Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Pension  (läst 3871 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Janne59
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 21


« skrivet: Maj 31, 2021, 08:42:50 »

Hej! Jag är en kille som arbetar 50% och har sjukersättning på 50%, jag har utmätning i lön på 400kr. Nu har jag möjlighet att börja ta ut mitt sparade pensionskapital, frågan är bara om KFO kan se det i sina system?
Loggat
herkules
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 154


« Svara #1 skrivet: Maj 31, 2021, 12:12:51 »

 Nu trodde jag Nyx skulle svara på denna fråga för hon borde veta.. Men jag är ej någon expert men jag tror att KFM har bra koll på det mesta så varför ej detta .
Loggat
Nyx
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 494


« Svara #2 skrivet: Maj 31, 2021, 17:01:04 »

Nyx har tänkt att svara,  men har haft en väldigt upptagen dag Smiley

Ja, KFM kan se utbetalningar direkt från de flesta pensionsutbetalare, och om inte kommer det att synas i kontrolluppgifterna följande år. Om skatteverket kan se det,  kan vi det.
Loggat

Kronoinspektör KFM (Inga svar jag gör här är i egenskap av tjänsteman)
Före detta inkassohandläggare

Förespråkare för en större reform i skuldindustrin
Varit borta från forumet en längre tid på grund av personliga skäl
Master69
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 149


« Svara #3 skrivet: Augusti 28, 2021, 11:47:49 »

Hur är det med privata pensionsförsäkringar, utmäts dom till fullo eller lämnar KFM 30% i skatt in till skattmasen?
Loggat

We shall fight in the media, we shall fight in the halls of politics, we shall fight injustice, we shall fight a flawed system, I am not one, we are legion, we shall never surrender.
Master69
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 149


« Svara #4 skrivet: Augusti 30, 2021, 18:52:23 »

Hur är det med privata pensionsförsäkringar, utmäts dom till fullo eller lämnar KFM 30% i skatt in till skattmasen?

Nån som vet?
Loggat

We shall fight in the media, we shall fight in the halls of politics, we shall fight injustice, we shall fight a flawed system, I am not one, we are legion, we shall never surrender.
Nyx
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 494


« Svara #5 skrivet: Augusti 31, 2021, 09:49:57 »

Hej!

Kronofogden betalar aldrig själva in till SKV. Om det ska ske skattebetalning direkt lämnas det kvar för detta,  som när ett individuellt pensionssparande utmäts. Är det en kapitalvinst som händer först kommande år,  som vid en fastighetsförsäljning,  lämnas inget.  Den kostnaden finns nämligen inte ännu.
Loggat

Kronoinspektör KFM (Inga svar jag gör här är i egenskap av tjänsteman)
Före detta inkassohandläggare

Förespråkare för en större reform i skuldindustrin
Varit borta från forumet en längre tid på grund av personliga skäl
Master69
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 149


« Svara #6 skrivet: Augusti 31, 2021, 11:45:27 »

Hej!

Kronofogden betalar aldrig själva in till SKV. Om det ska ske skattebetalning direkt lämnas det kvar för detta,  som när ett individuellt pensionssparande utmäts. Är det en kapitalvinst som händer först kommande år,  som vid en fastighetsförsäljning,  lämnas inget.  Den kostnaden finns nämligen inte ännu.

Så vid en utmätning av tex en IPS så utmäts då hela beloppet, men 30% "lämnas" kvar på kontot för skatteinbetalning, det låter lite konstigt eftersom jag som person inte kommer åt de slantarna. Eller menar du att hela beloppet utmäts, och 30% återbetalas till mig för att jag sedan kan skjuta in beloppet till SKV?
Loggat

We shall fight in the media, we shall fight in the halls of politics, we shall fight injustice, we shall fight a flawed system, I am not one, we are legion, we shall never surrender.
Nyx
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 494


« Svara #7 skrivet: Augusti 31, 2021, 14:22:12 »

Hej!

Kronofogden betalar aldrig själva in till SKV. Om det ska ske skattebetalning direkt lämnas det kvar för detta,  som när ett individuellt pensionssparande utmäts. Är det en kapitalvinst som händer först kommande år,  som vid en fastighetsförsäljning,  lämnas inget.  Den kostnaden finns nämligen inte ännu.

Så vid en utmätning av tex en IPS så utmäts då hela beloppet, men 30% "lämnas" kvar på kontot för skatteinbetalning, det låter lite konstigt eftersom jag som person inte kommer åt de slantarna. Eller menar du att hela beloppet utmäts, och 30% återbetalas till mig för att jag sedan kan skjuta in beloppet till SKV?

I beslutstext-mallen står det "utmäts med undantag för det schablonmässiga skatteavdraget på 30%".  Det är min uppfattning att banken betalar in skatten vid en sådan försäljning.
Loggat

Kronoinspektör KFM (Inga svar jag gör här är i egenskap av tjänsteman)
Före detta inkassohandläggare

Förespråkare för en större reform i skuldindustrin
Varit borta från forumet en längre tid på grund av personliga skäl
Master69
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 149


« Svara #8 skrivet: Augusti 31, 2021, 21:01:45 »

Tack för klargörandet Nyx?Huh?
Loggat

We shall fight in the media, we shall fight in the halls of politics, we shall fight injustice, we shall fight a flawed system, I am not one, we are legion, we shall never surrender.
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: