Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Polisens och kronofogdens samarbete, Fällfors och Hojrock  (läst 5309 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
NisseHolt
Jr. Member
**
Offline Offline

Antal inlägg: 84


« skrivet: Juni 17, 2019, 16:34:22 »

De flesta känner till att Polisen vid nykterhetskontroller gärna kör en check mot Kronofogden men nu verkar de vara involverade vid alla större evenemang också. Bekanta som besökte Hojrock meddelade att alla som släpptes in på festivalområdet kontrollerades, Midnattssolsloppet i Fällfors likaså. Alla var tvungna att tillfälligt lämna över sitt idkort för en kontroll. Mina bekanta såg ingen som uppenbarligen blev av med någonting och i vanlig ordning så gör svensken som den är tillsagd utan att protestera.

Man lutar sig mot en lag som "bara skulle användas mot grovt kriminella - vi lovar och svär!". Tänk på det när ni hör om nya lagar som "inte ska omfatta vanliga Svenssons", de kommer garanterat att användas mot alla urskiljningslöst. Sedan undrar dessa myndighetsutövare varför förtroendet sjunker ...
Loggat
ivkej
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1677


« Svara #1 skrivet: Juni 20, 2019, 15:11:55 »

Hur är det egentligen med att överlämna ID kort och körkort, har man skyldighet att lämna den till polis, på ett ID kort finns ju numera ett biometrisk pass, det vill jag inte släppa utom synhåll, inte ens till polis, de är ju inte trovärdiga längre.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
hallstabella
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1388


« Svara #2 skrivet: Juni 25, 2019, 01:42:05 »

Här är väl ett ytterligare bevis på att Polisen blivit Kronofogdens förlängda arm. I detta fallet tycker jag att det var helt okej men det vore mycket tråkigare om det varit en helt vanlig person i en helt vanlig bil.

https://www.expressen.se/dinapengar/direktoren-korde-for-fort-lyxbilen-togs-av-kronofogden/
Loggat

Inkassobolagen utnyttjar staten som gratis arbetskraft via Kronofogden för att få in sina rekordvinster.
Detta kostar skattebetalarna många många miljoner!
Moralen är att man ska betala för sig. Gäller inte det då även inkassobolagen?
NisseHolt
Jr. Member
**
Offline Offline

Antal inlägg: 84


« Svara #3 skrivet: Juli 09, 2019, 08:40:25 »

Hur är det egentligen med att överlämna ID kort och körkort, har man skyldighet att lämna den till polis, på ett ID kort finns ju numera ett biometrisk pass, det vill jag inte släppa utom synhåll, inte ens till polis, de är ju inte trovärdiga längre.

Hittade detta från körkortslagen:

Citat
Skyldighet att medföra körkort
15 §  Den som kör ett fordon som avses i 2 kap. 1 § ska ha med sig

 1. körkortet, eller
 2. om körkortet efter utfärdande ännu inte har lämnats ut och färden äger rum inom två månader från och med den dag då det utfärdades, en handling som styrker förarens identitet.

Körkortet eller identitetshandlingen ska överlämnas för kontroll om en bilinspektör eller en polisman begär det. Lag (2014:729).
Loggat
ivkej
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1677


« Svara #4 skrivet: Juli 09, 2019, 10:07:27 »

Tur man då har utländsk körkort (Som inte behöver ombytas), så kan de endast se min körkortsbehörighet men inte mitt svenska personnummer. Eftersom jag har bytt efternamn är det inte ens mitt nuvarande efternamn som står på körkortet, så polisen får inte mycket ut av att kolla mig.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
hallstabella
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1388


« Svara #5 skrivet: Juli 09, 2019, 12:26:15 »

Det här hittade jag på nätet. I den första finns det en kommentar som har allt annat att önska.

För att polisen ska ha rätt att kräva legitimation så måste misstankegraden uppfyllas enligt §14 i polislagen

https://lawline.se/answers/14686

https://www.lawline.se/answers/polisens-ratt-att-begara-legitimation-om-man-inte-ar-misstankt-for-brott

https://sv.wikipedia.org/wiki/Legitimationshandling
Loggat

Inkassobolagen utnyttjar staten som gratis arbetskraft via Kronofogden för att få in sina rekordvinster.
Detta kostar skattebetalarna många många miljoner!
Moralen är att man ska betala för sig. Gäller inte det då även inkassobolagen?
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: