Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Tips inför överklagande?  (läst 3075 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ljuybos
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 14


« skrivet: April 19, 2021, 11:35:25 »

Fick precis avslag med motivering:
Först fastslår KFM att jag inte kan betala inom överskådlig tid.

Rättsligt stöd för beslutet:

"Personen ska inte ha möjlighet att betala sina skulder inom överskådlig tid, det vill säga på många år. Vi tar hänsyn till alla omständigheter som påverkar möjligheten att betala (paragraf 7)"

"En skuldsanering behöver vara skälig (rimlig) med hänsyn till de personliga och ekonomiska förhållandena. Vi tar hänsyn till hela situationen och särskilt till hur och varför skulderna uppkpmmit, vad personen har gjort för att försöka betala dem och hur han eller hon har medverkat vid handläggningen (paragraf 9)"




Konstigt att de först fastställer att jag inte kan betala mina skulder inom överskådlig tid sen motiverar enligt ovan (paragraf 7)

Sen har jag varit extremt snabb och tillmötesgående vid medverkan i handläggningen, alltid svarat i telefon om de ringt och i princip svarat direkt på frågor via mail.

I bakgrunden finns att jag under vissa år haft hög inkomst men inte betalat av eller haft utmätning men att jag sedan 2019 haft relativt låg inkomst. Detta beror på att jag inte pallat jobba 60-65h i veckan som jag gjorde under höginkomståren. Handläggaren säger att jag borde haft högre lön eller gjort mer för att ha högre inkomst under 2019 och fram till nu, jag jobbar som sjuksköterska och jobbar 100% , har en helt normal lön, men har varit sjukskriven underr perioder ffa under 2020 då Covid var som värst på min avdelning och vi sprang omkring med gasmasker 8h per pass...

Jaja, besvikelsen är stor men jag ska iaf överklaga och undrar om nån har några tips inför det?





Loggat
ivkej
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1677


« Svara #1 skrivet: April 19, 2021, 13:21:47 »

Du har PB
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
KassaKon
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1128


« Svara #2 skrivet: April 19, 2021, 16:18:10 »

Ett tips är ju att bemöta deras synpunkt om att du borde ha gjort mer för att få högre lön med just det du skrev här. Att du jobbar 100% inom ditt yrke och att du tidvis har varit sjukskriven pga den höga belastningen och att du inte orkar jobba så mycket över heltid som du tidigare gjort. Det kniviga blir väl att förklara varför du inte betalade av mer på skulderna när du hade så pass mycket i inkomst.

Skriv sakligt med fakta, kort och koncist, inga känslomässiga utsvävningar och inget extra ordbajseri som inte tillför något. Och så ett tydligt yrkande, dvs vilket beslut du överklagar och hur du vill att de ska besluta istället.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: