Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Ansöka om fastställelse av skuld  (läst 84 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
gladesco
Newbie
*

Antal inlägg: 15

« skrivet: Juli 20, 2021, 19:28:04 »

Hej alla!

Har läst genom åren många kloka trådar och svar.

Dock om någon kan hjälpa mig i detta ärende.

Är jagad av Inkasso sedan många år. De skickar hot, väntar några år lägger på räntan och överlåter sedan skulden med räntan som ny kapitalskuld. Har erbjudit vid några tillfällen att förlikas om skulden (för den finns, ett kapital belopp på 2017 täknar en kontokredit och 3 månader höjdes kredit genom en knapptryckning på appen. ca 27.000 ungefär). Är uppe i 30.000 plus lika mycket ränta.

Har vandrat i Tingsrätten ett antal gånger, sanerat ekonomin är helt ren idag.

Nu till frågorna: om jag ansöker om stämning hos Tingsrätten där Inkassobolaget finns (viss risk då det är Tysk koncern) om att få skulden fastställd. Mina "bevis" är ofullständigt skuldebrev (kontokredit) Lån gavs när jag var registrerad på KRFM, UC var helt nerlusad med smålån ansökningar etc. typ 40 stycken. Inkassobolaget svarade inte på mina sista brev 2018 utan dyker upp igen och säker att de ska skicka stämning.

Om jag ska få en fastställelse är det en stämning i Tingsrätten jag skickar? Beloppet jag betalar in baseras det på det jag vill de ska fastställa eller Inkassobolagens krav? Någon som har en bra mall, så jag inte gör några formfel eller grodor.

I stämningen kan jag ju välja att får jämkat till 0, men det är ju ganska utsiktslöst. Men om jag kan jämka räntan alternativ 1. och de sista 10.000 som alternativ 2. Skäl vårdslös kreditgivning och att jag är i en klart sämre ställning eftersom de inte ens bemödar sig att svara. (I och för sig har jag varit helt nöjd med att de inte legat på under dessa tuffa år).

Jag vill ha ett slut, skuldsanering inget alternativ längre. Men jag vill samtidigt inte låta dessa snabblåneföretagen gå torrskodda ur detta.

Tacksam för er syn på det hela?

Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: