Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Bestrida utslag hos KFM, HJÄLP!!!  (läst 1142 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
SaraJ
Newbie
*

Antal inlägg: 3

« skrivet: Februari 11, 2021, 19:15:35 »

Hej Allihopa!

Jag är i en knipa dvs jag har en skuld. Det är så att när jag var 19 år tog jag ett lån på 75 tusen kronor och tyvärr så väldigt snabbt efter det så tappade jag kontrollen över betalningarna till banken GE Money bank. Spolar fram 16 år så har den blivit en skuld och nu är uppe i 300 tusen kronor och blivit så minst två gånger till olika inkassobolag. Nu är den hos PRA group inkassobolag.
Jag har nu fått ett brev från KFM att jag har fått ett utslag på hela 300 tusen kronor och ska betala detta inom ca en månad. Jag vet att ett banklån har en 10-års preskriptionstid men jag har bott utomlands i många år och har inte fått breven dit.

Mina frågor är:
•   hur gör jag för att gå tillväga till att bestrida skulden?
•   För att de inte ska ta pengar än dvs löneutmätning, ska jag be om ett PuL utdrag både från KFM och inkasso eller bara KFM?
•   Ska jag skriva till KFM att jag bestrider den pga saklegitimitet eller/och preskription?
•   Ska jag skriva till KFM att jag bestrider och därmed hänvisar till inhibition så de inte gör en löneutmätning?
•   Vilka mallar ska jag använda för att skriva till inkasso/KFM?
Jag uppskattar verkligen all hjälp jag kan få, tack!
//Sara
Loggat
ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1579

« Svara #1 skrivet: Februari 12, 2021, 17:59:56 »

Tycker du skall bestrida till KFM, men hänvisning till preskription, då du bott utomlands, och inte fått någon påminnelse, eller denuntiationför skulden.
Härefter får du se vad fogden svarar till det.
Om det finns ett utslag sedan tidigare, kan det vara att fogden haft ärendet tidigare, och skickad meddelandetill din senast kända folkbokföringsadress, och då kan det vara svårt att få en preskription igenom.
Lycka till.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
SaraJ
Newbie
*

« Svara #2 skrivet: Februari 15, 2021, 21:34:02 »

Tack för svar! Kan jag verkligen få rätt gällande preskription i ett utslag? Har någon varit med om att bestrida ett utslag från KFM som hade sitt utslag 2007?? All hjälp behövs..
Loggat
klosterlikor
Sr. Member

Antal inlägg: 354

« Svara #3 skrivet: Februari 26, 2021, 17:48:21 »

Svar till Sara

Gör som Ivkej har skrivit.KFM fär aldrig gå vidare med ett ärende som du gör invändning bestridande.
Då går ärendet tillbaka till dem för frågan om de vill gå vidare till tingsrätt.troligtvis gör de inte detta för det skulle kosta advokatkostnader.
Skulle de gå vidare till Tingsrätt så kan du förklara där.
Men vänta inte gör det omgående både med mail till kfm och rekommenderat brev

klosterlikor
Loggat
klosterlikor
Sr. Member

« Svara #4 skrivet: Mars 01, 2021, 19:03:52 »

Svar till Sara
Maila kfm att du gör invändning bestridande mot kravet skicka även rek till båda att du bestrider  men vänta inte för inkassobolagen är kvicka.
Ang preskription svar ja
Se nu till att du gör bestridande innan det är för sent
Loggat
klosterlikor
Sr. Member

« Svara #5 skrivet: Mars 01, 2021, 19:09:43 »

Bilaga 1.
Tillägg av bestridan i ärendet.

Undertecknad bestrider/invänder yrkandet i sin helhet och anser att yrkandet är preskriberat enligt preskriptionslag (1981:130) Undertecknad erinrar om att ansökan om betalningsföreläggande inte ska begäras då fordran är tvistelig 4-12 §§ inkassolagen (1971:182) i stället till tingsrätten.
Fordran är oriktig och avskriven, den skall ej indrivas då påstådd skuld är avskriven och att skulden ej är aktuell.

Bilaga 2.
Tillägg av bestridan i ärendet.

Hinder mot verkställighet:En invändning om hinder mot verkställighet prövas i reglerna 3 kap.21§ utsökningsbalken.Verkställighet får enligt paragrafens andra stycke inte ske om svarande gör gällande något förhållande som rör parternas mellanhavande och invändning inte kan lämnas utan avseende.Preskription är ett exempel på ett sådant förhållande som kan hindra verkställighet(kronofogde)
Loggat
Sort
Newbie
*

« Svara #6 skrivet: Mars 07, 2021, 11:14:28 »

Sveriges folkbokföring är ett sjukt system.
Även om man flyttar ut från Sverige och skriver ur sig ur landet så står du fortfarande kvar på din gamla adress.

Inkassobolagen utnytjar deta vansinne och kommer hävda att dom skickat brev till din sista adress.
Dom hävdar "Preskavbrott" och det fortsätter så med räntaoch mera ockerränta

Men gör som dom andra skrivit och bestrid allt.
Loggat
SaraJ
Newbie
*

« Svara #7 skrivet: Mars 14, 2021, 20:36:56 »

Tack allihopa!

Det konstiga är att ärendet drogs tillbaka av PRA Group så KFM sa att de kunde inte driva min invändning vidare. Jag fattar inte varför de drog tillbaka det.

Jag har fått ett utdrag ur GDPR från inkasso företaget men det ser konstigt ut samt att det kan absolut blivit preskriberat.
Vad tror ni att de drog tillbaka fordran?
Nu är jag orolig och tänker att jag ska spela offensivt?  Ska jag skicka ett rekommenderat brev till inkasso företaget där jag begär att de avslutar ärendet och tar bort mig från deras register. Vad tycker ni?

Tack//Sara
Loggat
klosterlikor
Sr. Member

« Svara #8 skrivet: Mars 25, 2021, 08:29:45 »

till sara

Du behöver inte vara orolig gör du som jag skrivit om invändningen bestridande så kan aldrig kfm gå vidare med ett ärende.Skulle de göra detta kan du vara berättigad till skadestånd som jag fick.

Inkassobolaget efter ditt bestridande måste då ta det till TR som du har stor chans att vinna.Tror inte de går vidare skulle kosta för mycket för dem
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: