Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Semesterersättning  (läst 6307 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Cc
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 119


« skrivet: Januari 23, 2019, 09:35:00 »

Hej. En liten fundering? När jag ansökte om skuldsanering så uppgav jag vilken månadslön jag hade då. Men sen varje sommar får jag ju ut semesterersättning också, som höjer julilönen ganska mycket. Det höjer ju årslönen. Är det något som borgenärerna kan knorra över? Jag betalar ju samma belopp alla månader på året. 
Loggat
dumle
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 579


« Svara #1 skrivet: Januari 23, 2019, 23:47:09 »

Semesterersättning räknas inte med i skuldsaneringen, så den får du behålla.
Loggat
KassaKon
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1128


« Svara #2 skrivet: Januari 28, 2019, 13:57:17 »

Varför ska den inte räknas med? Det är ju en inkomst och den går ju att förutse? Och den syns ju som sagt i deklarationen.
Loggat
dumle
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 579


« Svara #3 skrivet: Januari 30, 2019, 14:35:55 »

När man har skuldsanering får man ju behålla alla pengar man får; semesterersättning, skattepengar, bonus om man får det från arbetet, aktier-mannen får aktier varje år från arbetsgivaren, de är värda olika summor och det får han behålla. Antar att det inte räknas som en "väsentlig förbättring av ekonomin" då det inte är stadigvarande inkomster.
Loggat
KassaKon
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1128


« Svara #4 skrivet: Januari 30, 2019, 22:59:13 »

Jag tänkte att semesterersättningen är ju en del av årsinkomsten som i allafall jag tig med i min beräkning av inkomst, däremot tog jag inte med bonus och vinstandelar. Semesterersättningen är ju en del av den avtalade inkomsten man tjänar in och förutsägbar, men bonusen kunde bli allt från 0 kr till maxbeloppet som för oss var 30000kr/år. Och vinstandelar beroende på om företaget gick i vinst och i såfall hur mycket det gick i vinst. Hursomhelst så syns den ju i en UC och om uppgiften i UCn skiljer sig mycket ifrån det man uppgav i ansökan kan ju borgenärerna begära omprövning. Men med det sagt så har jag svårt att tro att någon får så mycket i semesterersättning att det blir 48000kr netto mer per år.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: