare” en knäpp på fingrarna (rent juridiskt, missförstå mig inte) så vill jag veta hur.
Loggat

We shall fight in the media, we shall fight in the halls of politics, we shall fight injustice, we shall fight a flawed system, I am not one, we are legion, we shall never surrender.
ivkej
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1677


« Svara #3 skrivet: Juli 17, 2021, 13:00:55 »

Om du kan påvisa att det finns fel i förbehållsberäkningen, då skall KFM kunna ompröva sitt beslut, eller ge en adekvat förklaring på varför du inte skall ha några pengar att leva för.
Skulle överklaga till Tingsrätten, men krav på att KFM beslut ställs i bero under handläggningstiden, för att du skall ha ett underlag att leva på.
Om du vidare kan påvisa att en tjänsteman på KFM gjort fel i sina beräkningar, utan att villa ompröva sitt beslut, så är det självklart ett ärende för JO.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
Master69
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 149


« Svara #4 skrivet: Juli 19, 2021, 10:43:06 »

@ivkej Jag har begärt en beräkning av förbehållet men personen i fråga hos KFM har vägrat och hänvisat till tinget, har också bett om att dom tillfälligt "pausar" själva utmätningen, och att jag privat betalar in enligt föregående års förbehållsberäkning, det har man heller inte gått med på. Så nu sitter jag och draftar ett överklagande till TR.
Loggat

We shall fight in the media, we shall fight in the halls of politics, we shall fight injustice, we shall fight a flawed system, I am not one, we are legion, we shall never surrender.
ivkej
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1677


« Svara #5 skrivet: Juli 19, 2021, 11:36:16 »

Nu är det svårt att ge råd, när man inte ser fakta i ärendet, men det låter onekligen otroligt att de vill ta hela din lön, och inte lämna pengar till mat och hyra.
Har du fått papper på hur de har beräknat detta, och kan du se några direkta fel i dessa?
Om du kan de skall du omedelbart skriva till KFM och begära att de utan dröjsmål river upp det olagliga beslutet, med stöd i förvaltningslagen 5§ där det står:
Citat
Legalitet, objektivitet och proportionalitet
5 §   En myndighet får endast vidta åtgärder som har stöd i rättsordningen.

I sin verksamhet ska myndigheten vara saklig och opartisk.

Myndigheten får ingripa i ett enskilt intresse endast om åtgärden kan antas leda till det avsedda resultatet. Åtgärden får aldrig vara mer långtgående än vad som behövs och får vidtas endast om det avsedda resultatet står i rimligt förhållande till de olägenheter som kan antas uppstå för den som åtgärden riktas mot.

Du skall i ditt mail hänvisa till förvaltningslagen 6 § och kräva svar inom 24 timmar, med garanti för att eventuell otillbörlig utmätning återbetalas med omedelbar verkan.

Förvaltningslagen 6§ säger:
Citat
Service
6 §   En myndighet ska se till att kontakterna med enskilda blir smidiga och enkla.

Myndigheten ska lämna den enskilde sådan hjälp att han eller hon kan ta till vara sina intressen. Hjälpen ska ges i den utsträckning som är lämplig med hänsyn till frågans art, den enskildes behov av hjälp och myndighetens verksamhet. Den ska ges utan onödigt dröjsmål

Men detta kräver ju att det finns uppenbarliga fel i deras utmätningsbeslut.

Samtidigt skall du fortsätta med ditt TR överklagande, om KFM rätter till sitt eventuella misstag kan du återkalla överklagandet.
Samtidigt skall du självklart anmäla berörda tjänsteman till JO för det övergrepp personen gjort mot din privatekonomi.

Om inte du fått kopia på beräkningen med förklaring, då kan du passande begära ut den med stöd i förvaltningslagen 6§.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
Master69
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 149


« Svara #6 skrivet: Juli 19, 2021, 12:42:54 »

@ivkej tack för tipsen, ska göra klart mitt överklagande och sätta det i posten.
Loggat

We shall fight in the media, we shall fight in the halls of politics, we shall fight injustice, we shall fight a flawed system, I am not one, we are legion, we shall never surrender.
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: