Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Vad gör jag? Skuld med betalningsföreläggande  (läst 1407 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
gäldenärerna
Newbie
*

Antal inlägg: 12

« skrivet: Mars 22, 2021, 13:59:19 »

Uppdatering på http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=9826.0

Skrev till inkassobolaget och hävdade saknat saklegitimitet; svaret jag ficka "preskription har ej inträtt på skulden" samt att de struntade i att göra någon utredning om saklegitimitet.
Anmälde dem sedan till Datainspektionen, som skrev av ärendet och sa att de inte behöver motivera varför. Det har jag överklagat till hovrätten, som skickade tillbaka ärendet till Datainspektionen för utredning, som då än en gång lade ner ärendet, och som jag nu har överklagat till hovrätten en andra gång... sigh...

Har skickat en invändan om skulden till KFM, men fått avslag då de säger att "Betalningsskyldighet har slagits fast i ett utslag i mål om betalningsföreläggande" och att de är irrelevant för deras del om skulden saknar saklegitimitet och är riktig eller ej.

I brevet från KFM fick jag info om att "utslaget kan endast angripas genom så kallade särskilda rässtmedel i hovrätten", men rent logiskt sätt så känns inte det riktigt som att det är själva utslaget som är problemet här. Låt säga att jag bestrider utslaget i hovrätten och att jag vinner, skiten kommer ju ändå gå till tingsrätten senare ang saklegitimitet om borgenären väljer att driva saken vidare. KFM verkar inte intresserade av att upplysa geldenärer om deras möjligheter.

Vad gör jag nu? Kan jag inte bara själv stämma inkassobolaget direkt hos tingsrätten? För att på så vis bli av med skulden?
Loggat
klosterlikor
Sr. Member

Antal inlägg: 354

« Svara #1 skrivet: Mars 25, 2021, 08:37:13 »

Du skulle skrivit som jag skrev till Sara hjälp.Kfm får inte gå vidare med ärendet.
Loggat
Nyx
Sr. Member

Antal inlägg: 469

« Svara #2 skrivet: Mars 25, 2021, 11:03:34 »

Det framgår inte när betalningsföreläggandet hände. Svaret du för från KFM är nämligen riktigt,  du kan inte angripa en fastställd skuld (tex BF) med en omständighet från innan utslaget.

Om utslaget är nytt kanske du fortfarande kan kräva en prövning genom att begära återvinning.

När fastställdes betalningsföreläggandet? Fastställdes det till förmån för den som idag kräver dig?
Loggat

Handläggare, KFM (Inga svar jag gör här är i egenskap av tjänsteman)
Före detta inkassohandläggare

Förespråkare för en större reform i skuldindustrin
Varit borta från forumet en längre tid på grund av personliga skäl
gäldenärerna
Newbie
*

Antal inlägg: 12

« Svara #3 skrivet: Mars 30, 2021, 16:08:53 »

Det framgår inte när betalningsföreläggandet hände. Svaret du för från KFM är nämligen riktigt,  du kan inte angripa en fastställd skuld (tex BF) med en omständighet från innan utslaget.

Om utslaget är nytt kanske du fortfarande kan kräva en prövning genom att begära återvinning.

När fastställdes betalningsföreläggandet? Fastställdes det till förmån för den som idag kräver dig?

Betalningsföreläggandet är gammalt. Så du har nog rätt i att svaret från KFM är riktigt. Bara lite svinaktigt att de inte hänvisar mig till rätt instans när det kommer till sakfrågan, dvs att bestrida skulden. Kunde inte bry mig mindre om självaste betalningsföreläggandet när det är själva skulden jag vill ha bort.

Vad skulle ni gjort, stämma inkassobolaget i tingsrätten över validiteten på skulden?

Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: