Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Lån som inte är med i sanering  (läst 7456 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Dinaochmina
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 6


« skrivet: November 13, 2019, 12:39:43 »

Hej, ny här då jag sökte på min fråga och hittade hit. Har en fråga som jag grubblat på och ni kanske kan hjälpa mig att reda ut så jag får klarat upp mina funderingar? Är halvvägs i min sanering. Hoppas det inte blev för rörigt.

Lånet som kvarstår är cirka 100´. Person A (släkt) köpte huset som vi hyr. Dock behövdes handpenningslån som en vän till oss, B kunde låna ut privat.
B visste vem A var, men ville då att jag skulle stå som låntagare då B inte kände A så väl.
Ok, betalningsplan gjordes och B har fått sina pengar hela tiden, först då från mitt konto som en del av hyran och när min skuldsanering började så betalade jag hela hyran till A som förde över pengar till B. (B kände inte till skuldsaneringen men A skulle ju betala så då gjorde vi så). Viss renovering gjordes också med lånet som var 200t från början.
När det var dags att slutreglera, var tanken att A skulle ta ett lån på huset som inte var fullt belånat men fick nej då A är långtidssjukskriven sen 4 år och har låg sjukpenning. Nu behöver A ev. skriva sig på huset för att få bättre vård i det här landstinget.
Mina frågor är:
Om jag slutar att betala "lånet" till B via hyran då han nu inte längre vill följa överenskommelsen sen några månader tillbaka, dvs att vi fortsätter som tidigare pga att planen med banken inte gick nu, men kan gå att göra nytt försök senare (B som numera är fd god vän pga andra saker och vet nu också om skuldsaneringen), vad händer då?
Hur blir det om A skriver sig här på huset, räknas den inkomsten ihop med mitt fast A inte bor här utan har annat boende i annan stad?
Ska jag ta och redogöra för lånet till skusan och begära omprövning?  Huh? Roll Eyes Undecided
Loggat
ivkej
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1677


« Svara #1 skrivet: November 13, 2019, 15:54:16 »

Det var rörigt det här, men ett är säkert du har ett problem.
1: Du kan inte anmäla lånet nu i efterhand till SKUSAN, och få med det i planen, det är borgenärens egen plikt att se till det hade varit med från början, nu kan du i teorin meddela B att du har skuldsanering, och eftersom han inte anmält skulden, då är han inte berättigad att få några pengar av dig. När skuldsaneringstiden är slut kan ni göra upp om han skall ha några alls, annars får han avskriva skulden.
2: Du har gynnat en borgenär genom att B har betalat på ditt lån till A under skuldsaneringstiden, om övriga borgenärer får vetskap om det kan de begära omprövning av din skuldsanering, som i värsta fall kan hävas.

3: Om A äger huset kan ha skriva sig där, men ni behöver ju inte ha gemensam ekonomi för det, han kan ha ett rum han bor i, så det bör inte göra något för din ekonomi.

Största problem är alltså lånet som du fortfarande betaler på, och som skuldsaneringen inte vet om. Finns det någon möjlighet att få en överenskommelse med B om att få lov att betala som förut till skuldsaneringen är slut, och sedan pröva att få till ett blankolån och betala ut B, det vore det bästa som jag ser det.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
Dinaochmina
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 6


« Svara #2 skrivet: November 13, 2019, 21:34:12 »

Tack för svar ivkej, ja, ungefär så som jag också dividerar fram o tillbaks...
Men det här med  "det är borgenärens egen plikt att se till det hade varit med från början, nu kan du i teorin meddela B att du har skuldsanering, och eftersom han inte anmält skulden, då är han inte berättigad att få några pengar av dig" Jag minns bara att jag själv har sett kungörelser om inledande skuldsaneringar i en dagstidning för ja,...det kan nog varit någon gång på slutet av 90-talet?...
Nu läser de flesta tidningen på nätet tror jag och det kommer väl inte i varje dagstidning annat än i den här POIT?. Så det är ju då omöjligt att veta om personen man lånar till har sökt skuldsanering, om man inte dagligen läser i POIT om kungörelser. Tanken var ju så som vi hade sagt att resten läggs senare på huset, men så blev ägaren långtidssjukskriven och där föll den planen.... Vet inte om borgenären i det här fallet är så pigg på att vänta och ja, han vet om att skuldsaneringen finns numera.  Undecided
Loggat
ivkej
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1677


« Svara #3 skrivet: November 14, 2019, 11:40:52 »

Du skriver du fick inledande i  slutet av 90 talet, det måste väl vara en fel, eftersom en skuldsanering endast är 5 år.
Finns det något skrivit dokument mellan dig och B, som fasthåller dig till lånet?
Om inte vill jag helt enkelt sluta betala, och om B skickar det till inkasso eller fogden vill jag helt enkelt bestrida fordran, och hänvisa till att om den skuld skulle finnas borde den ingå i din skuldsanering, men eftersom den inte är anmält dit kan den inte komma i betraktelse till betalning.
Skulle A så visa att han fått pengar från dig tidigare så kan du redovisa att detta inte försigkommet under skuldsaneringstiden.
Ja det kan vara svårt för privat personer att hålla koll på om den man lånad pengar söker skuldsanering, men då får man lita på den person, eller låta bli att låna ut. Skuldsaneringslagen säger klart att den som inte anmäler en skuld som inte gäldenären själv har lämnat, kan förlora rätten att få in pengarna.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
Dinaochmina
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 6


« Svara #4 skrivet: November 15, 2019, 19:26:07 »

Nej, inte sanering då men såg det i tidningarna någon gång att det var inledande och beviljade skuldsaneringar, då i Göteborgs-Posten.
Jo, vi skrev ett avtal, B som lånade ut sade vi inte ska ta upp räntan i deklarationen för det skulle inte han göra. B får också ränta och 1% + över det som är fastighetsräntan står det avtalet, men jag äger ingen fastighet utan det är A som äger det, det har bara lagts på hyran den här avbetalningen, först från mitt konto och sedan från A när jag sökte sanering.
Ja, får försöka igen med B att få betalt som vi gjort i 2,5 års tid till, så hinner ju lånet också minska något för ev. ett försök med lån om inte förr om A tillfrisknar och får jobb,...
Loggat
ivkej
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1677


« Svara #5 skrivet: November 16, 2019, 11:11:50 »

Om du har ett avtal där du skall betala ränta, då har du också lov att dra av i deklarationen för ränta, och det kan du göra 5 år tillbaka i tiden.
Orsaken till att B inte vill uppge det i deklarationen är att han är skattepliktig av ränteinkomsten, så om du uppger din ränteutgift till skattemyndigheten, då kan han få problem med skatteverket för att ha felaktigt deklarerat och inte uppgett en inkomst, och det är 5 år tillbaka.
Det var ju jäkligt synd att du inte tog med lånet i din skuldsanering, något som kan vara värd att tänka på för andra, ta upp samtliga lån, och följ betalplanen, vad du sedan gör efter skuldsaneringen är upp till dig, vill du göra ett avtal där du lovar att betala din resterande skuld efter avslutad skuldsanering, då är det helt fritt för dig att göra det, så länge du inte gynnar en borgenär under skuldsaneringstiden.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
Dinaochmina
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 6


« Svara #6 skrivet: November 17, 2019, 18:19:06 »

Ja, får kolla på det med räntan och ha ett samtal med B igen. Jo, det är ju inte så bra nä att inte jag tog upp detta i saneringen...så det är ett gott råd för andra, ta med ALLT, så får man ta diskussionen sen så slipper man ångesten att man gjorde som man gjorde. Tack Ivkej för lite supportande.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: