Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Ni som blivit av med sanering..  (läst 3214 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
marika71
Full Member

Antal inlägg: 174

« skrivet: Juni 30, 2021, 07:51:02 »

Hur har det gått för er? Er ekonomi? Har ni köpt nåt speciellt?

Längtar till 25 Januari.. :-)
Har redan betalat klart och fick 4 års bet plan så nu spar jag pengar och bara väntar ..

Loggat
ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1613

« Svara #1 skrivet: Juni 30, 2021, 16:12:43 »

Avslutade min sanering för lite över ett år sedan.
Började redan efter 2 veckor att se efter eget hus, och gick till en bank för att höra om lånelöfte. Det var inget problem, så cirka en månad efter min sanering var över skrev jag på köpekontrakt för ett hus. Var tvungen att ha till lagfart , för att jag skulle kunna få låna till hus, samt få ett medlemslån genom facket, för att finansiera flytten, och lite renovering på huset.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
marika71
Full Member

« Svara #2 skrivet: Juli 01, 2021, 20:26:10 »

Så jäkla kul att höra :-) känner du att du har kontroll på din ekonomi idag?
Loggat
ivkej
Hero Member

« Svara #3 skrivet: Juli 02, 2021, 16:51:57 »

Känner jag har stenkoll. Jag tror faktisk jag känner mig som en nykter alkoholist, där jag nästen manisk kollar alla räkningar är betalade, har infört ett system på datorn med färgmarkeringar, så jag aldrig glömmer en faktura.
Sätter mig inte i större utgifter än att det finns ett utrymme över varje månad, så det finns en buffert att ta av om man vill något extra.
Vissa krediter har jag, för att kunna renovera på huset, men anser det som en del av bufferten, antigen kan jag göra sakerna nu, och köra på en kortvarig kredit (aldrig över 12 månader räntefritt), eller också kan jag välja att spara i 12 månader, och tjäna 300 kr  i avgifterna. Ser dock altid till att jag har minst 1000 kr över varje månad att lägga i min buffert, och har bestämt att bufferten aldrig får gå under 20 000 kr.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
marika71
Full Member

« Svara #4 skrivet: Juli 04, 2021, 00:51:46 »

Härligt att höra :-) kul att få tips hur andra gör :-)
Loggat
Hoppsan
Sr. Member

Antal inlägg: 433

« Svara #5 skrivet: Juli 27, 2021, 18:13:58 »

Var fri i januari i år. Köpte ny bil äntligen bara drygt 1 månad efter och mannen kunde köpa MC som han längtat efter i 30 år. Som Ivkej skriver är det stenkoll på ekonomin. Haft månadsbudget på Excel-fil i många år nu så inget missas. Skulle få panik tror jag över en påminnelse  Cheesy Äntligen kan man leva livet som alla andra. Drömmen är såklart ett litet hus men måste spara lite först
Loggat

Äntligen skuldsanering efter mycket slit!!
marika71
Full Member

« Svara #6 skrivet: Juli 29, 2021, 09:15:49 »

Köpte du bil på avbetalning? Jag har försökt läsa på men ska man köpa av bilfirma eller är det bättre att gå till bank och låna? Tänker på räntor för en gångs skull i mitt liv
Har nån känsla av att jag måste byta bank..

Loggat
skiftis
Newbie
*

Antal inlägg: 19

« Svara #7 skrivet: Augusti 06, 2021, 09:49:40 »

Blir av med min sanering den 18/10 och skall fira med en kall öl Smiley vi har redan pratat med banken om att köpa hus och fått lite rådgivning om det mesta.
Vi kommer fortsätta att köra vårt exelark där ALLT står uppskrivet när det gäller räkningar och andra utgifter. Där man lätt kan se vilket utrymme som finns varje månad.
Aldrig mer ett snabblån eller att köpa på kredit (förutom hus) och verkligen hålla koll på allt.
Vi har öppnat ett sparkonto för köp av större karaktär samt ett nödkonto där vi skall ha för 3 månader utan inkomst, kommer väl att ta runt 6-8 månader att få till detta.

Loggat

30/10 2021 är det datum som gäller. Då är allt slit över och man kan leva "normalt" igen.
marika71
Full Member

« Svara #8 skrivet: Augusti 11, 2021, 08:26:44 »

Härligt att höra och låter som en bra idé :-)

Här är huspriser tokdyra, och jag har börjat titta på en sommarstuga Huh??
Loggat
z2000
Sr. Member

Antal inlägg: 272

« Svara #9 skrivet: Augusti 12, 2021, 19:14:49 »

Jag blev klar med min nästan 6 år sen 2015-10-30, nästan direkt köpte jag en ny bil.
Loggat
marika71
Full Member

« Svara #10 skrivet: Augusti 13, 2021, 18:01:01 »

Jag blev klar med min nästan 6 år sen 2015-10-30, nästan direkt köpte jag en ny bil.

Hur har det annars funkat efteråt?
Loggat
KassaKon
Hero Member

Antal inlägg: 1126

« Svara #11 skrivet: Augusti 17, 2021, 11:01:02 »

Jag var klar med min skuldsanering i april och typ en vecka senare hade jag lånelöfte klart för att köpa hus. Köpte huset någon vecka senare. Jag tog också ett blancolån för del av kontantinsatsen, samt har ett kreditkort för buffert och tjänsteresor.

Köpte också en bättre bil någon gång i juli samt gjorde ett större inköp som har med min hobby att göra (dyr och återkommande utgifter!!). Har fått ordentliga lönepåslag de senaste två åren och har ordentligt med utrymme kvar i min budget. Amorterar mer än jag behöver för att få ned blancot och bolånet. Siktar på en rimlig boendekostnad till pensionen.
Loggat
ivkej
Hero Member

« Svara #12 skrivet: Augusti 17, 2021, 13:02:08 »

Jag var klar med min skuldsanering i april och typ en vecka senare hade jag lånelöfte klart för att köpa hus. Köpte huset någon vecka senare. Jag tog också ett blancolån för del av kontantinsatsen, samt har ett kreditkort för buffert och tjänsteresor.

Köpte också en bättre bil någon gång i juli samt gjorde ett större inköp som har med min hobby att göra (dyr och återkommande utgifter!!). Har fått ordentliga lönepåslag de senaste två åren och har ordentligt med utrymme kvar i min budget. Amorterar mer än jag behöver för att få ned blancot och bolånet. Siktar på en rimlig boendekostnad till pensionen.

Härligt du är verkligen en av de som behöver och förtjänar detta, efter allt du varit med om. Lycka till framöver.
Loggat

z2000
Sr. Member

Antal inlägg: 272

« Svara #13 skrivet: Augusti 17, 2021, 16:36:20 »

För mig har det funkat fint. Ökade inkomst också nästan direkt jag var klar och började jobba mer. Och skönt att ha mobilabonnemang mm på sitt eget namn. Fast det lyckades jag skaffa lite innan jag var klar med skuldsanering, då gjorde dom ingen kreditkoll.
Loggat
marika71
Full Member

« Svara #14 skrivet: Augusti 21, 2021, 17:00:22 »

För mig har det funkat fint. Ökade inkomst också nästan direkt jag var klar och började jobba mer. Och skönt att ha mobilabonnemang mm på sitt eget namn. Fast det lyckades jag skaffa lite innan jag var klar med skuldsanering, då gjorde dom ingen kreditkoll.

Då kanske du hade tur, trodde dom alltid tog en upplysning :-)
Loggat
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: