Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Jag har en skuldsanering  (läst 1027 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Namnbrist
Newbie
*

Antal inlägg: 46

« skrivet: Maj 14, 2019, 20:29:10 »

Nu har jag blivit sambo och mitt betalningsutrymme kommer öka med 2000-3000. Jag har meddelat alla uppgifter till KFM och ringde idag varpå han säger att han har skickat ut allt till alla borgenärer nu och dom har på sig till den 22 maj. När vi la på så kom tankarna, vadå skickat ut till alla borgenärer,, jag är ju redan beviljad och vill bara meddela att jag kommer kunna betala lite mer. Så jag ringer upp igen och ställer frågan, kan det här påverka så att min skuldsanering skiter sig nu för att jag har blivit sambo, nej nej absolut inte fick jag till svar. Men vad är det borgenärerna ska svara på då ??. Hon flyttar på direkten om det skulle börja krångla på något vis.. Skillnaden kommer bli att jag kan betala 5500 i månaden istället för 3500. Men han sa att jag kan sluta tänka på det där för det kommer inte påverka saneringen, men vafan ska borgenärerna svara på då undrar jag ??
Loggat
Namnbrist
Newbie
*

« Svara #1 skrivet: Maj 14, 2019, 20:40:23 »

Omprövning - om ekonomin förändras
Både du och borgenärerna kan ansöka om att få skuldsaneringen ändrad. Det kallar vi för att ompröva skuldsaneringen.

Skuldsaneringen kan ändras
Om du får det sämre ekonomiskt kanske du inte kan betala som du ska. Då kan du själv ansöka om att få skuldsaneringen ändrad av oss, så att du får betala mindre.

Om du får det väldigt mycket bättre kan borgenärerna vilja ha mer, eller så vill du själv betala mer. Är det borgenärerna som ansöker om en ändring kan vi förlänga din betalningstid. Det gör vi däremot inte om det är du själv som ber om ändringen

Så här står det på deras sida så det ända som kan hända är alltså att jag får betala mer ?. Vore sjukt om sambon jag ska ha barn med ska behöva flytta
Loggat
Nyx
Sr. Member

Antal inlägg: 439

« Svara #2 skrivet: Maj 14, 2019, 20:51:30 »

Massvis med saker måste kommuniceras med alla parter, ibland innan beslut fattas, ibland innan. Ta det lugnt, invänta vad de säger Smiley

Ett exempel på sådan kommunikation är till exempel vid anståndsbeslut vid löneutmätning. Om en gäldenär begär anstånd vid löneutmätning, men det avslås, måste beslutet ändå kommuniceras till alla parter (fast det inte påverkar dem det minsta).
Loggat

Handläggare, KFM (Inga svar jag gör här är i egenskap av tjänsteman)
Före detta inkassohandläggare

Förespråkare för en större reform i skuldindustrin
Varit borta från forumet en längre tid på grund av personliga skäl
Namnbrist
Newbie
*

« Svara #3 skrivet: Maj 14, 2019, 22:26:23 »

Han mer eller mindre lovade mig att det inte kommer ändras något gällande  min sanering, men då flyttar hon dirket som sagt. Sen räknade jag igen och skillnaden blir 1300-1500. Som jag förstått det ska det vara en ökning på 4000 för att dom ska ska göra en omprövning
Loggat
ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1455

« Svara #4 skrivet: Maj 15, 2019, 10:34:53 »

I och med du själv begärt omprövning kan din sanering inte upphävas, det enda som är frågan är om du ska betala mera.
Loggat

Numera med skuldsanering, efter ett noggrant arbete med ansökan.
Cc
Full Member

Antal inlägg: 105

« Svara #5 skrivet: Maj 18, 2019, 20:08:25 »

Hur lång tid tog det innan han ringde från kronofogden från det att du skickade in angående ompröving av betalförmågan? Jag skickade in om omprövning för 10 dagar sen. Antar att det tar några månader?
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: