Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Det närmar sig!  (läst 4784 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hoppsan
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 434


« skrivet: Januari 07, 2021, 17:44:10 »

2 veckor kvar till min sista betalning nu och dessa 5 år är över. Min make gjorde sin sista betalning i december vilket ger 6800kr mer i kassan från nu och båda våras saneringar är över 21 januari  ; Det är verkligen galet hur fort det har gått och det känns overkligt att man inte längre behöver vara orolig för att göra nåt fel, tjäna för mycket pengar eller bli jagad av KF och inkasso. Vi är en del av samhället igen  Grin
Med det sagt är det dags att lämna detta liv bakom sig och fortsätta framåt. Tack för allt stöd och bra svar på frågor man fått här inne. Och till er som kämpar önskar jag Lycka till !!
Loggat

Äntligen skuldsanering efter mycket slit!!
Nyx
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 494


« Svara #1 skrivet: Januari 08, 2021, 07:50:45 »

Stort jävla grattis! Önskar er all lycka i framtiden och att ni nu är helt borta från betalningsförelägganden och löneutmätningar för alltid.

Tänk på att det händer att bolag (eller kommuner) skickar in verkställighet på utslag från innan skuldsaneringen.  Invänd i så fall direkt, KFM prövar inte sånt ex officio.

Nyx
Loggat

Kronoinspektör KFM (Inga svar jag gör här är i egenskap av tjänsteman)
Före detta inkassohandläggare

Förespråkare för en större reform i skuldindustrin
Varit borta från forumet en längre tid på grund av personliga skäl
Hoppsan
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 434


« Svara #2 skrivet: Januari 09, 2021, 21:42:43 »

Tack så mycket Nyx där hamnar vi aldrig igen. Vi har lärt oss världens största läxa men vad menar du med lämna in om verkställighet? Ingen kan väl göra oss nåt nu när vi är klara?
Loggat

Äntligen skuldsanering efter mycket slit!!
Nyx
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 494


« Svara #3 skrivet: Januari 11, 2021, 09:07:14 »

Det som ibland händer att nån borgenär skickar in verkställighet på en gammal exekutionstitel som träffas av skuldsanering. Kronofogden undersöker inte det själv.

Om det händer så får ni ett "skuld att betala" brev. Händer det så invänd mot verkställighet och hänvisa till att skulden ingår i skuldsanering.  Generellt säger då en Kronofogde att verkställighet inte ska ske tills frågan är avgjord.  Sen tar det nån vecka till då borgenären måste få en chans att uttala sig innan vi avslutar målet.

Händer också att borgenärer skickar in betalningsföreläggande på gamla skulder. Bestrid då med hänvisning till skuldsanering.

Nu låter det som det är vanligt, det är det inte.  Men det är klöser bra att känna till.
Loggat

Kronoinspektör KFM (Inga svar jag gör här är i egenskap av tjänsteman)
Före detta inkassohandläggare

Förespråkare för en större reform i skuldindustrin
Varit borta från forumet en längre tid på grund av personliga skäl
Hoppsan
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 434


« Svara #4 skrivet: Januari 11, 2021, 20:47:01 »

Ja men då förstår jag vad du menar och det visste jag om  Smiley kommer ha stenkoll på allt . Tack för info.
Loggat

Äntligen skuldsanering efter mycket slit!!
KassaKon
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1128


« Svara #5 skrivet: Januari 12, 2021, 15:26:48 »

Stort Grattis!

Vad händer om en borgenär som inte har fått allt som står i betalplanen skickar in resterande för verkställighet? Om man under årens lopp missat någon inbetalning.
Loggat
ivkej
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1677


« Svara #6 skrivet: Januari 12, 2021, 18:54:55 »

Vi hade en borgenär som inte lämnade information om inbetalnings konto, så jag fick besked från KFM att spara pengarna som han skulle ha, till den dag skuldsaneringen var slut, sedan kunne borgenären inte kräva något.
Om någon vill kräva betalning, skall det ske under skuldsaneringsperioden, härefter är skulden förverkad och kan inte krävas.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: