Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Lånar - för att överleva  (läst 5948 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 3977

« skrivet: November 27, 2008, 14:54:31 »

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3864965.ab

Citat
Lånar – för att överleva

Sms-lånen knäcker allt fler svenskar
Mobillånen är den nya folksjukdomen.

Tiotusentals svenskar har fastnat hos Kronofogden i år.

– Jag tog sms-lån för att betala sjukhusräkningen, säger Kerstin Gemberg, 53.

Hela Sverige är i kris. Men för de 25 företag som sysslar med sms-lån råder strålande tider.

En kille eller tjej som sett en häftig jacka på rean – så beskriver företagen själva sina kunder.

Verkligheten är en annan. Allt fler av de som tar lånen är äldre. Andelen kvinnor har ökat kraftigt och är nästan hälften.

En sak har de gemensamt: en desperat brist på pengar.

– Man gör det för att få livet att gå ihop, inget annat, säger Jan Åkerlund på Kronofogden.

Pengar i handen
Bolagen har trygga namn som Folkia, Mobillån Sverige och Kundfinans. Den skyhöga räntan kallas ”avgift”.

Och man lovar pengarna i handen på en kvart.

Många får problem. Efter en månad tvingas de ta nya lån för att betala de gamla. Och nya.

År 2007 hamnade 20 000 svenskar som tagit sms-lån hos Kronofogden. I år räknar myndigheten med uppemot det dubbla.

”Tuffare” krav
Företaget Meddelandelån införde nyligen nya, ”tuffare” krav.

Sökande under 20 år måste numera ha en årsinkomst på 4 000 kronor.

Och taket för hur många betalningsanmärkningar man får ha har begränsats till sex.

”Olyckligt”
Att kontakta Meddelandelån och reda ut sina problem kostar 7,90 kronor i minuten. Aftonbladet ringer upp vd Tobias Fröberg, 27:

– Det är såklart olyckligt att så många låntagare inte sköter sina åtaganden, säger han.

Ni har bland annat lånat ut pengar till förståndshandikappade. Är det lämpligt?

– Nej, om personen har en god man gäller inte avtalet. Tyvärr syns det inte alltid i den kreditupplysning vi köper. Vi försöker förstärka kontrollen.

Ni tillåter upp till sex betalningsanmärkningar. Är det en god idé att ta ett sms-lån om man haft så stora problem tidigare?

– Det är inte upp till mig att avgöra.

Staffan Lindberg

Citat
Blev hjärtsjuk – tvingades skuldsätta sig

Kerstin Gemborg, 53, från Göteborg blev sjuk i hjärtsäcksinflammation.

När hon kom hem möttes hon av räkningen – och tog ett sms-lån.

Det var fjorton dagar à 80 kronor. Plus 250 kronor för ambulansen dit.

Samtidigt som hyran, elen, tv:n och alla de vanliga räkningarna skulle betalas.

– Jag blev väldigt stressad. Jag lever på en sjuklön och hade helt enkelt inte råd.

I våras blev hon sjuk igen. Den här gången kunde hon inte betala. Hon sköt problemet framför sig med nya lån – tills allt kraschade i somras.

Nu sitter Kerstin fast hos Kronofogden med tusentals kronor i skulder.

– Jag känner flera som har det som jag. Äldre människor som måste ta sms-lån för att överleva.

Loggat
Bengtsson
Newbie
*

Antal inlägg: 27

« Svara #1 skrivet: November 27, 2008, 18:24:16 »

Hahaha, oh Jesus!! Shocked

Gemborg va väl hon som startade fattiga riddare?

Är det inte henne alla ser upp till och påstås vara den som sitter på all kunskap?

Har inte männskan lärt sig nånting efter sina år i skuldträsket?
Relativt nyligt avslutad skuldsanering och sen börjar hon om i samma fotspår igen.
Det går tydligen inte att lära gamla hundar att sitta?!

Med all sin kunskap så borde väl hon vara den som verkligen vet bättre än att ta det sämsta lån som existerar - smslånen!

Varför kan jag inte sluta skratta?
Jag kan bara inte tycka synd om en männska som beter sig så uselt.

Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #2 skrivet: November 27, 2008, 18:59:11 »

Hahaha, oh Jesus!! Shocked

Gemborg va väl hon som startade fattiga riddare?
Ja, men inte numera. Hon startade sedan det som idag heter Insolvens, men gjorde även där ett avhopp. Startade sedan en tredje förening, vars forum heter kerstinsforum, och vad jag erfar så finns hon inte kvar där heller.

Citat
Är det inte henne alla ser upp till och påstås vara den som sitter på all kunskap?
Inte alla! Jag har aldrig förstått denna idoldyrkan som varit runt henne. Hon har varken juridiska eller ekonomiska kunskaper som hjälpt någon, ändå så skulle vissa offra sitt liv för hennes hjälp....
De som på den "hennes tid" var duktiga inom FR var f.d. anställda inom Kronofogden, en jurist samt några andra.
Men, däremot tycker jag uppriktigt synd om henne för den hjärtsjukdom hon har. Det är tragiskt.

Citat
Har inte männskan lärt sig nånting efter sina år i skuldträsket?
Relativt nyligt avslutad skuldsanering och sen börjar hon om i samma fotspår igen.
Det går tydligen inte att lära gamla hundar att sitta?!
Nej, tydligen så har vare sig skuldsanering eller mångårig skuldbörda någon avskräckande verkan för vissa personer.

Om jag hade varit i hennes situation så hade jag hellre låtit bli att ta SMS-lånen och istället struntat i sjukvårdsräkningarna, det hade hur som helst blivit mycket billigare!
Dessutom kan jag nog påstå att räkningarna hade varit enkla att få dela upp betalningen på, och förmodligen utan ränta eller andra kostnader ens! Men, som man sår får man skörda.

Hoppas att den artikeln kan vara avskräckande för andra, så har hennes livsöde gjort någon verkan!

Citat
Med all sin kunskap så borde väl hon vara den som verkligen vet bättre än att ta det sämsta lån som existerar - smslånen!
Med all kunskap, vetskap och information som givits på Fattiga Riddare genom åren, och sedan på de andra forumen kan man nog tycka att det är underligt. Å andra sidan så kan det finnas någon form av sjukdomsbild med i spelet också.
Ungefär som köpmani, dvs ett tvångsbeteende att man "måste" skuldsätta sig.

Citat
Varför kan jag inte sluta skratta?
Jag kan bara inte tycka synd om en männska som beter sig så uselt.
Ingen kommentar...... Shocked
Loggat
birana
Sr. Member

Antal inlägg: 338

« Svara #3 skrivet: November 27, 2008, 19:18:32 »

Skrattar gör jag inte men storeligen förvånad  Huh?  men varför skulle hon ta sms lån så upplyst borde väl hon vara efter alla år i skuldsvängen............
Loggat

Har du aldrig misslyckats så har du gjort för lite...
britt
Hero Member

Antal inlägg: 683

« Svara #4 skrivet: November 27, 2008, 19:51:02 »

Nej,jag skrattar inte eller.Jag tycker att det är beklämmande när andra gör det,och inte kan sluta.
Det finns naturligtvis en bakomliggande orsak.En av dem kan vara,hjärtsjuka som drabbas av en sån smäll är att de kan få en stor ångest.Då fungerar nog inte tankeverksamheten normalt.
Sedan tycker jag att det är tragiskt att vi lever i ett så kallat välfärdssamhälle?och folk inte har råd att betala för vården.Den borde vara gratis för de som har det sämst ställt.
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #5 skrivet: November 27, 2008, 20:37:02 »

Nej,jag skrattar inte eller.Jag tycker att det är beklämmande när andra gör det,och inte kan sluta.
Det finns naturligtvis en bakomliggande orsak.En av dem kan vara,hjärtsjuka som drabbas av en sån smäll är att de kan få en stor ångest.Då fungerar nog inte tankeverksamheten normalt.
Sedan tycker jag att det är tragiskt att vi lever i ett så kallat välfärdssamhälle?och folk inte har råd att betala för vården.Den borde vara gratis för de som har det sämst ställt.

Något jag blev förvånad över är att hon till och med fick betala ambulansen! Shocked

När jag krockade för ett antal år sedan så fick jag varken räkning för ambulans eller sjukhusvistelsen, så det måste ha blivit ordentliga åtstramningar de senaste åren. Man får bara hoppas att man inte blir sjuk....  Undecided Sad

Dessutom är det inte sällan så att de som är sjuka också har det sämst ställt ekonomiskt. Allt blir ett ekorrhjul.....

Men att vara tvungen till att ta SMS-lån ser jag ingen anledning till, men det kan vara som du säger Britt, att en del inte tänker logiskt i pressade (tex av ångest) situationer.
Loggat
carpenter
Full Member

Antal inlägg: 112

« Svara #6 skrivet: November 28, 2008, 11:24:20 »

Nu är insamling i gång.Ingen kritik om hennes lån.Tror inte så mycket på hjärnsläpp utan ett betende. Där igenom får i alla fall jag kunnskap om 
histori händelser.
Utan kunnskaper har jag inte lånat på 18år Jag har väl haft andra möjligheter. Framför allt tänker jag på morgon dagen och planerar där efter.
Loggat
britt
Hero Member

Antal inlägg: 683

« Svara #7 skrivet: November 28, 2008, 11:52:08 »

Tidigare drog Försäkringskassan direkt från sjukpenningen.
Numera får man en räkning efter si så där 1 månad.
Men någon ersättning för ambulans+helikopter betalade inte vi.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: