Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Uppvärmningskostnader vid skuldsaneringsansökan  (läst 2088 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
herkules
Full Member

Antal inlägg: 128

« skrivet: Maj 13, 2021, 08:46:10 »

Tänkte ansöka en gång till skuldsanering hoppas man får bättre handläggare denna gång första gången så skrev hon fel på nästan allt man hade sagt . Men till frågan när man fyller i blanketten om kostnader för boende då skall man ej fylla i el men vi har el som uppvärmning hur skall jag då fylla i där ?
Loggat
ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1613

« Svara #1 skrivet: Maj 13, 2021, 11:14:30 »

Jag skrev en uppskattad kostnad för boendekostnad, där jag räknad in del av elen i kostnader varmvatten, samt lade till kostnad för sopor och brunntömning.
Detta förklarade jag sedan i det personliga brevet, så att min hyreskostnad på 70000 kallhyra blev till en boendekostnad på 9000 istället
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
herkules
Full Member

« Svara #2 skrivet: Maj 13, 2021, 13:10:39 »

Jag skrev en uppskattad kostnad för boendekostnad, där jag räknad in del av elen i kostnader varmvatten, samt lade till kostnad för sopor och brunntömning.
Detta förklarade jag sedan i det personliga brevet, så att min hyreskostnad på 70000 kallhyra blev till en boendekostnad på 9000 istället

Men det står så konstigt på blanketten räkna med din boendekostnad men ej elen  men vi har ju el som uppvärmning med stöd av braskamin
Loggat
ivkej
Hero Member

« Svara #3 skrivet: Maj 13, 2021, 19:44:44 »

Jo är lite tokigt, men det är boende kostnader men utan hushåll el, då det ingår i förbehållsbeloppet.
Kolla vad socialstyrelsen har för schablon för hushålls el, och dra det från eran vanliga elräkning, det som blir kvar är del av boendekostnaderna.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
herkules
Full Member

« Svara #4 skrivet: Maj 13, 2021, 20:00:49 »

Jo är lite tokigt, men det är boende kostnader men utan hushåll el, då det ingår i förbehållsbeloppet.
Kolla vad socialstyrelsen har för schablon för hushålls el, och dra det från eran vanliga elräkning, det som blir kvar är del av boendekostnaderna.

Okej det skall jag kolla på tack för svaret
Loggat
herkules
Full Member

« Svara #5 skrivet: Maj 15, 2021, 11:42:59 »

Jag hittar inget från Socialstyrelsen schablon hushållsel  Embarrassed
Loggat
ivkej
Hero Member

« Svara #6 skrivet: Maj 15, 2021, 18:32:51 »

hittar den inte själv nu, men har för mig att en liten lägenhet ca använder 2000 kWh/år, medan en villa använder 5000 kWh/år.
Kolla med din elräkning, och beräkna på hur mycket som är hushållsel, och hur mycket som är värme.
Loggat

herkules
Full Member

« Svara #7 skrivet: Maj 16, 2021, 11:35:30 »

hittar den inte själv nu, men har för mig att en liten lägenhet ca använder 2000 kWh/år, medan en villa använder 5000 kWh/år.
Kolla med din elräkning, och beräkna på hur mycket som är hushållsel, och hur mycket som är värme.

Ok kan bli lite svårt att räkna ut själva elen och uppvärmning men jag skall kolla
Loggat
herkules
Full Member

« Svara #8 skrivet: Maj 16, 2021, 11:45:59 »

Normal elförbrukning och elkostnad för villa
Vad är normala elkostnader för en villa?
Statistiska centralbyrån har tagit fram olika typkunder för el, normal energiförbrukning för en villa är ca 20.000 kWh/år. Om du har fjärrvärme eller värmer huset på annat sätt än med el är en normal elanvändning ca 5000 kWh/år. 

Vi låg på 21000 kw för år 2019    och 24000 kw  år 2020   så 5000 kwh/år stämmer ej
Loggat
ivkej
Hero Member

« Svara #9 skrivet: Maj 16, 2021, 14:26:40 »

Statistiska centralbyrån har tagit fram olika typkunder för el, normal energiförbrukning för en villa är ca 20.000 kWh/år. Om du har fjärrvärme eller värmer huset på annat sätt än med el är en normal elanvändning ca 5000 kWh/år. 

Vi låg på 21000 kw för år 2019    och 24000 kw  år 2020   så 5000 kwh/år stämmer ej

De 5000 kWh är normal hushålls el, att den är större för en villa än en lägenhet är för att en villa oftast har egen tvättmaskin och liknande.
Eftersom du har en bevisad förbrukning på ca 22500 kWh pr år (genomsnitt av de 2 senaste åren) då har du tydligen en värmekostnad på ca 17500 kWh genom att ta 22500 och dra av hushållsel på 5000 kWh. Redovisar du endast senaste året, vilket jag ville, har du en värmekostnad på ca 19000 kWh.
Hoppas det förklarar lite.
Loggat

herkules
Full Member

« Svara #10 skrivet: Maj 16, 2021, 22:03:14 »

De 5000 kWh är normal hushålls el, att den är större för en villa än en lägenhet är för att en villa oftast har egen tvättmaskin och liknande.
Eftersom du har en bevisad förbrukning på ca 22500 kWh pr år (genomsnitt av de 2 senaste åren) då har du tydligen en värmekostnad på ca 17500 kWh genom att ta 22500 och dra av hushållsel på 5000 kWh. Redovisar du endast senaste året, vilket jag ville, har du en värmekostnad på ca 19000 kWh.
Hoppas det förklarar lite.

Ok är det så man räknar ja man blir aldrig för gammal för att lära sig något nytt då räknar jag alltså om 19000 kwh till pengar då ?
Loggat
ivkej
Hero Member

« Svara #11 skrivet: Maj 17, 2021, 19:45:19 »

Ok är det så man räknar ja man blir aldrig för gammal för att lära sig något nytt då räknar jag alltså om 19000 kwh till pengar då ?

Just precis, tänk på det är hela kostnaden, så det är såväl nätavgift, samt elkostnaden som skall delas så du får ordentligt betalt.
Tänk även på kostnader för vatten, avlopp och sopor, dessa ingår inte heller i normbeloppet, utan skall vara en del av boende kostnaden.
Har du även ved/pellets eldning har du också en sotaravgift som tillhör boendekostnaden.
Loggat

herkules
Full Member

« Svara #12 skrivet: Maj 17, 2021, 21:00:03 »

Jo jag tar upp alla kostnader såsom sopor ,vatten , avloppstömmning, sotning , och hela elkostnaden    tack för svaren hoppas det går bättre denna gång skuldsaneringen
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: