Sidor: 1 [2]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Ni som blivit av med sanering..  (läst 14493 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jonte
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 38


Inget är omöjligt.


« Svara #15 skrivet: Oktober 17, 2021, 21:10:16 »

Mycket kul att höra era historier här. Själv har jag c:a 1 år kvar på min sanering.
Planerna är då att börja spara till pensionen. Jag kommer garanterat få en skitpension så några kronor vill jag ha sparade till en liten guldkant. Möjligtvis att jag tar ett lån ihop med en släkting till en sommarstuga. Det blir ingen lyxig sak men något man kan åka till när man har lust.
Loggat

Ingenting är omöjligt. Det omöjliga tar bara lite längre tid
marika71
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 203


« Svara #16 skrivet: November 01, 2021, 18:27:17 »

Ingen som har nåt nytt att berätta?

3 månader kvar för min del.. sen så..
Loggat
Cc
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 119


« Svara #17 skrivet: November 05, 2021, 09:21:48 »

Den 30/12 är min sanering över. Har bara 1 betalning kvar, eftersom december är betalningsfri. Längtar verkligen. Det första jag ska göra är att köpa en bil. Har varit utan bil hela min saneringstid 5 år. Det har funkat hyffsat bra att åka buss och cykla. Har fått handlat mat i omgångar. Så jag fått plats med kassen i cykelkorgen. Så det kommer kännas lyxigt att kunna ta bilen för att åka och storhandla. Sen ska jag och min dotter åka till fjällen och åka skidor. Va sååå länge sen jag hade råd med sånt.
En sak är säker...... jag kommer alltid spara ihop pengar först. Aldrig ta lån/krediter. Undantag är billån. Känner att jag har superkoll på mina utgifter. Ska aldrig nånsin försätta mig i skuldträsket igen.
Har lärt mig att vända på varje krona och leva med små medel. Så har förhoppningar på att kunna spara en hyffsad summa varje månad.
Jag är så tacksam att jag fick denna sanering och en chans till nystart. Hade aldrig klarat detta annars. 
Loggat
Singelmamma1971
Jr. Member
**
Offline Offline

Antal inlägg: 80


« Svara #18 skrivet: November 05, 2021, 09:45:46 »

Har tre månader kvar nu och igår sa jag upp min lägenhet... sjukt läskigt!

Nu kan jag äntligen starta ett nytt liv ihop med min pojkvän:) Jag har inte velat flytta ihop innan jag är helt klar, vill inte vara en börda för honom... äntligen är det på gång och jag ska börja spara för att kunna göra resor, det va så otroligt många år sen.
Loggat
Master69
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 149


« Svara #19 skrivet: November 05, 2021, 13:21:50 »

Har tre månader kvar nu och igår sa jag upp min lägenhet... sjukt läskigt!

Nu kan jag äntligen starta ett nytt liv ihop med min pojkvän:) Jag har inte velat flytta ihop innan jag är helt klar, vill inte vara en börda för honom... äntligen är det på gång och jag ska börja spara för att kunna göra resor, det va så otroligt många år sen.

Grattis, men samtidigt så blottar det ett rejält systemfel då människor "tvingas" leva åtskilda pga ett ytterst okänsligt och omodernt regelverk. För så blir det ju, har en problem med KFM så blir den andre under samma tak också lidande, helt obefogat. Man tvingas till att flytta isär eller till skilsmässa, annars går ju inte ekonomin ihop. helt bizzarro i min värld.
Loggat

We shall fight in the media, we shall fight in the halls of politics, we shall fight injustice, we shall fight a flawed system, I am not one, we are legion, we shall never surrender.
marika71
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 203


« Svara #20 skrivet: November 07, 2021, 20:47:01 »

 
Tack för svar! Ska du ta banklån?
Var inne på samma sak men börjar bli lite orolig över att börja med att ta lån..


Smiley
Den 30/12 är min sanering över. Har bara 1 betalning kvar, eftersom december är betalningsfri. Längtar verkligen. Det första jag ska göra är att köpa en bil. Har varit utan bil hela min saneringstid 5 år. Det har funkat hyffsat bra att åka buss och cykla. Har fått handlat mat i omgångar. Så jag fått plats med kassen i cykelkorgen. Så det kommer kännas lyxigt att kunna ta bilen för att åka och storhandla. Sen ska jag och min dotter åka till fjällen och åka skidor. Va sååå länge sen jag hade råd med sånt.
En sak är säker...... jag kommer alltid spara ihop pengar först. Aldrig ta lån/krediter. Undantag är billån. Känner att jag har superkoll på mina utgifter. Ska aldrig nånsin försätta mig i skuldträsket igen.
Har lärt mig att vända på varje krona och leva med små medel. Så har förhoppningar på att kunna spara en hyffsad summa varje månad.
Jag är så tacksam att jag fick denna sanering och en chans till nystart. Hade aldrig klarat detta annars. 
Loggat
marika71
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 203


« Svara #21 skrivet: November 07, 2021, 20:49:02 »

Har suttit i samma sits och valde inte att flytta ihop. Nu har vi valt att inte ens göra det fast saneringen är klar. Jag känner att jag behöver rodda i min ekonomi och börja leva lite själv ..


Har tre månader kvar nu och igår sa jag upp min lägenhet... sjukt läskigt!

Nu kan jag äntligen starta ett nytt liv ihop med min pojkvän:) Jag har inte velat flytta ihop innan jag är helt klar, vill inte vara en börda för honom... äntligen är det på gång och jag ska börja spara för att kunna göra resor, det va så otroligt många år sen.
Loggat
marika71
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 203


« Svara #22 skrivet: November 07, 2021, 20:50:20 »

Håller med dig att systemet är sjukt!


Har tre månader kvar nu och igår sa jag upp min lägenhet... sjukt läskigt!

Nu kan jag äntligen starta ett nytt liv ihop med min pojkvän:) Jag har inte velat flytta ihop innan jag är helt klar, vill inte vara en börda för honom... äntligen är det på gång och jag ska börja spara för att kunna göra resor, det va så otroligt många år sen.

Grattis, men samtidigt så blottar det ett rejält systemfel då människor "tvingas" leva åtskilda pga ett ytterst okänsligt och omodernt regelverk. För så blir det ju, har en problem med KFM så blir den andre under samma tak också lidande, helt obefogat. Man tvingas till att flytta isär eller till skilsmässa, annars går ju inte ekonomin ihop. helt bizzarro i min värld.
Loggat
Cc
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 119


« Svara #23 skrivet: November 08, 2021, 05:25:53 »

Ja, jag tänkte ta ett billån. Blir ingen jättedyr bil. Är lite nojjig över att ta ett lån direkt efter saneringen. Men vet att jag klarar att betala av lånet. Hoppas det inte blir något strul när jag ska ansöka om billån pga att jag haft sanering. Men det borde vara lugnt.


 
Tack för svar! Ska du ta banklån?
Var inne på samma sak men börjar bli lite orolig över att börja med att ta lån..


Smiley
Den 30/12 är min sanering över. Har bara 1 betalning kvar, eftersom december är betalningsfri. Längtar verkligen. Det första jag ska göra är att köpa en bil. Har varit utan bil hela min saneringstid 5 år. Det har funkat hyffsat bra att åka buss och cykla. Har fått handlat mat i omgångar. Så jag fått plats med kassen i cykelkorgen. Så det kommer kännas lyxigt att kunna ta bilen för att åka och storhandla. Sen ska jag och min dotter åka till fjällen och åka skidor. Va sååå länge sen jag hade råd med sånt.
En sak är säker...... jag kommer alltid spara ihop pengar först. Aldrig ta lån/krediter. Undantag är billån. Känner att jag har superkoll på mina utgifter. Ska aldrig nånsin försätta mig i skuldträsket igen.
Har lärt mig att vända på varje krona och leva med små medel. Så har förhoppningar på att kunna spara en hyffsad summa varje månad.
Jag är så tacksam att jag fick denna sanering och en chans till nystart. Hade aldrig klarat detta annars. 
[/quote]
Loggat
Jonte
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 38


Inget är omöjligt.


« Svara #24 skrivet: November 11, 2021, 12:20:20 »

Ja, jag tänkte ta ett billån. Blir ingen jättedyr bil. Är lite nojjig över att ta ett lån direkt efter saneringen. Men vet att jag klarar att betala av lånet. Hoppas det inte blir något strul när jag ska ansöka om billån pga att jag haft sanering. Men det borde vara lugnt.




 
Tack för svar! Ska du ta banklån?
Var inne på samma sak men börjar bli lite orolig över att börja med att ta lån..
Loggat

Ingenting är omöjligt. Det omöjliga tar bara lite längre tid
Jonte
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 38


Inget är omöjligt.


« Svara #25 skrivet: November 11, 2021, 12:24:09 »

.



 
Loggat

Ingenting är omöjligt. Det omöjliga tar bara lite längre tid
Hoppsan
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 434


« Svara #26 skrivet: December 21, 2021, 13:26:43 »

Köpte du bil på avbetalning? Jag har försökt läsa på men ska man köpa av bilfirma eller är det bättre att gå till bank och låna? Tänker på räntor för en gångs skull i mitt liv
Har nån känsla av att jag måste byta bank..


Vi valde att leasa bil. Allt ingår utom skatten. Man slipper kontantinsats.
Loggat

Äntligen skuldsanering efter mycket slit!!
Master69
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 149


« Svara #27 skrivet: December 21, 2021, 15:53:21 »

Jag fick ju aldrig  skuldsanering pga anledningar som var direkt felaktiga, dock löste jag problemet med min skuldsättning, på annat sätt. Så jag blev kvitt skiten för ett par månader sedan, o visst har jag unnat mig, löneutmätningen var ju brutal, men nu kan jag tom spara varje månad. Har dessutom en rejäl buffert på banken, just in case. Men några större investeringar har jag inte gjort, dock kommer barnen att få riktigt fina julklappar i år. O bara det värmer i hjärtat. Det var tungt ett tag, riktigt tungt, och jag lider med alla som av olika anledningar hamnar i den här sitsen med överskuldsättning, MEN det finns en väg ut, det gör det ALLTID. Bara att gneta på, även om stenen man baxar uppför backen, just nu, känns övermäktig.

God Jul på er alla, sköt om er o tappa inte hoppet.
Loggat

We shall fight in the media, we shall fight in the halls of politics, we shall fight injustice, we shall fight a flawed system, I am not one, we are legion, we shall never surrender.
marika71
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 203


« Svara #28 skrivet: December 21, 2021, 17:00:40 »

Tveksam om jag ens får billån.

Min son, som aldrig haft en skuld, har en fast anställning sökte billån på 30000 och försökte först få medlemslån genom facket - men fick inte lånet.
Han ringde även Swedbank och där blev det ett tvärnej.
Hans inkomster har gått upp och ner genom stämpling innan fick jobb och sen pluggade han men han har aldrig misskött ekonomin.
Känner lite att om han får avslag lär ju jag aldrig få ett lån till bil..
Loggat
Zyxel
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 46


« Svara #29 skrivet: Augusti 17, 2022, 23:02:31 »

Fick min skuldsanering färdig 2018 men tyvärr drog jag på mig nya stora skulder efter några år och sitter i skiten igen. Har varit spel beroende (idag har jag inte spelat på över ett år) så det var därför jag trillade dit igen om det är någon som undrar varför. Jag jobbade och hade en årsinkomst på ca 300 tusen och fick en massa blanco lån på drygt 1.1 miljon kronor. Jag hade önskat idag att det funnits nått som hade satt stopp för att få igenom alla dom lånen.
Loggat
Sidor: 1 [2]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: