Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: En hypotetisk frågeställning.  (läst 299 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Kaffekakan
Newbie
*

Antal inlägg: 39

« skrivet: November 16, 2020, 22:00:26 »

Ja, i dessa tider behöver man något att tänka på som bara är till för att lätta upp stämningen.

Så ta inte detta på för blodigt allvar, det är bara lite humor  Grin Hoppas lite lättsam underhållning är ok på detta annars seriösa forum. 

Om ni hade vunnit mycket pengar, som motsvarar en stor skuld ni hade hos Kronofogden, hur hade ni gått tillväga?
I detta hypotetiska exempel, så kan vi säga att ni har en miljonskuld hos KF, och ni har nu precis skrapat fram 1 miljon på en lott.

1. Du hade löst in lotten hos Svenska Spel och därefter betalt av hela din skuld hos KF. Nu är du skuldfri, men kanske har ingen buffert alls att tala om.
Men skönt att äntligen vara en fri människa. "Den som är satt i skuld är icke fri...."

2. Du hade löst in lotten hos SvSpel och hoppats att du fick pengarna, innan KF blandade sig i och innan KF konfiskerat hela summan för att betala av ditt lån.
Av den miljonen, så hade du lagt undan en fin buffert, sedan hade du kontaktat KF och betalt av en stor del av din skuld. När KF frågar var resten
av pengarna är, så hade du sagt att du betalat av privata skulder (en lögn).

3. Du vågar inte lösa in lotten själv, i ditt eget namn, av rädsla att KF kommer konfiskera hela summan.
Du funderar länge och väl, vem i din närhet du kan lita på som en målvakt. Din gamla mamma? Ditt yngre syskon? En bästa barndomsvän?
När du väl bestämt dig, så närmar du dig den utvalda personen i din närhet och säger att han eller hon får en del av summan i "lön" för besväret.
Kanske 5%, kanske 10%, kanske mer eller kanske mindre.

4. Var kreativ, finns kanske fler förslag, vad vet jag  Grin

Spekulera på!
Loggat
KassaKon
Hero Member

Antal inlägg: 1113

« Svara #1 skrivet: November 19, 2020, 11:06:13 »

Rent moraliskt sett hade jag gjort nr 1.

Men om man ska spekulera hade jag nog skänkt lotten oavkortat till mina barn att dela rättvist på.
Loggat
ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1553

« Svara #2 skrivet: November 19, 2020, 17:52:25 »

Med facit i hand om att komma ut på den andra sidan efter lång tids skuldsättning, skulle jag nog göra en kombination av ett och två.
Ta ut pengarna, och snabbt som ögat förhandla ackord med samtliga borgenärer. Kanske man kan få skulden ner på 500 000 till 750 000 men det finns en stor möjlighet för att man kan få pengar över, om man kan betala en del av skulden direkt.
Jag skulle hur som helst få min skuld bort, och härefter påbörja ett "normalt" liv, med möjlighet att få abonnemang och liknande.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
Kaffekakan
Newbie
*

« Svara #3 skrivet: November 21, 2020, 14:08:06 »

Med facit i hand om att komma ut på den andra sidan efter lång tids skuldsättning, skulle jag nog göra en kombination av ett och två.
Ta ut pengarna, och snabbt som ögat förhandla ackord med samtliga borgenärer. Kanske man kan få skulden ner på 500 000 till 750 000 men det finns en stor möjlighet för att man kan få pengar över, om man kan betala en del av skulden direkt.
Jag skulle hur som helst få min skuld bort, och härefter påbörja ett "normalt" liv, med möjlighet att få abonnemang och liknande.

Jag ska vara ärlig och skriva att jag har inga moraliska problem med att låta mina diverse fordringsägare, låneinstitut med flera, stå helt utan återbetalningar.
Jag har aldrig lånat pengar av någon enskild person, affär, näringsidkare eller liknande. Endast från banker och skumraska låneinstitut. Jag önskar att jag aldrig lånat något alls,
men det är lönlöst att ens fundera kring. Livet går vidare.

Ja, har man barn över 18 år så är det ett jättebra alternativ Smiley Eftersom mina barn är under 15 år, så skulle lotten renderas värdelös fram tills de fyllde 18 år.
Så i mitt fall är det ett väldigt ohållbart alternativ.

Men att mina barn skulle få ta del av en hypotetisk vinst, hade inneburit att jag satt in ännu mer pengar i deras redan befintliga sparkonton Smiley Det förutsatte jag vara en självklarhet,
men det finns säkert personer som resonerar annorlunda och slösar bort barnens pengar.
Loggat
Kaffekakan
Newbie
*

« Svara #4 skrivet: November 21, 2020, 14:13:15 »

Vad smart, jag tänkte inte på förhandlingsperspektivet Smiley Jag får ju ibland brev från mina fordringsägare, där de själva initierar en förhandling om
att minska summorna på skulderna.

Min enda farhåga, är att det tar någon eller ett par månader att förhandla, och att informationen om din vinst når Kronofogden på något vis.
Men rent hypotetiskt låter det som ett bra alternativ, att förhandla först och sedan vara en fri människa.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: