Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Återkallade ärenden  (läst 3997 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Elland
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 22


« skrivet: April 12, 2019, 15:33:50 »

Hej,

trevligt att KF nu tagit klivet in i den digitala världen genom "Mina sidor" Smiley Dock kanske den kunde innehålla mer information om ärendena så som ex historik etc. Lade även märke till att målnummer inte är detsamma som ärende målnummer...

Men det var inte det jag ville skriva om utan jag har frågor ang återkallning av skulder:


Under Historiken ser jag att 4 ärenden är återkallade.
Samtliga registrerades på KF 2018 och har fram tills nu fått en nätt summa via löneutmätningen.
Varför återkallas dem när de inte är betalda?

Samma skulder har genom åren åkt in och ut på KF, flera gånger, men aldrig varit kvar så länge att de blivit betalda.

Misstänker nu att Allektum (inkassobolaget i detta fall) skickar skulden till indrivning via KF, låter den ligga där ett tag och får en del av min utmätning, när skulden nått en viss nivå/legat 1 år, återkallas den till Allektum, hamnar i "ligga-och-ticka-ränta-högen" ett tag för att sedan dyka upp på KF igen men ungfär samma summa som den vart på förrut. Det jag alltså har betalat under 1 år, utgör i runda slängar det påslag den får när den börjar leva på KF igen. Moment 22 ?!

Kan detta verkligen vara legalt?

/E



Loggat
hallstabella
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1388


« Svara #1 skrivet: April 14, 2019, 23:34:51 »

Du har rätt i din fundering. Det kan bero på att de får in för lite pengar/år som gör att det inte täcker ansökningskostnaden de måste betala varje år och ärende till Kfm.
Men troligare är precis som du skriver att när inkassobolagen ser att en gäldenär har utmätning till olika fordringsägare så kan de skicka in sin fordran för utmätning som tickar in räntepengar till dem precis som myrsloken som inte äter upp alla termiter i stacken utan lämnar tillräckligt många så att de kan reproducera sig igen. Ja rent ut sagt, de mjölkar så länge som möjligt gäldenärerna. Utåt sett säger de att de gör en stor samhällsnytta men i själva verket är de vinstdrivande bolag som gör allt för att maximera sina vinster. Och så länge makthavare inte sätter ner foten så kommer de fortsätta.
Loggat

Inkassobolagen utnyttjar staten som gratis arbetskraft via Kronofogden för att få in sina rekordvinster.
Detta kostar skattebetalarna många många miljoner!
Moralen är att man ska betala för sig. Gäller inte det då även inkassobolagen?
Pluribus
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 118


Hemsida
« Svara #2 skrivet: April 15, 2019, 10:24:56 »

Citat

Misstänker nu att Allektum (inkassobolaget i detta fall) skickar skulden till indrivning via KF, låter den ligga där ett tag och får en del av min utmätning, när skulden nått en viss nivå/legat 1 år, återkallas den till Allektum, hamnar i "ligga-och-ticka-ränta-högen" ett tag för att sedan dyka upp på KF igen men ungfär samma summa som den vart på förrut. Det jag alltså har betalat under 1 år, utgör i runda slängar det påslag den får när den börjar leva på KF igen. Moment 22 ?!
Kan detta verkligen vara legalt?
/E
Svar:
Tyvärr är det så att kronofogden eller deras bundsförvanter inkassobolagen bedriver ingen sund verksamhet.
Lagstiftare och särintressen har sett till att statens skuldindrivning bedrivs på ett sådant sätt att de skulder
som stämplas ostridiga i kronofogdens system får ett evigt liv och kan nyttjas och kapitaliseras år ut och in.
Skuldsedlar som oftast köpts för ett ringa värde och kapitaliseras upp i kronofogdens system av dessa
osunda inkassobolag som inget hellre vill än få in vinst kapital med ringa insats av arbete och kostnad.
De inkassobolagen parasiterar på människor som är utsatta eller marginaliserade och tyvärr
hjälper statens skuldindrivning dessa bolag med finansieringen.

@pluribus

 
Loggat

Statens skuldindrivning med myndigheten kronofogden måste reformeras med moderna lagar och föreskrifter. Bedrägliga kapitaliserings skuldfällor från finansiella institut, inkassobolag och andra aktörer som kronofogden finansierar måste bort.
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: