Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Orolig  (läst 5647 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Cc
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 119


« skrivet: Maj 08, 2019, 09:22:54 »

Hej. Blev påkörd av en bil för 1.5 år sen. Nu ska jag få ersättning för min ryggskada som uppstod vid olyckan. Kommer att få 36 000 kr i ersättning. Nu måste jag ansöka om omprövning av min skuldsanering.  Någon som vet hur lång tid det tar innan man får beslut från omprövningen? Hur stor är risken att jag måste betala in hela summan till skuldsaneringen? Vill ju använda pengarna till bla att kunna gå regelbundet till sjukgymnast samt kunna anlita pt för att hjälpa förbättra min ryggsituation.
Loggat
MoaMoa
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 36


« Svara #1 skrivet: Maj 08, 2019, 09:57:09 »


Jag vet inte hur det resonerar ska jag börja med att säga. Men tänker högt nu.

36 000 delat på 12 är ju 3000 kr i månaden. Om pengarna syns på deklarationen så är ju höjningen inte av sådan betydelse att det borde bli omprövning. Är ersättning från försäkringsbolag skattepliktiga så att de syns på deklarationen till att börja med? Eftersom att du har beviljad skuldsanering är de ingen som går in och tittar dina konton. Jag fick 10 000 kr i skadestånd under min skuldsanering för några år sedan och budget och skuldrådgivaren sa att jag inte behövde oroa mig eller göra något. Dock fick jag från landstingets försäkring för vårdskada. Har du i övrigt högre inkomst nu än när du blev beviljad skuldsanering?

Men som sagt, jag vet inte. Det är bara mina tankar. Pengar du får för en skada som kräver rehabilitering känns som att de ska gå till rehabilitering så förstår din oro.




Loggat

Nu på andra sidan skuldsaneringen.
Skuldsanering 2014-2019
Pluribus
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 118


Hemsida
« Svara #2 skrivet: Maj 08, 2019, 10:00:30 »

Du får läsa in dig på ett avgörande högsta domstolen så får du lite vägledning..först angående ersättning trafikskada och hur tolkningen är.

http://www.hogstadomstolen.se/Domstolar/hogstadomstolen/Avgoranden/2017/2017-12-22%20%C3%96%201266-17%20Beslut.pdf

omprövning av skuldsanering.. finns dina kostnader för regelbunden sjukgymnastik med där ?

@pluribus
Loggat

Statens skuldindrivning med myndigheten kronofogden måste reformeras med moderna lagar och föreskrifter. Bedrägliga kapitaliserings skuldfällor från finansiella institut, inkassobolag och andra aktörer som kronofogden finansierar måste bort.
Cc
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 119


« Svara #3 skrivet: Maj 08, 2019, 11:54:14 »

Tack för era synpunkter. Jag har en höjning på 500 kr sen jag fick mitt skuldsaneringsbeslut. Det står att räntan är skattepliktig, men hela beloppet kommer nog synas på deklarationen. Det gjorde nämligen beloppet jag fick i anslutan till skadetillfället på 5000 kr. Så jag förmodar att även detta belopp kommer synas där. Jag har nu skickat in en ansökan om omprövning där jag tog upp belopp för bla sjukgymnastik. Tänkte att det är bättre att jag ansöker om omprövning, än att nån borgenär ser det senare och ansöker om ompröning. Vill ju inte få förlängd saneringstid. 5 år räcker gott och väl.  Såg dessvärre att handläggningstiden dessvärre är ca 3 månader. Blir att lossas om att pengarna inte finns Wink
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: