Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Preskriberad?  (läst 715 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Skyldig/inte skyldig
Newbie
*

Antal inlägg: 27

« skrivet: Oktober 25, 2020, 11:48:54 »

Har en fundering,

Jag har en gammal skuld hos en privat firma där jag hyrde en lokal 2006-2008 ca och jag hade inte fått ett enda brev från dom fram tills 2016 då jag hävdade att den skulden var preskriberad och då kom det ett brev från dom som hade lokalen med betalda och obetalda räkningar och i detta fallet så borde det varit preskriberat efter 3 år och detta finns kvar hos fogden fortfarande och inget mer brev från firman jag hyrde av och nu har det gått över 4 år till, så min fråga är om jag kan hävda preskriberings ytterligare en gång för att få bort skiten?

Mvh Dan
Loggat
ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1555

« Svara #1 skrivet: Oktober 26, 2020, 10:45:27 »

Du hyr en lokal, men till vilket ändamål? Skillnaden är om du hyr den för att bedriva någon verksamhet, eller att ingå i en verksamhet, eller om du hyr den som privatperson.
Hyr du som privatperson har jag för mig att det enligt jordabalket är 1,5 år preskription på hyresskulder, om inte hyresvärden har skickat en påminnelse senast 1,5 år från du lämnat, härefter är det vanliga 3 år preskriptionstid.
När kom ärendet till KFM, och anmälde du preskription dit, och hur gick det då, till tinget eller sa KFM att det inte var preskriberat?
Om du hyrde som företag, så har jag för mig att preskribering är 10 år (kan ha fel sitter inte så jag kan kolla) och i så fall har preskribering inte uppnåtts, då de påminde dig efter 8 år.
Kom gärna med en fördjupande av ärendet så kan du få ett bättre svar.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
Skyldig/inte skyldig
Newbie
*

« Svara #2 skrivet: Oktober 28, 2020, 22:17:40 »

Det va en lokal som var omgjord till lägenhet så jag hyrde den i privat regi så att säga.

Kommer inte riktigt ihåg när de kom til KFM men det låg hos fogden ett bra tag innan jag skickade in om att det är preskriberat och när jag hade gjort det så kom det gamla kopior på betalda och icke betalade räkningar och inget mer och det gick flera år vill jag minnas innan jag skickade in om preskibering och nu har det gått ytterligare 4 år och inget brev från den gamla hyresvärden, men det kanske är kört ändå för det är ju fogden som äger skulden? Men det va fogden som skickade vidare till hyresvärden om att jag skrev att det va preskriberat så dom ville ju ändå ha svar från den gamla värden så då borde det ju vara preskriberat?
Loggat
Skyldig/inte skyldig
Newbie
*

« Svara #3 skrivet: Oktober 28, 2020, 22:36:45 »

Dom hade någon advokat som jag fick ett brev ifrån men tyckte de verka lite mysko men du kan få se vad hon skrev, lägger till en bild på de skrivna
Loggat
ivkej
Hero Member

« Svara #4 skrivet: Oktober 29, 2020, 16:18:04 »

Tydligen har du fått ett utslag på skulden i 2008, och då kan det vara svårt att komma med invändning, men jag vill ändå göra ett försök, då det finns ett stort fel i det brev som du redovisat från KFM.
I det står det att de anser skulden som varande en konsumentskuld, med3 års preskribering, men eftersom du skrev att det var en lägenhet du hyrde, så är det ingen konsumentskuld.
Ett hyresförhållande uppkommer när hus eller del av hus upplåtas till nyttjande mot ersättning. En fordran som har sin grund i ett hyresförhållande preskriberas två år efter det att hyresgästen lämnat lägenheten, 12 kap. 61 § JB. (Jordabalken)
KFM har alltså inte behandlat skulden korrekt, och deras beslut måste anses som ogiltigt och skall rivas upp.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
Skyldig/inte skyldig
Newbie
*

« Svara #5 skrivet: Oktober 30, 2020, 16:21:35 »

Så om jag skriver det du har skrivit här om jordvallen och det där, då kan tillägga det i presk brevet jag ska skicka igen då?
Loggat
ivkej
Hero Member

« Svara #6 skrivet: Oktober 30, 2020, 18:51:34 »

Jag vill skriva ett brev till KFM, med ungefärlig innehåll:

Det har kommit till min kännedom att ni fortfarande har en skuld ärende nummer XXXX i ert system.
Jag har tidigare anmält att skulden är preskriberat, och eftersom den inte har varit anmält till Tingsrätten för prövning, fasthåller jag min hållning att skulden är preskriberat.
Vidare har KFM inte handlagt ärendet rätt, då de har registrerat den som en konsumentskuld, vilket den icke är, utan det är en hyresskuld, så enligt 12 kap. 61 § JB har den inte samma preskribering som en konsumentskuld, så den handläggning som KFM har haft rymmer så stora fel, att den skall rivas upp.
Emotser att ni omedelbart avslutar detta ärende, och meddelar preskribering.

MVH

XXXX
Loggat

Skyldig/inte skyldig
Newbie
*

« Svara #7 skrivet: Oktober 30, 2020, 21:05:15 »

Stort tack för hjälpen, ska skriva detta till dom i veckan, men om nu KFM har gjort en sådan tabbe, kan dom ändå dra detta vidare till tingsrätten i så fall?
Loggat
ivkej
Hero Member

« Svara #8 skrivet: Oktober 30, 2020, 21:26:24 »

Det kan de, men då fasthållet du att det gått mera än 2 år innan det har nått TR och är därmed preskriberat.
Loggat

Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: