Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Frågor inför ansökan  (läst 6027 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hakantheb
Newbie
*

Antal inlägg: 33

« skrivet: Februari 15, 2021, 12:56:35 »

Hej
har funderat på om jag ska ansöka o skuldsanering men undrar lite.

Ska man ta med skulder som är gamla men som dem inte kan driva in? ja jag får ibland erbjudande om att betala dessa från några inkassobolag.
Ska jag kanske först kontakta dem och be dem sluta skicka dessa erbjudanden.
Ökar mina chanser att få skuldsanering om jag tar upp dessa också eftersom mina skulder då fördubblas?

skulderna är från 80-90 talet och jag har inte jobbat så mycket de sista 10 åren eftersom jag har varit sjuk och levt på lite a-kassa samt försörjningsstöd och jobbat lite inom ett bemanningsföretag.
har deklarerat mellan 110,000 - 220,000 dessa år.

om jag tar med alla skulder som jag fått brev/erbjudanden ifrån så blir det ca:500,000:- annars hälften.
är snart 60 år gammal.

Tacksam om någon vill/kan svara mig.

Loggat
ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1677

« Svara #1 skrivet: Februari 15, 2021, 16:32:09 »

Tydligen har du inte så hög inkomst, att någon löneutmätning kan utföras, så det kan ju tala för att få en skuldsanering.
Vet inte hur din pension kommer att se ut, om det finns möjlighet att betala dina skulder när du blir pensionär.
Jag skulle nog ta med samtliga skulder, för att få en säkerhet för att efter en skuldsanering kan INGEN komma med några preskriptions frågor eller liknande.
Om du inte tar med dem, kan det också se lite konstigt ut, om de nu skickar dessa skulder till handläggaren efter ett inledande beslut, varför har du glömt dem.
En skuld på 500 000kr med låg betalningsförmåga, samtidigt som du har nära pension, vill jag mena att du har goda förutsättningar att få godkänt en skuldsanering.
Ladda hem dokumenten och börja med att fylla i, det är inte så svårt.

Lycka till
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
Hakantheb
Newbie
*

« Svara #2 skrivet: Februari 16, 2021, 09:37:13 »

Tack för att Du svarade Smiley

Ja jag har nu fyllt i allt jag vet och tänker skicka in.
Loggat
Hakantheb
Newbie
*

« Svara #3 skrivet: Juni 03, 2021, 17:39:51 »

Kan ju nu meddela att fogden har börjat inleda skuldsanering för mig.

betalningsutrymme har dem beräknat till -2000:- +

Ja nu väntar väl en massa invändningar kan jag tro.
Loggat
ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1677

« Svara #4 skrivet: Juni 03, 2021, 19:13:58 »

Grattis med att ha kommit så här långt, och det gjora väl inte ont.
Det är inte alls säkert att det kommer några invändningar alls, speciellt inte när de ser att du har -2000 kr pr månad, så blir det svårt att få några pengar alls.
Nu kanske du kan vara skuldfri till du blir pensionär.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
Hakantheb
Newbie
*

« Svara #5 skrivet: Juli 01, 2021, 21:04:11 »

Hej igen  Smiley

Så nu har jag fått brev från fogden som är ett "förslag till skuldsanering"

De bedömer att det finns skäl till en 3-årig betalningsplan
de bedömer att jag inte ska betala något.

Vad jag tycker är oroligt är att det saknas en skuld på över 50,000:- som jag har tagit upp och som var hos fogden så sent som i januari,även om den drogs tillbaka när jag bestred den, vilket jag gjort många gånger under åren som gått.

ja jag får ringa fogden och fråga varför....

Så det är nu som övriga parter i ärendet kan sätta sig till motvärn?

Loggat
Nyx
Sr. Member

Antal inlägg: 494

« Svara #6 skrivet: Juli 02, 2021, 13:24:27 »

Ja,  de andra parterna får också förslaget. För att de ska effektivt motsätta sig måste de har något som talar emot att du ska få skuldsanering. Det är inte så troligt att parternas åsikt väger in något om de inte har någon omständighet som kraftigt talar emot sanering.

Tvistiga fordringar tas ofta inte med. Vad det har för effekt vet jag inte,  kan vara värt att fråga om.
Loggat

Kronoinspektör KFM (Inga svar jag gör här är i egenskap av tjänsteman)
Före detta inkassohandläggare

Förespråkare för en större reform i skuldindustrin
Varit borta från forumet en längre tid på grund av personliga skäl
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: