Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: förvirrad ang alla regler paragrafer m.m  (läst 6348 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
kenny555
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1109



« skrivet: Januari 17, 2008, 16:16:01 »

Hej alla rika fattiga glada sura å vad det nu heter.Ja herregud vilken soppa allt verkar vara.
Hoppas kunna få lite råd,hjälp tips m.m på mina frågor.
Jag håller på att rensa lite försöker göra upp massa dealar för att kunna bli skuldfri inom snar framtid.
Mina skulder
1 kronis=157.000 mestadels skatter skadestånd böter m.m.Har genom ett antal samtal fått veta att mina senaste deklarationer kan ombehandlas så att skulderna till kronis blir nerräknad till 75.000:-.
2.Enskilda skulder inne på kronis ligger på 291.000
3.skulder på ca 300.000 ute på alla tänkbara inkassobolag jag vet ungefär.
Hur ska jag egentligen gå tillväga det undrar jag.
Jag känner att jag kanske ska reda det såhär
1 betala kronis så fort som möjligt
2 förhandla ner skulden på den inneliggande skulden dvs 291.000 till ett bra avbetalningsvillkor dvs kanske 25%av den totala summan
3Förhandla med de resterande fordringsägarna med samma procentsats dvs 25% av den totala skulden och betala av allt på i princip 5 år.
Ska jag göra en sån ev deal eller finns det bättre alternativ om någon vet kanske.Jag fattar att här finns mycket kunskap så därför vänder jag mig hit innan jag trampar ut i någonting jag inte direkt fattar.Jag vet ungefär hur preskiberingstiden ligger till 3 år för konsumtionsskulder.
Den hjälper mig ganska mycket tror jag så jag ev kan reda allt nu.Men en annan fråga är med innebär det att om jag inte fått brev eller skrivit på något på 3 år så ska skulden raderas eller hur funkar det??
Jag har inte haft en skriven adress i sverige eller någon annanstans de 3 sista åren så jag undrar kan jag köra på det eller hur blir det??Anledningen till detta eller denna frågan är så här.
Tyvärr behöver man ljuga för samhället för att kunna betala sina saker som jag så gärna vill men om jag ska vara helt ärlig så har jag utrymme fär att betala massa mer än jag egentligen vill betala.
Jag kan tex inte leva med min sambo om jag ska göra som dom vill dvs hon ska betala för saker jag ordnat.Jag vill ju inte att hon ska drabbas av mina bekymmer men samtidigt vill jag ju leva med henne alltid.Idag har jag ingen utmätning av min lön men troligen kommer det med inom snar framtid.Jag ringde en budgetrådgivare efter ca 30 min samtal konstaterade hon att hon fattade min situation inte vill du betala 9500:-/5år som skuldsaneringen vill ha.Kortfattat då får jag ju ungefär flytta från henne på långt avstånd för att få bilkostnader hyra på annan ort m.m betala underhåll till henne allt för att kunna betala dvs seriöst kanske 4-5000 som jag villigt vill betala men tyvärr inte 10000/mån.Ska man verkligen behöva vara oärlig för att kunna betala sina skulder?
Efter att ha rotat massa så fattar jag ju sparka på den som redan ligger ungefär den faan ska vi suga ut varendakaramell på.
Hoppas någon kan komma med förslag eller ideer om hur jag ska göra för att kunna ha det ganska ok.Hoppas ni fattar mig och hur jag menar nu mvh lilla jag mot alla fordringsägare

Loggat
nillsson
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 725


« Svara #1 skrivet: Mars 08, 2008, 20:43:44 »

Så här har jag gjort eftersom jag är hantverkare kan jag arbeta utanför
den svenska lagstiftningen.Skatteskulder klarar du av genom att pendla till norge,underhållsbidrag måste du betala ,men flytta inte då går du miste om alla reseavdrag och diet,logi ,standardfradrag.Vad det gäller enskilda skulder så är det bra att pendla till danmark som inte har löneutmätning.men mycket förmånliga fradrag för befodring,logi,diet så
du betalar nästan ingen skatt.för övrigt så bestrider du allt så tingsrätten får avgöra om det verkligen finns någon skuld att man finns hos ombudet
kfm får man leva med det har jag gjort i 20 år.
lite kuriosa i Danmark får man inte driva pantbank och ockra på dålig likviditet men därimot finns det massor av trevliga bordeller.så det kan vara.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: