Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Om privat skuld och löneutmätning  (läst 3342 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
superme2011
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 18


« skrivet: Juli 30, 2020, 16:35:45 »

Hej!
Nu är det så att jag har massa massa skulder hos kronofogden och har löneutmätning. Hur fungerar det om en privatperson kräver tillbaka ett lån genom kronofogden som jag ej har kunnat betala tillbaka? Kommer denna personen kunna få betalt genom löneutmätningen? Privata skulden är på ca 85000 tror jag. Hur fungerar det?
Jättetacksam för svar!
Loggat
Rahlpen
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 381



« Svara #1 skrivet: Juli 30, 2020, 19:18:55 »

Han måste lämna ansöka om  ett betalnings föreläggande. Sen betalar KF ut procentuellt till alla borgenärer. Det finns en sida här på forumet som heter:  http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=1563.0
här stor det lite mer om du vill att din vän ska få mer av kakan.
//Rhalpen
Loggat
superme2011
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 18


« Svara #2 skrivet: Augusti 04, 2020, 13:40:44 »

Hej!
Jag är väldigt skuldsatt och har varit det i många år nu. Sökte skuldsanering 2014 men fick avslag. Dom hävdade att jag skulle kunna betala inom "rimlig" tid vilket bara är bullshit för skulderna minskar ju faan inte något. Haft löneutmätning nu från april 2013 och lever på existensminimum. Väldigt väldigt jobbigt. Har ju levt så i över 7 år nu och inget händer...  Cry
I dagens läge har jag en löneutmätning på ca 16500 kr varje månad. Fungerar detta fortfarande?
Jag har nämligen skulder från 1998,1999,2000, 2002 ungefär till samma person och blir nog totalt minst 270 000 kr. Ska kolla mer exakt sen, och det kan man man ju också ta ut ränta på...
Min fråga är alltså, vad händer om den här personen nu kräver mig på pengar? Kommer den personen att kunna få betalt från min löneutmätning? Hur mycket ungefär varje månad om löneutmätningen ligger på ca 16500 kr/månad? Tar det lång tid innan det kommer igång?
Jag skulle vara väldigt väldigt tacksam om du vill svara på mina frågor. Tänkte som så också att det borde vara lättare att få skuldsanering också för mig om skulderna ökar med så mycket?
De där 85000 kr jag skrev om är nog för nya skulder för att kunna få skuldsanering...
Loggat
ivkej
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1677


« Svara #3 skrivet: Augusti 09, 2020, 16:26:50 »

Om du fick avslag i 2014, men dina skulder inte har gått ner nämnvärd under dessa 6 åren, då borde du ha en möjlighet att få skuldsanering.
Dina privata skulder skall också uppges till skuldsaneringen, så kommer de att få procentuellt av det belopp du skall betala under saneringen. Efter saneringen är slut är du skuldfri, och även om du inte har betalat dina borgenärer fullt ut, så kan de inte kräva dig på flera pengar, utan du är skuldfri.
Hur mycket din kompis vill få kan jag inte uttala mig om, om hans del av skulder är 10% av den totala skulden, så får han 10 % av det som betalas.
Om du får skuldsanering ingår alla skulder som är tagna innan den dag du får inledande, förutan CSN skulder, där är det endast de skulder som är förfallna vid inledande beslutet, övriga CSN skulder skjuts upp till skuldsaneringen är slut.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: