Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Skuldsanering sambo/inneboende  (läst 6027 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
PankPank
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 2


« skrivet: Maj 02, 2019, 21:22:57 »

Hej,

Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig med mina funderingar? Jag har en skuldsanering som är ungefär halvvägs in och har nu fått problem. Ägaren av lägenheten jag bor i kommer nu tillbaks så jag måste flytta ut.

1. Om jag flyttar in hos en kompis som inneboende. Hur förändras min situation då jag i så fall skulle betala samma hyra som idag? Får jag behålla lika mycket som nu eller blir det mindre då man delar på vissa kostnader som el/bredband osv?

2. Är det alternativ jag skulle vilja ta men har svårt att se att jag får. Om jag flyttar in hos min flickvän och blir sambo har jag förstått att det blir sämre ekonomiskt men jag kan inte förstå hur mycket sämre det blir. Om jag hittar på ett exempel nedan kanske det är lättare att förklara för mig.

Jag tjänar 12000:- efter skatt och hon 24000:- efter skatt. Halva hyran är på 5000:- dvs min del.
Räknar dom då som att hon har råd med alla utgifter och kronofogden kan ta alla 12000:- av mig eller hur fungerar det?

Vore verkligen uppskattat om någon ville förklara för mig..

Mvh

PankPank
Loggat
ivkej
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1677


« Svara #1 skrivet: Maj 03, 2019, 11:49:58 »

Skall pröva att hjälpa dig lite:
Svar 1: För att du skall få ändrat månadsbelopp skall dina utgifter minska mycket, i ditt fall endast med bredband och el kommer det inta att ha betydelse då det är en mindre minskning av utgifterna. Se till att ha reelt hyreskontrakt som inneboende.
Svar 2: Här skall allt räknas procentuellt, ni har en samlad inkomst på 36 000, vilket betyder att du har 33% av inkomsten och hon 66 %. Det betyder att KFM förväntar hon skall stå för 66 % av utgifterna, så du betaler 3333 av en hyra på 10000 resterande skall hon stå för. Samma med övriga utgifter, du står för 33 % av hushållets utgifter och hon för 66 %.
Hon kommer alltså inte att stå för allt, och du får betala hela din lön, så om du har tur kanske det inte alls kommer att beröra dig, en regel som sägs är att man skall få en ökad betalförmåga med 3 till 4000 kr pr månad innan KFM ändrar betalplanen.

Lycka till.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
PankPank
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 2


« Svara #2 skrivet: Maj 03, 2019, 22:40:59 »

ivkej

Tack för ditt svar! Jag har nog målat upp en allt för svart bild av det hela som det verkar.

Om det är som du skriver är nog inte ens alternativ 2 en omöjlighet.  Ska forska vidare på det..

Trevlig helg!


PankPank
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: