Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Ang att personligt brev skickas vidare till inkasso  (läst 1022 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
ewil
Newbie
*

Antal inlägg: 17

« skrivet: Februari 17, 2019, 20:15:36 »

Som en fortsatt undran på "skuldsatts" inlägg....Jag blev otroligt förnedrad när Kfm skickade ut kopior på mitt personliga brev, både vid ansökan om skuldsanering, och även vid en jobbig omprövning av familjeskäl, till inkassobolagen.
Antog att det bara var att bita i det sura äpplet och att det var kutym att det gjordes så, för alla som ansöker.
Blir uppriktigt förvånad när jag nu läser att det inte alls är så!
Hade jag vetat det då hade jag direkt ringt upp handläggaren, och motsatt mig det.
I brevet fanns ju väldigt mycket personlig och känslig information, som jag trodde bara gick till min handläggare på Kfm och eventuella andra behöriga på myndigheten.
Känner mig helt överkörd och illa berörd av att det tydligen inte måste vara så för alla Undecided

Men okej, gjort är gjort, inget jag kan påverka nu.
Hur har det varit för er andra?
Loggat
ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1438

« Svara #1 skrivet: Februari 18, 2019, 12:27:27 »

Tydligen är det olika hur KFM hanterar personligt brev.
Vet att jag vid samtal med skuldsanering Göteborg fick besked om att de inte skickar det personliga brevet, utan gör en sammanställning av innehållet och skickar till borgenärerna, samman med beslutet om inledande om inledande skuldsanering.
Ville verkligen vara bra om någon fick prövad ett sådant utskick, med hänvisning till Offentlighets- och sekretesslag (2009:400) speciellt 21 KAP där det står:
 21 kap. Sekretess till skydd för uppgift om enskilds personliga förhållanden oavsett i vilket sammanhang uppgiften förekommer

Hälsotillstånd m.m.

Hälsa och sexualliv
1 §   Sekretess gäller för uppgift som rör en enskilds hälsa eller sexualliv, såsom uppgifter om sjukdomar, missbruk, sexuell läggning, könsbyte, sexualbrott eller annan liknande uppgift, om det måste antas att den enskilde eller någon närstående till denne kommer att lida betydande men om uppgiften röjs.

Vidare finns en fin mening i 34 KAP 6§:
Skuldsanering och F-skuldsanering
6 §   Sekretess gäller hos Kronofogdemyndigheten eller domstol i ärende om skuldsanering eller F-skuldsanering för uppgift om en enskilds personliga förhållanden, om det kan antas att den enskilde eller någon närstående till denne lider men om uppgiften röjs.
Sekretessen gäller inte beslut i ärende.
För uppgift i en allmän handling gäller sekretessen i högst femtio år. Lag (2016:688).

Loggat

Numera med skuldsanering, efter ett noggrant arbete med ansökan.
Emmskpat
Medlem
Jr. Member
*

Antal inlägg: 74

« Svara #2 skrivet: Februari 19, 2019, 19:55:30 »

Jag fick samma svar som Ivkej, av min handläggare. Bara hoppas att det stämmer i verkligheten med!
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: